Toyota iQ - miniaturizace nastupuje
Sponzorované odkazy:
Toyota iQ je dalším mini vozem na evropském trhu. Vývojáři se zde spolehli na inovace, které dělají malý vůz prostornějším než konkurence a současně také bezpečným. Velikost je oč tu běží, zde jsou fakta. Délka vozítka iQ jsou necelé tři metry (přesně 2985 mm), šířka 1680 mm a výška 1500 mm. Zavazadlový prostor zde v čtyřsedadlovém provedení téměř žádný není (oficiální číslo je 32 litrů). Ale zadní sedadla se dají samozřejmě sklopit.
Inovace
Toyota pro model iQ musela vyvinout inovace, aby mini vůz pro čtveřici cestujících vůbec vyrobila. První s těchto „vychytávek“ je plochá palivová nádrž pro 32 litrů paliva, která je umístěna pod sedadlem řidiče. Dále jmenujme ultra tenká anatomicky tvarovaná sedadla, převodovka řízení umístěná nad motorem, integrovaný diferenciál v převodovce, asymetrická přístrojová deska tvarovaná tak, aby přední spolujezdec, v porovnání s řidičem, seděl více vpředu a tím zajistil více místa pro cestujícího na zadním sedadle. Pro co největší možný prostor v interiéru jsou kola Toyoty iQ umístěna v rozích karoserie, tím je dosažen vnitřní prostor pro 3+1 cestujícího. Označení znamená tři dospělí cestující plus jeden dětský pasažér za řidičem (dospělá osoba se za řidiče nevměstná).
Bezpečnost
Bezpečnost je u malých aut vždy otázkou číslo jedno, zvláště u tak malých aut jako je Toyota iQ. Při nárazu je energie díky speciálně navržené karoserii rozložená do více směrů a tím je vyřešena absence velké deformační zóny. Bezpečnost je posílena o systém elektronické distribuce brzdné síly, kontrolu trakce, systém řízení stability vozu VSC (předchází přetáčivým a nedotáčivým smykům), bezpečnostní pásy se systémem ELR (elektronické předpínače) a devět airbagů, kde netradiční airbag v sedáku spolujezdce eliminuje podélný posun cestujícího a zajišťuje tedy (spolu s ELR) lepší fixaci v sedadle. Novinkou je airbag zadního okna, který se aktivuje při nárazech zezadu. Díky těmto prvkům si Toyota iQ odnesla z crash testů EuroNCAP plný počet pěti hvězdiček.
Pohonné jednotky
V nabídce jsou dva řadové zážehové agregáty. Litrový motor je tříválcový, třináctistovka čtyřválcová. Ventilový rozvod je typu DOHC, obsahuje tedy čtyři ventily na válec. Motory jsou také vybaveny variabilním časováním ventilů VVT (Variable Valve Timing), který upravuje zdvih ventilu v závislosti na daných otáčkách.
Motor |
1,0 VVT-i MDT
|
1,33 Dual VVT-i MDT
|
Převodovka |
5M
|
6M
|
Zdvihový objem [cm3] |
998
|
1329
|
Výkon [kW/min-1] |
50 / 6000
|
72 / 6000
|
Točivý moment [Nm/min-1] |
91 / 4800
|
123 / 4400
|
Zrychlení 0–100 km/h [s] |
17,7
|
13,1
|
Max. rychlost [km/h] |
150
|
170
|
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] |
4,7
|
5,1
|
Toyota iQ je k dostání se třemi stupni výbavy (Luna, Sol, Lux). Cena základní verze je 339 900 Kč s DPH.
Článek Toyota iQ - miniaturizace nastupuje byl publikován 3. listopadu 2010 v 00.00 v rubrice Auta. Autorem článku je Pavel Mach. Pro diskusi slouží komentáře (0).
Podobné články
- Toyota Supra 04.01.2008 20.49
- Toyota Celica 07.02.2008 22.18
- Toyota RAV4 14.07.2008 13.27
- Toyota Yaris 10.10.2007 18.21
- Toyota Auris 25.05.2008 20.20
Top 10
- Koncept Think Blue od VW: Jezděte levněji!
- Výměna autobaterie: Pozor na kabely
- Zámek řadicí páky: Problém pro zloděje
- Moje recenze na Dovez to dál, služba na dovoz aut ze zahraničí
- Nissan Micra
- SKV Germany: Kvalitní díly za lidovou cenu
- Co je potřeba pro správné zapojení autorádia?
- Kia Sorento uspěla v soutěžích Red Dot a iF Design Awards
- Ofuky oken a homologace
- Zařizujete autodílnu? Poradíme vám, jak na to levně, jednoduše a ekologicky
Tagy
autopůjčovna VW autoservis Povinné ručení Škoda Renault Ford pneumatiky zimní pneu