Mobilita pro megaměsta: Audi AI:ME
Sponzorované odkazy:
Audi vystaví na autosalonu Auto Shanghai 2019 vizionářský koncept mobility pro megaměsta budoucnosti. Studie s označením Audi AI:ME nabízí kompaktní rozměry, prostorný a progresivní interiér i funkci automatizované jízdy na úrovni 4. Cestující tak mohou libovolně trávit čas uvnitř vozu během cestování. Audi AI:ME jim poskytne rozmanité prvky výbavy ze světa high-tech pro komunikaci, zábavu nebo prostý odpočinek.
Design studie Audi AI:ME naznačuje spřízněnost se studií Audi AIcon pro automatizovanou jízdu na dlouhé vzdálenosti, která byla představena v roce 2017. Podobnost tvarového řešení a konceptu obou studií bude v Šanghaji nápadná, protože v expozici značky Audi na autosalonu Auto Shanghai 2019 bude stát AIcon hned vedle studie AI:ME.
Audi AI:ME
Zaujímá s vnější délkou 4,30 metru a vnější šířkou 1,90 metru stejnou plochu jako současné kompaktní vozy. Rozvor 2,77 metru a vnější výška 1,52 metru naproti tomu signalizují rozměry interiéru, které odpovídají minimálně vozidlům o třídu větším. Této přednosti bylo dosaženo díky uspořádání elektrického pohonu, který umožnil vytvořit krátké převisy karoserie a velkoryse prostorný interiér bez středového tunelu pro spojovací hřídel. Poháněcí jednotka o výkonu 125 kW/170 k je uložena na zadní nápravě.
Automatizovaná jízda na úrovni 4
Audi AI:ME je koncipováno pro městský provoz a automatizovanou jízdu na úrovni 4. Na mezinárodně standardizované stupnici automatizace řízení se jedná o druhý nejvyšší stupeň. Systémy úrovně 4 již nevyžadují žádné zásahy, ani pohotovost řidiče, jsou však limitovány jen pro určitou funkční oblast, například pro jízdu na dálnici nebo pro speciálně vybavené oblasti v centrech měst.
Řidič zde může předat systému kompletní řízení vozidla, které převezme zpět, až když vozidlo opustí zónu definovanou pro zcela automatizovanou jízdu. Na rozdíl od vždy zcela autonomní studie Audi AIcon, tzn.vozidla s funkcí autonomního řízení na úrovni 5 – je Audi AI:ME z toho důvodu navíc vybaveno tradičními ovládacími prvky, volantem a pedály. To znamená, že v definované dopravní zóně, disponující příslušnou infrastrukturou, bude automobil stejně jako ostatní účastníci silničního provozu – jezdit automatizovaně.
Interiér
Audi AI svým interiérem je luxusní útočiště a technicky vyspělá centrála. Automobil se bude stále více proměňovat v „třetí životní prostor“ – po domově a pracovišti. Proto je logickým a důsledným krokem, že se designéři Audi při navrhování interiéru studie Audi AI:ME nepodřídili tvarovému řešení karoserie. Naopak dali interiéru prioritu, takže tvoří jádro celého vozidla. V popředí konceptu interiéru však nestojí klasické propojení řidiče a vozidla prostřednictvím volantu, přístrojů a pedálů, nýbrž pobyt cestujících v automatizovaně jedoucím automobilu. Proto se i konvenční ovládací prvky zasunou v elegantně rafinované choreografii a v klidovém stavu je zakrývá odkládací přihrádka s povrchem ze dřeva ořešáku s otevřenými póry.
Odkládací prostory budou mít v automobilech s funkcí automatizované jízdy mnohem větší význam než dosud. Ve studii Audi AI:ME slouží tomuto účelu nejen kryt konvenčních ovládacích prvků pro řízení vozidla, ale také velké plochy mezi předními sedadly. V nich je ukrytý další inovativní detail v podobě magnetů, které drží na místě odložené poháry nebo talíře z kovu. V automatizovaném Audi AI:ME lze totiž během jízdy v klidu stolovat.
Přední sedadla, inspirovaná klasickými křesly, nabízejí široké a komfortně čalouněné sedací plochy, potažené tkaninou v teplých odstínech šedé. Opěradla mají klenutý, skořepinový tvar a k sedákům jsou připevněna pouze jedním vertikálním nosníkem. Nejsou-li pedály zapotřebí, může si řidič opřít nohy o podložky pod přístrojovou deskou, podobně jako u otomanu. Na zadních spojitých sedadlech, protažených až do bočních stěn, si mohou cestující přizpůsobit polohu sezení téměř libovolně. Výrazným prvkem na bočních stěnách je také v interiéru horizontální zalomení linie bočních oken, protažených hluboko dolů. Pro cestující je toto řešení ergonomicky velmi výhodné, protože rozšiřuje volnost pohybu pro ruku opřenou o dveře a také vizuálně výrazně zvětšuje celý interiér.
Ovládání vozidla a jeho komunikačních a interaktivních systémů probíhá prostřednictvím systému sledování očí, hlasových pokynů a dotykových ploch umístěných pod okny. Dotykové plochy jsou z ergonomického hlediska dokonale rozmístěny a v normálním stavu jsou neznatelně zapuštěny do okolních ploch. Až při přiblížení se aktivuje osvětlení, které přivede pohled uživatele k funkčním plochám. Pod předním oknem se v celé jeho šíři nachází multifunkční trojrozměrný displej OLED, který se uplatňuje především při dialogu se systémem, umožňujícím ovládání pohledem. Přehledně a srozumitelně uspořádaná funkční menu, například pro navigaci nebo informační a zábavní systémy, lze aktivovat pohledem a vstoupit pak do dalších úrovní, které se na displeji 3D přesunou z pozadí do režimu ostrého zobrazování.
Pro sledování vizuálních výstupů informačního a zábavního systému je vůz vybaven brýlemi s funkcí virtuální reality. Brouzdání po internetu, sledování filmů nebo dokonce interaktivní hraní her se promění ve fascinující zážitky cestujících. Značka Audi již představila na veletrhu CES 2019 v Las Vegas systém Holoride, jímž ukázala možnosti a směr budoucího vývoje v této oblasti. Senzory detekované pohyby vozidla jsou systémem Holoride interaktivně integrovány do vizuálního průběhu hry. Cestující má reálný pocit, že se nachází doslova uprostřed dění.
Naprostou novinkou v interiéru automobilu je použití živých rostlin. Vegetace, která je v často životu nebezpečném biotopu velkoměsta vzácností, pomáhá i v automobilu vytvářet pocit blízkosti k přírodě a zároveň objektivně vylepšuje kvalitu vzduchu. Znečištěný městský vzduch se díky náročné filtrační technice do interiéru studie Audi AI:ME vůbec nedostane. Dobré náladě a kondici cestujících slouží také systémy, které sledují zatížení stresem a nejdůležitější tělesné parametry. Díky inteligentním algoritmům se Audi AI:ME postupně učí poznávat řidiče a může cíleně zlepšovat jeho stav.
Exteriér
Audi AI:ME bude bezpochyby okamžitě rozpoznatelné již ve vnitřním zpětném zrcátku. Nezaměnitelný výraz mu dodává šestiúhelníková maska chladiče Singleframe, zde v obráceném tvaru, typickém pro elektromobily Audi. Pro značku Audi nové je tvarové řešení karoserie. Vnější délka 4,30 metru a vnější šířka 1,90 patří do kompaktního segmentu. Vnější výška 1,52 metru nabízí velké přednosti především pro interiér. Výsledkem je velkorysý vnitřní prostor, komfortní nastupování a excelentní prostor pro hlavu. Nastupování usnadňují také velké boční dveře se zavěšením vpředu a vzadu, které se otvírají od sebe. Audi AI:ME přesto není žádné MPV krychlových tvarů, a tento dojem umocňují velká, 23" kola.
Vidět a být viděn: osvětlení
U autonomně provozovaných automobilů budoucnosti se změní i role světlometů, protože řidič, věnující se jiným věcem, bude jen vzácně potřebovat jasné osvětlení vozovky. Důležitější bude naproti tomu jiná funkce osvětlení, zajišťující komunikaci s ostatními účastníky silničního provozu. Již studie Audi AIcon ukázala, jak zřetelné signály mohou poskytovat svíticí plochy Digital Matrix prostřednictvím pohyblivých grafických zobrazení. Stejně důležité je samozřejmě i zajištění viditelnosti vozidla pro ostatní účastníky silničního provozu.
Audi AI:ME tento přístup důsledně rozvíjí, protože ve městě jsou vzdálenosti od ostatních účastníků silničního provozu ještě menší, takže přední a zadní světlomety na obvyklých místech často nebývají viditelné. Designéři Audi se specializací na osvětlení proto umístili na karoserii prvky LED i nad podběhy kol, tedy do neobvykle vysoké polohy. Tyto zdroje světla jsou viditelné ze všech úhlů. Komunikace v rozsahu 360 stupňů významně zvyšuje bezpečnost chodců a cyklistů.
Světlomety LED na přídi a projektory Micro Matrix mohou signalizovat snadno rozpoznatelnými symboly například chodci, že mu AI:ME dává přednost, aby mohl přejít ulici. Jako projekční plochu pro grafická zobrazení lze použít vozovku nebo stěnu. Tato funkce nalézá uplatnění také jako bezpečné osvětlení prostoru kolem dveří při nastupování a vystupování. Vozidlo je tím zároveň viditelné i pro ostatní účastníky silničního provozu. Projektory Matrix mohou navíc automatizovaně zvyšovat bezpečnost ostatních účastníků silničního provozu s méně výkonným osvětlením, a to osvětlováním jejich okolí.
Další inovací studie Audi AI:ME je schopnost interpretovat signály ostatních vozidel a zesilovat je vlastní osvětlovací technikou, pokud by to znamenalo výhodu pro okolí. Například vpředu jedoucí automobil poukazuje slabě svítícími výstražnými světly na nebezpečí. AI:ME dokáže toto znamení detekovat a pro všechny dobře viditelně je zesílí projekcemi a jednotkami LED na karoserii. Audi AI:ME je jako vozidlo s funkcí automatizované jízdy úrovně 4 vybaveno také výkonnými světlomety Matrix LED a snadno rozpoznatelnými brzdovými a koncovými svítilnami pro všechny situace, při nichž řídí řidič. I v budoucnosti totiž bude při aktivním řízení dobrá viditelnost za tmy stejně důležitá jako za dne.
Pohon pro mnohahodinové cestování
Zadání pro vývoj studie Audi AI:ME zahrnovalo požadavky na provoz ve městě. To znamená, že extrémní hodnoty zrychlení a nejvyšší rychlost na dálnici jsou v tomto případě stejně bezvýznamné. Rychlost jízdy automobilu, jako je AI:ME, se bude převážně pohybovat v rozsahu mezi 20 a 70 km/h. Často přitom bude muset zajišťovat mobilitu po dlouhé hodiny bez možnosti nabíjet akumulátory. Dlouhý kilometrový dojezd zde však nehraje roli, místo něj je důležitá dobře využitelná doba provozu.
Inženýři se na základě toho rozhodli pro relativně jednoduchou a zároveň lehkou základní konfiguraci. Pro splnění výše uvedených požadavků postačuje sada akumulátorů s kapacitou 65 kWh. V oblasti zadní nápravy studie AI:ME pracuje synchronní elektromotor s permanentním magnetem, který v případě potřeby poskytne nejvyšší výkon 125 kW/170 k. Pro plynulou jízdu v městském provozu stačí zpravidla zlomek této hodnoty. Audi AI:ME se dokonce i v městském provozu může pochlubit mimořádně nízkou spotřebou elektrické energie díky rekuperaci kinetické energie a relativně nízké hmotnosti.
Nápravy a ostatní komponenty podvozku pocházejí z kompaktních modelů značky Audi. Dobrý jízdní komfort ve městě zajišťuje osvědčená kombinace adaptivních tlumičů a minimálních neodpružených hmot. Karoserie je vyrobena z různých lehkých materiálů, jako jsou vyspělé druhy oceli, hliník nebo plasty, které jsou použity především pro vnější díly karoserie.
Jak se vám líbí?
Zdroj foto: Audi
Článek Mobilita pro megaměsta: Audi AI:ME byl publikován 17. dubna 2019 v 00.00 v rubrice Auta, Informace a Novinky. Autorem článku je Pavla Jelínková. Pro diskusi slouží komentáře (0).
Podobné články
Top 10
- Koncept Think Blue od VW: Jezděte levněji!
- Zámek řadicí páky: Problém pro zloděje
- Jawa 350
- Honda NSR 125
- Nissan Micra
- Renault Espace - facellift velkého MPV
- Moje recenze na Dovez to dál, služba na dovoz aut ze zahraničí
- SKV Germany: Kvalitní díly za lidovou cenu
- Kia Sorento uspěla v soutěžích Red Dot a iF Design Awards
- Co je potřeba pro správné zapojení autorádia?
Tagy
autopůjčovna VW autoservis Povinné ručení Škoda Renault Ford pneumatiky zimní pneu