Příběhy více i méně známé: Škoda Favorit

Tagy:  Škoda Favorit, historie, auto, Škoda Auto

Sponzorované odkazy:

Příběhy více i méně známé: Škoda Favorit

Progresivně řešený model Favorit 1989 s pohonem předních kol se mohl zcela měřit s tehdejší západní konkurencí. Favorit zazářil nejen na silnici, ale i na závodních tratích. Model byl vznikem nové éry moderních vozů značky Škoda.

Mladoboleslavská automobilka vyráběla v období 1905–1963 prakticky výlučně vozy klasické koncepce, tedy s motorem uloženým podélně vpředu a pohonem zadních kol. V roce 1964 odstartoval sedan Š 1000 MB nástup zcela nové generace vozů ŠKODA s motorem u poháněných zadních kol. Toto řešení bohužel neumožňovalo nabídnout zákazníkům širší spektrum provedení karoserie ani vytvořit objemný a snadno přístupný zavazadlový prostor.

Rozhodnutí vlády

Přechod na perspektivní uspořádání s motorem napříč u poháněných předních kol odstartovalo v prosinci 1982 rozhodnutí československé vlády, výroba měla být zahájena do pěti let. Tým kvalifikovaných, obětavých a motivovaných pracovníků s hlubokým zájmem o značku Škoda dokázal v šibeniční lhůtě a navzdory řadě překážek vyvinout kompaktní automobil plně srovnatelný se západní konkurencí.

Stile Bertone z Turína

Renomované studio Stile Bertone z italského Turína bylo pověřeno návrhem designu hatchbacku, sedanu a kupé, dále zhotovením vzoru interiéru a výrobou 19 prototypových karoserií různých provedení, včetně kombi. Samotné konstrukce karoserie se však na výbornou zhostil tým mladoboleslavské automobilky. Favorit znamenal výrazný mezigenerační pokrok. Přestože byl o 40 mm kratší než předchůdce Škoda 120, nabídl o 85 mm delší interiér plnohodnotného rodinného vozu. Ještě náročnější zákazníky oslovilo pozdější kombi Forman.

Konstrukce a její životnost

Mimořádnou pozornost věnovali vývojáři zkouškám životnosti nové konstrukce, a to v laboratorních podmínkách i v alpském terénu a teplém klimatu Riviéry. Specialisté automobilky Škoda spolupracovali s renomovanými zahraničními odborníky. Například společnost Porsche pomáhala řešit uložení motoru, geometrii přední nápravy a snížení hlučnosti v interiéru.

Motor

Model Favorit poháněl výrazně modernizovaný hliníkový čtyřválec ŠKODA OHV o objemu 1289 cm3 a výkonu 46 či 43 kW, splňující nové přísné emisní předpisy. Životnost čtyřválce se podařilo podstatně zvýšit, a to na 250 000 kilometrů do generální opravy, při současném snížení hlučnosti, spotřeby i emisí.

Oficiálně na sklonku léta 1987

Škoda Favorit, oficiálně představená 16. září 1987, zpočátku vznikala v závodě Vrchlabí, sériová produkce v Mladé Boleslavi odstartovala v srpnu 1988. Verze Favorit 136 L (de Luxe) stála 84 600 Kčs při průměrném hrubém měsíčním platu asi 3070 korun. Společenské změny a přechod k tržnímu hospodářství po sametové revoluci v listopadu 1989 vedly k hledání silného strategického partnera, a tak na jaře 1991 se český podnik stal čtvrtou značkou globálně aktivního koncernu Volkswagen.

Model Favorit průběžně zhodnocovalo zvyšování kvality, technické, bezpečnostní i estetické úrovně. Škoda zaznamenala výrazné úspěchy i na nejnáročnějších trzích, podpořené přesvědčivými výkony českého hatchbacku na poli motoristického sportu. Mezi srpnem 1987 a zářím 1994 vzniklo 783 168 vozů modelu Favorit, společně s kombi Forman a užitkovými deriváty včetně typu Pick-up se celkem vyrobilo 1 077 126 auto­mobilů. Štafetu poté převzala Škoda Felicia a Felicia Combi.

Zdroj foto: Škoda Auto

Článek Příběhy více i méně známé: Škoda Favorit byl publikován 13. listopadu 2020 v 00.00 v rubrice Auta a Informace. Autorem článku je Pavla Jelínková. Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...

Podobné články

Prosím čekejte ...