Škoda Felicia: 25 let od zahájení sériové výroby
Sponzorované odkazy:
Před 25 lety, 17. října 1994, se v Mladé Boleslavi rozeběhla sériová výroba modelu Škoda Felicia. Nástupce řady byl prvním modelem Škoda vyvinutým po vstupu koncernu Volkswagen do tradiční české automobilky.
Vůz sbíral triumfy na sportovním poli a významně zabodoval u zákazníků. Do roku 2001 vzniklo v závodech Mladá Boleslav, Kvasiny a Vrchlabí více než 1,4 milionu vozů Škoda Felicia, včetně verzí Felicia Combi, Pickup, Vanplus a Fun.
Masivní solitér značky
Škoda Felicia se před čtvrt stoletím masivním solitérem české značky. Škoda od svého začlenění do koncernu Volkswagen v roce 1991 průběžně zlepšovala užitnou i estetickou úroveň stávající modelové řady Favorit, Forman, a Pick-up.
Razantní krok vpřed ale učinila právě představením modelu Felicia. Ten vznikl komplexním přerodem svého předchůdce Favorita, s využitím 1187 nových dílů. Škoda Felicia ve verzích hatchback, kombi, pick-up, Vanplus a Fun nabídla lidem moderní techniku i design, velký vnitřní prostor a atraktivní poměr cena/užitná hodnota.
Počátky výroby
Produkce pěti desítek prototypů odstartovala 5. září 1994 v závodě Vrchlabí, po optimalizaci technologie následoval oficiální start v pondělí 17. října 1994 v hlavní mladoboleslavské výrobní lince. První sériová Škoda Felicia z ní sjela přesně v 10:20 hodin. O devět dní později, 26. října 1994, se trojice nových hatchbacků v barvě české trikolóry představila veřejnosti. Tehdejší pražský primátor je na Karlově mostě pokřtil vodou z Vltavy.
Typové označení řady Felicia odkazovalo na ikonický otevřený vůz z přelomu 50. a 60. let i na latinský výraz pro pocit štěstí: felicitas. I proto jeden z prvních vozů věnovala společnost Škoda Auto rodině Ondráčkových, kterým se tehdy narodila čtyřčata.
Specifikace vozu
Základní pětidveřový hatchback Felicia byl o 40 mm delší a 15 mm širší než předchůdce Favorit, jeho objem zavazadelníku se zvětšil o 21 litrů a vůz také nabízel pasažérům vzdušnější kabinu. Vysokou bezpečnostní úroveň potvrdila v roce 1995 nárazová bariérová zkouška, provedená institutem TÜV.
Celková úroveň odhlučnění a odpružení vozu se zvýšila díky pevnému skeletu samonosné karoserie, nové nápravnici a změněné geometrii přední nápravy a přidanému stabilizátoru zadní nápravy. Vysoké kvalitativní standardy při výrobě i montáži garantoval mezinárodní certifikát ISO 9002. Jako první jej v automobilce Škoda získala motorárna.
Pohonná jednotka
Základní pohonnou jednotkou modelu Škoda Felicia byl zážehový motor o objemu 1289 cm3, ve výkonových variantách 40 kW a 50 kW. V průběhu roku 1995 nabídku rozšířil ještě výkonnější benzinový čtyřválec 1.6 MPI/55 kW a naftová jednotka 1.9 D/47 kW.
Felicia Combi a spol.
V červnu 1995 přibyla k základním hatchbackům ještě prostornější verze Felicia Combi, od srpna 1995 vznikala v závodě Kvasiny také provedení Pickup a Felicia Vanplus. A čtyři tisícovky vozů pro volný čas Škoda Felicia Fun zaujaly nejen žlutým odstínem karoserie, ale i variabilním uspořádáním interiéru (šlo o 2+2místný pick-up). O popularitě lehkých užitkových vozidel Škoda svědčí také fakt, že v období 1996 – 2000 se vyrobilo takřka 19 000 kusů s alternativním označením Volkswagen Caddy.
Vybavení vozu
Řada Felicia obohatila nabídku značky Škoda o moderní prvky výbavy, jako ABS, postupně až čtyři airbagy, klimatizaci, posilovač řízení, výškově nastavitelná a vyhřívaná přední sedadla, čalounění kvalitní kůží nebo palubní počítač. Stoletému výročí založení firmy (1895/1995) vzdala hold luxusní edice Felicia Laurin & Klement. Rodinu Felicia zatraktivnily rovněž oblíbené akční modely (například na počest Letních olympijských her 1996 vznikl model Atlanta).
Felicia v motosportu
Škda Felicia potvrdila svoji všestrannost také významnými úspěchy na poli motoristického sportu. V rallyovém mistrovství světa působila v období 1995–1997. Již během první sezony vybojovala Felicia Kit Car třetí místo ve své třídě, roku 1996 dojel Švéd Stiq Blomqvist v anglické RAC Rally třetí v absolutní klasifikaci. V soutěžním Mistrovství světa roku 1997 byla značka Škoda druhá ve třídě, poté na úspěchy řady Felicia Kit Car navázala nová Octavia Kit car a v sezóně 1999 Octavia WRC.
Facelift automobilu
V únoru 1998 osvěžil vzhled řady Felicia velký facelift, navenek patrný hlavně sjednocením designového jazyka širokého sortimentu značky Škoda. Tvar předních světlometů i masky chladiče již připomínal větší model Octavia. V červnu 2001 se působivá kariéra automobilů Škoda Felicia úspěšně završila, celkem vzniklo 1 401 489 exemplářů. Následníkem se stal mimořádně zdařilý model Škoda Fabia, vyráběný od roku 1999.
Zdroj foto: Škoda Auto
Článek Škoda Felicia: 25 let od zahájení sériové výroby byl publikován 20. října 2019 v 00.00 v rubrice Auta a Informace. Autorem článku je Pavla Jelínková. Pro diskusi slouží komentáře (0).
Podobné články
- Škoda Felicia 13.04.2008 16.00
- Škoda Fabia 06.08.2007 11.59
- Škoda Yeti 08.10.2007 17.20
- Škoda Octavia 01.09.2007 08.00
- Škoda Roomster 03.02.2008 19.22
Top 10
- Koncept Think Blue od VW: Jezděte levněji!
- Výměna autobaterie: Pozor na kabely
- Zámek řadicí páky: Problém pro zloděje
- Moje recenze na Dovez to dál, služba na dovoz aut ze zahraničí
- Nissan Micra
- SKV Germany: Kvalitní díly za lidovou cenu
- Kia Sorento uspěla v soutěžích Red Dot a iF Design Awards
- Co je potřeba pro správné zapojení autorádia?
- Ofuky oken a homologace
- Zařizujete autodílnu? Poradíme vám, jak na to levně, jednoduše a ekologicky
Tagy
autopůjčovna VW autoservis Povinné ručení Škoda Renault Ford pneumatiky zimní pneu