Pneumatiky s nízkým valivým odporem
Pneumatiky jsou velmi důležitá část vozu. Zajišťují kontakt vozidla s vozovkou a podílejí se na jízdních vlastnostech a provozních nákladech. V současnosti je možné koupit levné pneumatiky i ty dražší. Evropa je kontinent ekologicky smýšlející, a proto i pneumatiky se dočkali svých ekologických verzí. Automobilky je v čím dál větší míře používají nejen pro své ekologické verze vozidel, ale i pro standardní modely, které neobsahují označení typu Greenline“ nebo „Bluemotion“. Jedná se o pneumatiky s nízkým valivým odporem. Díky těmto pneumatikám je možné snížit spotřebu paliva a zároveň zvýšit kilometrový dojezd.
Jak je to možné?
Základem je zmiňovaný valivý odpor. Ten roste s tím, jak je jedno či druhé těleso deformovatelné, jak klesá poloměr kruhového tělesa nebo jak velká tlaková síla na něj působí. Například valivý odpor velké, ale lehoučké ocelové kuličky pohybující se po skleněném stole bude velmi malý, zatímco valivý odpor těžké malé koule z plastelíny pohybující se po podložce z měkké pryže bude enormní. Z těchto tvrzení vyplývá, že snížení valivého odporu docílíme pokud snížíme deformovatelnost pneumatiky a její hmotnost. Výsledkem je pneumatika s tvrdými bočnicemi, tvrdou směsí a co nejlehčí konstrukcí. Příkladem je pneumatika Michelin Energy Saver o rozměru 195/65 R15 91H . Úspora paliva se počítá v řádu desetin litru na 100km, hmotnost je oproti běžným pneumatikám přibližně o 1kg nižší. Pneumatika má i nižší hluk při odvalování.
Avšak každá mince má dvě strany. Pneumatiky s nízkým valivým odporem jsou samozřejmě o něco dražší než pneumatiky klasické. Každý motorista tedy musí zvážit zda se mu o něco vyšší investice do pneumatik vrátí ve snížené spotřebě, vyšší životnosti. Běžná litá kola mají obvykle vyšší hmotnost než obyčejné plechové disky. Vyšší hmotnost litých disků zvyšuje spotřebu. Je to tedy volba každého motoristy. Zarážející je, že snaživý europoslanci navrhují označit pneumatiky s nízkým valivým odporem jako povinnou součást vozidla, což by zvýšilo jeho konečnou cenu. Tento krok by jistě nepotěšil ty řidiče, kteří nenajedou tolik kilometrů a kteří jsou již na podobné (a poněkud zbytečné) ekologické nařízení z Bruselu alergičtí.
Článek Pneumatiky s nízkým valivým odporem byl publikován 11. května 2011 v 10.00 v rubrice PR články. Autorem článku je Pavel Mach. Pro diskusi slouží komentáře (0).
Podobné články
- Levné pneumatiky = kvalitní pneumatiky? 03.03.2010 15.00
- Levné pneumatiky 06.04.2008 21.00
- Pneumatiky na nákladní vozy 25.02.2016 21.15
- Jak správně vybrat pneumatiky? 28.02.2011 00.00
- Protektory, nebo nové pneumatiky – jaké zvolit? 16.06.2010 09.00
Top 10
- Koncept Think Blue od VW: Jezděte levněji!
- Zámek řadicí páky: Problém pro zloděje
- Jawa 350
- Honda NSR 125
- Nissan Micra
- Renault Espace - facellift velkého MPV
- Moje recenze na Dovez to dál, služba na dovoz aut ze zahraničí
- SKV Germany: Kvalitní díly za lidovou cenu
- Kia Sorento uspěla v soutěžích Red Dot a iF Design Awards
- Co je potřeba pro správné zapojení autorádia?
Tagy
autopůjčovna VW autoservis Povinné ručení Škoda Renault Ford pneumatiky zimní pneu