Bezpečnostní pás – slaví kulaté výročí 50 let
Sponzorované odkazy:

Už je to přes půl století, co
byl vynalezen první tříbodový bezpečnostní pás. Šťastlivcem, který se
tímto skvělým vynálezem zachraňujícím životy proslavil, není nikdo
jiný než Nils Bohlin. Tento pán, jenž pracoval jako
konstruktér pro společnost Volvo, právě roku
1959 vytvořil onen zmíněný tříbodový bezpečnostní pás,
v současnosti povinný prvek každého automobilu. Od tohoto vynálezu již
uplynula řada let, nikdo si však neuvědomuje, kolik lidských životů
bezpečnostní pás zachránil.
Trocha z historie
Nils Bohlin se narodil ve
švédském městě Härnösandu roku 1920. Nejprve od roku 1942 pracoval jako
letecký inženýr u velké firmy Svenska Aeroplan Aktiebolaget
(SAAB), kde byl o několik let později zodpovědný za vývoj
vystřelovacích sedaček, které sloužily pro lepší bezpečnost pilotů.
Vždy se však zajímal o to, jak lidskému tělu zajistit co největší
bezpečnost při extrémním zpomalení, proto v roce 1958 nastoupil do
společnosti Volvo jako bezpečnostní konstruktér.
Volvo v polovině 50. let vynalezlo mnoho řešení pro minimalizaci vážných zranění u člověka, která by mohla být způsobena nárazem do interiéru auta. K těmto úpravám můžeme zařadit teleskopický sloupek řízení, čalouněnou palubní desku nebo úchyty, které umožňovaly přichytit dvoubodový bezpečnostní pás na předních sedadlech.
Vynález úchytů pro dvoubodové bezpečnostní pásy, tzv. „diagonální pás“, však nebyl nejlepším řešením, neboť přezka pásu v úrovni hrudního koše cestujícímu způsobovala vážná poranění měkkých tělesných orgánů. To byl právě úkol pro Bohlina, aby vymyslel efektivnější alternativu. Bylo důležité skloubit připevnění horní i dolní části těla tak, aby se tento bezpečnostní pás dal lehce připevnit jednou rukou. Takto vznikl dnes již známý tříbodový bezpečnostní pás.

Rozšíření tříbodového bezpečnostního pásu
Výhody pásu se v krátkém čase rozšířily po celém světě. Bohlinův patent byl totiž okamžitě nabízen všem výrobcům automobilů a v roce 1959 byly vyrobeny a představeny první automobily značky Volvo, které se tímto pásem mohly pyšnit. Patřily mezi ně vozy Volvo Amazon (120) a PV 544. První ohlasy zákazníků byly skeptické, avšak po zkušebních testech se jejich názor zásadně obrátil. Vývoj pokračoval také umístěním bezpečnostních pásů na zadní sedadla, takže společnost Volvo musela přesvědčit zákazníky o důležitosti poutání nejen na předních, ale také na zadních sedadlech.
Po odchodu do důchodu v roce 1985 se mnohokrát oceněný Nils Bohlin dále podílel na dalších projektech s tématem bezpečnosti. Jeho skonání proběhlo v roce 2002 následkem infarktu.
Článek Bezpečnostní pás – slaví kulaté výročí 50 let byl publikován 27. března 2009 v 12.29 v rubrice Informace. Autorem článku je Olga. Pro diskusi slouží komentáře (0).
Podobné články
- Výročí: Škoda a Volkswagen slaví 25 let 02.05.2016 00.00
- Renault Spider slaví 25 let 09.07.2020 00.00
- Renault Clio slaví třicítku! 25.09.2020 00.00
- Model Octavia RS 120 let Motorsport 18.06.2021 00.00
- Výročí: Honda vyrobila sto milionů vozů 12.01.2017 00.00
Top 10
- Honda NSR 125
- Opel Grandland X Ultimate: kompaktní SUV s maximálním komfortem
- Suzuki Samurai
- Výměna autobaterie: Pozor na kabely
- Dření kol, ET a řešení problému
- Škoda Fabia S2000: Nejlepší vůz své kategorie na světě
- Škoda Favorit
- Nové Porsche 718 GT4 RS Clubsport
- Chrysler Grand Voyager - americké rodinné MPV
- Moje recenze na Dovez to dál, služba na dovoz aut ze zahraničí
Tagy
autoservis Kia Sorento uspěla v soutěžích Red Dot a iF Design zámek řadicí páky Škoda Chrysler autopůjčovna VW baterie ofuky oken Nové Porsche 718 GT4 RS Clubsport