Ofuky oken a homologace

Ofuky oken a homologace

Ofuky řidiče ušetří mnohých starostí spojených s praktickou nemožností otevřít už při trochu rychlejší jízdě okénko a s tím spojeným nedostatkem čerstvého vzduchu hlavně při delších cestách. Jedná se o praktické pomocníky, jejichž jedinou nevýhodou tak bývá homologace. V tomto článku se proto zaměříme nejen na jejich přednosti a možnosti, ale také na ideální postup před technickou kontrolou.

Proč ofuky?

Ofuky, známé také jako deflektory, jsou v podstatě triviálním doplňkem, který ale dokáže vyřešit hned několik problémů otravujících život řidičům při jízdě s pootevřeným oknem. Mezi ty hlavní patří průvan a přílišný hluk při vysokých rychlostech.

Ofuky se jich zbaví tak, že změní aerodynamické vlastnosti vozu v okolí okna a svádí proudící vzduch do bočního prostoru, nikoliv na obličej soustředěného řidiče a jeho spolucestujících. Svou výhodu mají také při jízdě za deště, kdy eliminují nepříjemné kapky.

Prostě a jednoduše se ofuky postarají o přísun čerstvého vzduchu, i když vám zrovna počasí nepřeje nebo potřebujete šlápnout na plyn.

Jaké jsou ty správné?

Výběr ofuků je hračka, na trhu jsou k dispozici přesně pasující kusy pro téměř všechna auta českých silnic.

I proto je asi zbytečné se zdržovat těmi univerzálními, které je vždy potřeba trochu přizpůsobovat, ohýbat či vylamovat z formy. Dávají smysl snad jen majitelům exotických aut, na která evropští výrobci deflektorů nemyslí.

Například na této stránce je potřeba jen znát výrobce, model a ideálně ročník vozidla. Prodejce na základě těchto informací vyfiltruje ty správné kusy – stačí se jen rozhodnout, jestli jsou potřeba ofuky pouze na přední okna, nebo v sadě společně s těmi zadními.

Připevnění za 5 minut, podobně jednoduché sundání

O montáži ofuků se nemá smysl příliš rozepisovat, dlouhé čtení by zřejmě zabralo delší dobu než samotná instalace.

Pro nasazení ofuků není potřeba žádného speciálního nářadí – stačí pouze stáhnout okno co nejvíce to jde, vyčistit rám okna odmašťovacím prostředkem a zespodu do něj nasunout ofuk.

Jak si řekneme ještě níže, při technické kontrole je dobré ofuky z oken sundat. To je podobně jednoduché jako instalace, chce to jen trochu zručnosti. Deflektory kvůli bezpečnosti musí sedět na pevno, při sundávání je tak potřeba plast „vycvaknout“. To může chtít i trochu síly.

Zní to ale náročněji, než jaká je skutečnost. Rozhodně se nejedná o nic složitého, za pár minut je hotovo.

Jak s homologací?

Ne všechny doplňky vidí kontroloři při technické prohlídce rádi – ofuky jsou malým a praktickým doplňkem, který těžko může škodit, oficiální homologací ale v drtivé většině případů opravdu nedisponují. Plastový ofuk stojí pár korun a výrobce musí držet stovky druhů pro různé modely. Homologace každého z nich by tak pravděpodobně nebyla finančně možná.

Na nejčastější modely aut na českých silnicích (Škodovky, Volkswageny) by však homologované ofuky sehnat jít měly, budou ale pravděpodobně o něco dražší.

Jak už bylo naznačeno výše, před Státní technickou kontrolou bude nejspíše potřeba ofuky sundat. Není to nutnost vždy, tolerance se liší doslova kontrolor od kontrolora. Jistota je ale jistota. Vzhledem k tomu, že se ale v zásadě jedná o pár centimetrů plastů u okna, nebezpečné by pro dopravu opravdu být neměly – po kontrole je tedy jen na vás, zda je na auto umístíte zpět.

Triviální, přesto šikovný pomocník

Shrnuto a podtrženo, ofuky vám přivedou do auta čerstvý vzduch a zamezí nepříjemnému průvanu a hluku. Umožní tak větrat kdykoli – za jízdy i deště.

Před STK by ale měly jít dolů.

Článek Ofuky oken a homologace byl publikován 10. října 2019 v 21.45 v rubrice Doplňky. Autorem článku je Redakce. Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...