Škodovky: Již 125 let jsou s námi

Tagy:  náhradní díly Škoda, setrvačník, spojka

Škodovky: Již 125 let jsou s námi

Škodovka, ta stará dobrá kára, která je tu s námi už přes sto let. Konkrétně 125 let abychom byli přesní. V roce 2020 to má právě škodovka pestré – připomíná si 125 let od počátků existence, ale také 115 let od zahájení výroby osobních automobilů v Mladé Boleslavi v závodě Škoda Auto a celou řadu dalších výročí a důležitých momentů.

Základy dnešních úspěchů vozidel Škoda, potažmo automobilky Škoda byl položen hodně dávno. V prosinci roku 1895 jej založili dva pánové – Václav Laurin a Václav Klement. Přímo v Mladé Boleslavi začali s opravami a výrobou zprvu jen jízdních kol a tříkolek.

Nově založená společnost pojmenovaná po zakladatelích Laurin & Klement hned od počátku měla úspěch a nabízela pestrý sortiment více než desítky různých provedení bicyklů i tříkolek.

Po kolech přišly motocykly

Pár let nato – konkrétně V roce 1899 přibyla výroba motocyklů, které byly velmi úspěšně exportovány do zahraničí, a to i na ty nejnáročnější trhy. V Německu a Anglii je česká škodovka včetně náhradních dílů pro vozy značky Škoda známa téměř od prvopočátku – celých 120 let, přičemž poté se zaskvěla po celém světě.

K motkám přibyly vozy

A stále to nebylo vše – ve firmě Laurin & Klement se začalo přemýšlet o automobilech a už roku 1905, tedy před více než 115 lety, byl na světě úplně první vůz značky Laurin & Klement pojmenovaný Voiturette A. Byl to kvalitní a plně funkční vůz s velkým bonusem – excelentním poměrem ceny a výkonu.

Vzápětí po uvedení tohoto vozu na trh, vznikla celá řada dalších modelů škodovek ve všech kategoriích, a to včetně sportovních nebo užitkových verzí. To byly základy dnešního globálního úspěchu, který automobily značky Škoda sklízí dodnes.

Sofistikované vozy

Automobily se stávaly stále sofistikovanějšími a důmyslněji propracovanými, přičemž setrvačník začal být samozřejmou součástí motoru. Akumulace kinetické energie, kterou toto ozubené kolo dává, pomáhá motoru vozidla překonávat mimo jiné i kompresní zdvihy.

Velikost setrvačníku má vliv na vyvážený chod motoru, stejně jako počet válců. Na druhou stranu čím těžší setrvačník je, tím méně živý se stává motor v otáčkách. Kupříkladu do značné míry hodně oblíbené motory se třemi válci mají díky těžšímu setrvačníku pomalejší otáčky – jejich vzrůst i klesání.

To následně značně ztěžuje rychlé řazení, a to ať je motor spřažen s jakkoli sofistikovanou převodovkou pomocí spojky. Lamelová spojka je totiž součástka, která spojuje hnací a hnaný hřídel a slouží k přenosu kroutícího momentu. Je umístěna mezi výstupem motoru tedy klikovou hřídelí a převodovkou.

Fúze se Škodou

Ale vraťme se k vozidlům značky Škoda. Expanze a rozvoj automobilky byla dokonána roku 1925 (tzn. před 95 lety). To se společnost Laurin & Klement o dvou vlastnících Václavu Laurinovi a Václavu Klemenovi fakticky propojila ve fúzi s plzeňským průmyslovým koncernem Škoda.

Od té doby tak zdobí vozy značky Škoda, dnešního času vyráběné především v Mladé Boleslavi, to jedinečné a s ničím nezaměnitelné logo každé jedné škodovky – okřídlený šíp.

Článek Škodovky: Již 125 let jsou s námi byl publikován 25. března 2020 v 19.15 v rubrice PR články. Autorem článku je Pavla Jelínková. Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...

Podobné články

Prosím čekejte ...