Jak se zachovat po nehodě?

Tagy:  pojištění, nehoda, povinné ručení

Jak se zachovat po nehodě?

Nehoda je stresující situace a je potřeba znát postupy, které by měli být automatické. I když člověk zná patřičné opatření co dělat při nehodě, většinou se stává, že pod stresem nevyhodnotí situaci úplně ideálně. Následky pak mohou být fatální.

Nehoda a zdraví

V prvních okamžicích po nehodě je důležité přesvědčit se, jestli někdo z účastníků nehody nebyl zraněn. Tento bod je velmi důležitý. Automobil je v podstatě pouze spotřební materiál, ovšem lidský život je nenahraditelný. V případě zranění osoby je důležité zvážit možnost vyproštění z vozu, protože v případě poranění páteře můžeme zraněné osobě vyproštěním spíše ublížit. V každém případě je nutné zavolat rychlou záchranou pomoc a policii. Znalost telefonních čísel 155 (záchranná služba) a 158 (policie), případně 112, je nezbytnost. Operátor vás může bezprostředně navádět jak pomoci zraněnému než dorazí záchrana. V tuto chvíli se očekává, že znáte první pomoc, proto nepodceňujte její procvičování, případně doporučujeme navštívit kurzy první pomoci.

V případě lehčího zranění je vhodné zraněného přesunout do míst mimo pozemní komunikaci a na místo nehody upozornit výstražným trojúhelníkem. Předejdeme tak dalším krizovým situacím a možnost následných nehod. Nezapomeňte si obléknout výstražnou vestu! Je vhodné (např. v Rakousku nutné) ji mít uschovanou v dosahu z místa řidiče.

V jakém případě mám volat policii?

V případě zranění voláme policii vždy! Dále musíme volat k nehodě policii v případě smrti, poškození majetku nad 100 000 Kč na jednotlivé vozidlo, při blokování dopravy, nebo když druhý účastník nehody odmítne poskytnout informace pro sepsání záznamu o nehodě. Limit 100 000 Kč na vozidlo je diskutabilní. Ne každý má přehled o cenách jednotlivých dílů. V případě nejasností je lepší policii zavolat. Pokud je vše jasné a domluvíte se s účastníky nehody kdo je viníkem, následuje vyplnění formuláře (Evropský záznam o nehodě), který musíte mít také ve vozidle. Je žádoucí, aby byly výpovědi a náčrtky nehody se všemi účastníky nehody totožné. I tato maličkost urychlí pojistné plnění ze strany pojišťovny viníka.

Co mám vyřídit s pojišťovnou?

Viník nehody vždy platí škodu z vlastního povinného ručení, které je, podle zákona 168/1999 Sb. o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla, povinné. Řádně vyplněné formuláře o nehodě je nutné co nejrychleji odevzdat pojišťovně viníka. Zaznamenání místa nehody nepodceňujte. Již každý mobilní telefon obsahuje integrovaný fotoaparát, a proto neváhejte a místo nehody nafoťte. Pokud je při nehodě přítomna policie, veškeré formuláře vypisuje sama. Jakmile máte sepsání všech údajů za sebou a váš vůz je i přes nehodu pojízdný, můžete odjet. Pokud ne, nahlédněte do své servisní knížky, kde většinou najdete odtahovou službu vašeho servisu nebo vaší pojišťovny.

Výběr pojišťovny je důležitým krokem. Vaše pojišťovna je zárukou vaší spokojenosti v případě neočekávaných událostí, které mohou potkat vaše vozidlo. V případě nehody jistě každý ocení např. asistenční služby. Výpočet povinného ručení si můžete snadno ověřit.

„Do opravy poškozeného vozu, ať už svépomocí nebo za pomoci servisu se nepouštějte dříve, než pojistnou událost vyřídí pojišťovna. Samozřejmě pojišťovna, která bude hradit škodu, tedy ústav viníka. Vše urychlíte jedině tím, že co nejrychleji předáte záznam o nehodě právě pojišťovně viníka. Při pochybnostech a problémech kontaktujte svoji pojišťovnu,“ říká Pavel Hašek, manažer likvidace pojistných událostí DIRECT Pojišťovny.

Simulace nehody, autor: DakeSimulace nehody, autor: Dake

Článek Jak se zachovat po nehodě? byl publikován 24. června 2010 v 15.00 v rubrice PR články. Autorem článku je Pavel Mach. Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...