Renault Morphoz: budocnost vozidel
Sponzorované odkazy:
Futuristický automobil zhmotňuje vizi osobní a sdílené elektrické mobility výhledově od roku 2025. Jeho jméno je Morphoz. Využívá budoucí modulární elektrické platformy CMF-EV modelu Alliance.
Renault Morphoz je modulární crossover, který je 100% elektrický s indukčním nabíjením i za jízdy. Je spojen a vybaven funkcemi samostatného řízení třetí úrovně. Jedná o osobní vozidlo vybavené specifickými funkcemi sdílení.
Typ City
V krátké verzi City má Renault Morphoz délku 4,40 metrů. Jeho maximální rozvor kol pro tuto délku je 2,73 metrů a umožňuje mu užívat bez problémů baterii o 40 kWh, kterou naloží a která “zůstává lehká“ a bez zbytečných dodatečných výdajů. Prostor v interiéru je srovnatelný s modelem vyššího segmentu.
V této konfiguraci se u modelu Morphoz zobrazuje speciální světelný nápis s dobrovolně vyjádřeným pohledem zvýrazněným v segmentech doplňujících LED. Styl tohoto modelu je rovněž výraznější, s krátkou kapotou, vymodelovanými stínidly a bez převisů, které vrací zpět kola ve čtyřech rozích za účelem symbolizování hbitosti městského vozidla s elektrickou motorizací.
Typ Travel
V dlouhé verzi Travel má Renault Morphoz délku 4,80 metrů. Jeho rozvor postupuje ve stejných proporcích po 2,93 metrech tak, aby při přeměně byla zároveň využita kapacita naložení baterií a vnitřní prostor. To umožňuje tomuto typu naložit doplňkové baterie o 50 kWh (celková kapacita je 90 kWh) a nabídnout více prostoru pro cestující v místě pro nohy a pro další zavazadla.
Je tedy vhodný pro použití na dlouhé vzdálenosti, zejména proto, že přeměna mu umožnila zlepšit aerodynamiku díky propracovanějšímu vřetenovitému tvaru profilu a čelní části. Verze Travel má specifickou čelní část.
Specifikace Renault Morphoz
- Délka: 4,40 m (verze City) / 4,80 m (verze Travel)
- Šířka: 2 m
- Výška: 1,55 m
- Rozvor kol: 2,73 m (verze City) / 2,93 m (verze Travel)
- Motorizace: 1 elektrický motor
- Baterie: 40 kWh (verze City) / 90 kWh (verze Travel)
- Výkon: 100 kW (verze City) / 160 kW (verze Travel)
- Nabíjení: statická a dynamická indukce
- Hnací kola: přední
- Vnitřní propojitelnost: 5G
- Propojitelnost infrastruktur: Wi-Fi G5
Animace vozu
Jakmile se řidič přiblíží, koncept Renault Morphoz spustí světelnou animaci, aby ukázal, že díky svým senzorům detekoval a rozpoznal osobu, která se posadí za volant. Stačí pouhé mávnutí rukou a dveře auta se svému majiteli otevřou. Jejich protilehlé otevírání spojené s absencí středového sloupku usnadní, že se cestující pohodlně usadí ve vozidle a budou si moci užít pohledu na příjemný interiér osvětlený žlutou barvou odrážející se od tkaniny na sedadlech a ústřední nosník. Tak jako karosérie se vnitřní prostor přizpůsobuje potřebám řidiče a cestujících a transformuje se.
Zasouvatelný displej Livingscreen
Řidič má k dispozici futuristický volant, v jehož centru se nachází displej s 10,2 palci zobrazující hlavní informace o řízení a bezpečnosti. Za tímto volantem se nachází připojená přístrojová deska, která vypadá, jako by byla bez tradičního palubního obrazu a multimediální obrazovky.
Řidič se může na svou žádost sám plně zbavit displejů, často v počtu v aktuálních vozidlech a přístrojová deska se otevře, aby se palubní obraz Livingscreen mohl ukázat cestou přední kinematiky. Tento rozsáhlý a jediný display tedy na žádost kombinuje zobrazování informací o řízení a zobrazení z multimediálního systému. Tato změna konfigurace je k dispozici jak pro manuální řízení vozidla, tak pro autonomní řízení.
Otočné sedadlo pro spolujezdce
Interiér vozidla disponuje způsobem stálého „sdílení“ spolucestujících, vyjma řidiče, který zůstává neustále v pozici, kdy má oči a tvář směřující na silnici. Cestující se tedy mohou nacházet v pozici tváří v tvář v okamžicích změn nebo sdílení nějaké činnosti.
Z tohoto důvodu přední sedadlo spolujezdce má zcela symetrický tvar a lze jej překlopit zepředu dozadu tak, aby se nacházelo v opačném směru, nasměrováno k zadní části. Cestující tedy mohou využít ústředního příčného nosníku a velkého displeje o XX palcích a cítit se pohodlně jako v obývacím pokoji.
Autonomní řízení 3. úroveň
Koncept Renault Morphoz je vybaven autonomním řízením 3. úrovně z 5 úrovní stanovených technickým seznamem americké skupiny automobilových inženýrů SAE International. Tato úroveň se také nazývá „Hands off“ a umožňuje řidičům pustit volant a nechat automatické řízení v určitém počtu daných situací a rovněž pouze na povolených cestách. Této možnosti lze využít například na dálnici nebo v dopravních zácpách na rychlých silnicích.
Vozidlo je schopné si samostatně vést a kontrolovat vzdálenost od vozidla, které jede před ním, držet se svého jízdního pruhu i v zatáčkách, měnit jízdní pruhy (například při předjíždění) a pohybovat se v dopravních zácpách. Řidič však musí být schopen velmi rychle přebrat řízení (v několika sekundách) v případě potenciálního nebezpečí, nebo pokud čidla vozidla nejsou schopna „číst“ správně trasu. Proto volant vozidla zůstává neustále na svém místě, i když velký displej palubního obrazu se vrátil do přístrojové desky.
S autonomním řízením 3. úrovně řidič může volně pohybovat očima a rukama. Nemůže však používat žádný další displej (tablet nebo chytrý telefon), kromě těch, které se nacházejí před ním v rámci připojených činností: diktování mailů a sms, čtení obsahů z médií atd.
Design vozu v sobě mísí prvky karosérie hatchbacku, SUV a kupé. Dosud neznámý styl, jehož realizaci umožnila zcela nová modulární platforma CMF-EV věnovaná elektrické motorizaci dodala vozu neobvyklý ráz. Karosérie se pyšní elegantní metalízou Ivory Gold, takže detaily elektrické žluté kontrastují s lakovanou černou barvou kabiny.
Vnější detaily konceptu Renault Morphoz
- Livinglights – koncept Renault MORPHOZ zobrazuje nový světelný podpis, který bude vtisknutý na nových značkách elektrických vozů. Toto identifikační osvětlení se bude rozprostírat po celé délce přední masky.
- Přední maska – díky elektrickému motoru stačí jen slabší chlazení a model má mřížku masky zavřenou. A v rámci vyšší aerodynamické efektivity na dálnicích u modelu Travel je méně otvorů sání vzduchu.
- Ventilátory – na kapotě jsou dva ventilátory high-tech, které zajišťují chlazení hlavních elektronických počítačů vozidla umístěných u bloku motoru.
- Zpětné kamery – boční zpětná zrcátka byla nahrazena HD kamerami. Nahraná videa jsou promítána na vnitřních displejích a podporují tak umělou inteligenci.
- Aero ráfky – sloučení diamantových ráfků a zdobení umožňují částečné krytí částí pneumatik o 22 palcích. Široké celkově uzavřené ráfky zaručují omezení rušení aerodynamického proudění a zlepšení efektivity vozidla.
- Vzduchové klapky – podle vzoru bočních vzduchových klapek stíhacích letounů se aktivní karosérie vozu roztahuje o několik centimetrů v úrovni zadních ramen, aby byl možný posuv podvozku a přechod z jednoho způsobu přenosu na druhý při celkovém zachování kontinuity povrchu.
- Deflektory – v zadní části konceptu jsou dva vzduchové deflektory na prodloužení rovné podlahy. Jsou aktivní a přizpůsobují se poloze vozidla, aby byla zachována maximální účinnost za všech okolností.
- Světla – zašpičatěná zadní světla vytvářejí moaré efekt a tvoří úplný pás, který vozidlo vizuálně rozšiřuje a usazuje ho na silnici.
- Brzdová světla – třetí svislé brzdové světlo vozu je zavěšeno do hrany aerodynamického deflektoru, který prodlužuje střechu. Tyto grafické efekty jsou rovněž patrné v zadních mlhových světlech nacházejících se pod maskou.
Nabíjení
Model Renault Morphoz používá indukční způsob nabíjení, které se provádí na k tomu určeném místě (doma nebo na veřejném parkovišti) nebo za jízdy na cestách vybavených těmito technologiemi.
Zdroj foto: Renault
Článek Renault Morphoz: budocnost vozidel byl publikován 8. dubna 2020 v 00.00 v rubrice Auta, Informace a Novinky. Autorem článku je Pavla Jelínková. Pro diskusi slouží komentáře (0).
Podobné články
- Renault Scénic 19.12.2007 17.00
- Renault Megane 03.10.2007 21.00
- Renault Espace 01.03.2008 22.12
- Renault má nový Renault Koleos 2021 25.12.2020 00.00
- Nový Renault Espace 18.02.2020 00.00
Top 10
- Volkswagen Golf 6 – lepší vrabec v hrsti...
- Vyhřívané autopotahy: příjemné, ale nebezpečné
- Koncept Think Blue od VW: Jezděte levněji!
- Příběhy mně známé: Škoda typ 998 „Agromobil“
- Příběhy méně známé: Škoda typ 990 „Hajaja“
- Škoda 100
- Nová Škoda KAROQ odhalena
- Ofuky oken a homologace
- Co je potřeba pro správné zapojení autorádia?
- Zámek řadicí páky: Problém pro zloděje
Tagy
autopůjčovna VW autoservis Povinné ručení Škoda Renault Ford pneumatiky zimní pneu