Hi-tech: Nechte si nakódovat náhradní klíč
Elektronika je dnes již nedílnou součástí aut a imobilizéry patří k nejužitečnějším pomocníkům. Díky nim také nelze náhradní klíč jen jednoduše vybrousit, je potřeba rozumět si s informačními technologiemi.
Zabezpečovací systém imobilizér funguje na jednoduché principu – potřebuje elektronický kód, který bývá uložený přímo v klíči nebo třeba na přívěsku. Pokud není kód v dosahu vozidla, nejde s autem odjet. Způsobů, jak tohoto stavu docílit, je více. Lze odpojit spínací skříňku nebo řídicí jednotku motoru, případně přerušení činnosti vstřikování. Jakmile řidič vytáhne klíčky ze zapalování, aktivuje tím zároveň imobilizér.
Samozřejmě i v tomto případě jde stále o techniku a může se stát, že některá z řídicích jednotek imobilizéru přestane fungovat. Následná výměna pak musí být přizpůsobena ostatním jednotkám systému imobilizéru. Nejedná se ale o levnou záležitost, cena se může dostat až do tisícovek.
Proto se vyplatí vědět, že imobilizér je možné i deaktivovat. Specializované firmy nabízí tuto možnost, která vyjde řádově desetkrát levněji než oprava. „Deaktivace imobilizéru v řídicí jednotce motoru však způsobí i vyřazení primárního zabezpečení vozidla proti neoprávněnému nastartování bez autorizovaného klíče, proto doporučujeme nainstalovat adekvátní náhradu,“ píše na svém webu internetový obchod mte.sk.
Když už má k deaktivaci dojít, lze to udělat několika způsoby. Nejčastěji jde o vyřazení v řídicí jednotce motoru, v tomto případě se přepíší určité sekce software. Například při poškození klíče pak lze udělat deaktivaci v immo boxu nebo tuto „krabičku“ vyměnit za emulátor. To ale vyžaduje úpravu řídicí jednotky motoru a případně centrální elektroniky. Například dieselové motory vozů koncernu Volkswagen většinou emulátor ani nepotřebují.
Někdy totiž stačí synchronizace, případně takzvané kódování klíče. Jindy je naopak potřeba deaktivace nepoužívaných nebo nefunkčních klíčů. Na internetu lze sehnat také zabezpečovací nebo programovací kód pro různá vozidla. Jinými slovy jde o možnost pořídit si jeden nebo více náhradních klíčů. To ale spekulantům nebo zlodějům nepomůže, firma požaduje předložení osobních dokladů, dokladů od vozu a písemný souhlas majitele auta se zásahem do bezpečnostních systémů. Jednoduché a účinné.
Současná auta jsou sice plná elektroniky, stále je ale pohání motory na
benzin či naftu. Pravděpodobně není tak daleko doba, kdy bude elektrický
proud i zdrojem energie pro motory. Koneckonců, moderní a účinné
elektromotory
jsou již dnes využívány v mnoha zařízeních a jen budoucnost ukáže,
jestli se jedná o pohon, který má šanci. Odborníci stále nejsou zajedno,
přestože se zdá, že zastánci elektromobilů začínají mít nad těmi
preferujícími vodíkový pohon převahu.
Článek Hi-tech: Nechte si nakódovat náhradní klíč byl publikován 19. září 2019 v 00.30 v rubrice PR články. Autorem článku je Martin Singr. Pro diskusi slouží komentáře (0).
Podobné články
- Peugeot 306 06.01.2008 21.46
- Nissan Cube – moderní a prostorná krychle 03.08.2009 10.30
- Toyota Aygo – prcek s velkým srdcem 06.06.2009 07.23
- Alfa Romeo Spider 06.03.2008 21.41
- Seat Altea – rodinný typ alias MSV 14.07.2009 08.24
Top 10
- Koncept Think Blue od VW: Jezděte levněji!
- Zámek řadicí páky: Problém pro zloděje
- Jawa 350
- Renault Espace - facellift velkého MPV
- Moje recenze na Dovez to dál, služba na dovoz aut ze zahraničí
- Honda NSR 125
- Nissan Micra
- SKV Germany: Kvalitní díly za lidovou cenu
- Kia Sorento uspěla v soutěžích Red Dot a iF Design Awards
- Ofuky oken a homologace
Tagy
autopůjčovna VW autoservis Povinné ručení Škoda Renault Ford pneumatiky zimní pneu