Renault EZ-ULTIMO: robotické vozidlo sdílené mobility
Sponzorované odkazy:
Groupe Renault na Mondial de l´Automobile v Paříži prezentovala unikátní jako ze sci-fi vystřižené koncepční robotické vozidlo, které zkoumá možnosti sdílené mobility zítřka. EZ-ULTIMO ztělesňuje sdílenou městskou mobilitu pro všechny.
Renault EZ-ULTIMO (čte se anglicky jako „EASY ULTIMO“) je plně elektrické, propojené a autonomní robotické vozidlo. Toto přepychové robovozidlo by mělo být nabízeno jako služba pro konkrétní cestu, okružní jízdu či denní pronájem.
Pro uživatele bude k mání různými způsoby
- Skrz specializované firmy (pětihvězdičkové hotely, letecké společnosti), které by tuto službu mohly nabízet jako doplněk ke svým stávajícím službám (projížďka po městě, poznávání destinace, převoz na a z letiště do hotelu, výhody členství v exkluzívním klubu atp.).
- Prostřednictvím provozovatelů „ride-hailingu“ (jízd na přivolání) a mobility. A nejen ke zvláštním příležitostem (nabídku k sňatku, výročí nebo narozeniny apod.).
- Provozovatelé služeb mobility mohou jízdu nabízet jako zážitkový coby doprava na určitou cestu nebo část dne.
EZ-ULTIMO a jeho palubní technologie (konektivita, obrazovky, předkládané informace apod.) mohou být přizpůsobeny individuálním potřebám a mohou během jízdy plnit funkci jakési hotelové informační služby či turistického průvodce.
Autonomní technologie 4. úrovně
Renault EZ-ULTIMO je robotické vozidlo bez místa pro řidiče a vybavené schopností autonomního řízení 4. úrovně v rámci mezinárodní pětiúrovňové škály SAE International. To znamená, že dokáže hlídat svou vzdálenost od vozidla před sebou, držet se v jízdním pruhu, přejíždět do jiného pruhu (např. při předjíždění) a odbočit na křižovatce. Dokáže také samo sebe zabezpečit v případech mimořádných událostí v bezprostředním okolí, buď samo, nebo prostřednictvím svého propojení s řídícím centrem.
Díky své autonomní technologii 4. úrovně je EZ-ULTIMO schopno jezdit jak po městě, tak v mimoměstském prostředí, například dojet na letiště nebo z hotelu k nějaké turistické zajímavosti.
Musí však být splněny dvě klíčové podmínky
- Zóna provozu musí být jasně vymezena a zmapována v HD, aby vozidlo mělo mimořádně spolehlivé informace o své přesné poloze na silnici.
- Vozidlo musí být propojeno se silniční infrastrukturou, například semafory, křižovatkami a případnými systémy pro výběr mýtného, aby jeho autonomní systém mohl předvídat jakákoli kritická místa či dočasné překážky na silnici.
Bez ohledu na prostředí jsou využívány stále tytéž senzory: radar, lidar, kamery a ultrazvukové senzory. Softwarová nastavení pak zpracovávají a analyzují data těmito senzory shromážděná, která se liší v závislosti na tom, zda vozidlo jede městem nebo mimoměstskou oblastí. Tato nastavení se automaticky přepnou, jakmile vozidlo detekuje změnu svého prostředí.
Na první i druhý pohled
EZ-ULTIMO využívá svého designu, s futuristickými prvky, uhlazené a nehlučné elektrické platformy. Díky své výšce 1,35 m snadno splyne s městským prostředím a při své délce 5,8 m je vizuálně velice působivý, přesto zůstává nenápadný díky nehlučné povaze elektromobilu. Dvoutunová karoserie má temně černou barvu se zeleným nádechem v dolní partii a odstínem champagne v horní. Jeho kabina je zařízena ušlechtilými materiály, jako jsou dřevo, mramor či kůže.
Jako by byly ovládány virtuálním majordomem, impozantní boční dveře se automaticky otevřou, přičemž horní prosklená část se otevře jako motýlí křídla. Díky nepřítomnosti B sloupku v tomto voze je široký, dokořán otevřený otvor zjevnou výzvou k nástupu. Ten je usnadněn otočným sedadlem, které přijede k cestujícímu, aby se mohl posadit. Finálním detailem je pak světélkující nápis na podlaze přede dveřmi, která cestující vítá.
Vozidlo je útulnou ulitou pro maximálně tři cestující, kteří mají během jízdy možnost prohlížet si město z nové perspektivy, aniž by sami byli viděni zvenčí. Jakmile nastoupí, měli by se cítit „jako doma“ a sledovat skrz panoramatické střešní okno oblohu nad svou hlavou.
Co se s využitím EZ-ULTIMO pojí?
V červenci 2018 oznámily město Paříž a Groupe Renault svůj záměr sdílet svou odbornost a své dovednosti při rozvoji elektrické mobility pro Pařížany, obyvatele tzv. Velké Paříže a návštěvníky Paříže. Součástí bude rozvoj nabídky elektrických užitkových vozidel, včetně ride-hailingu a car sharingu, přičemž cílem je provozování flotily 2 000 elektromobilů do konce roku 2019.
V současné době již působí v těchto oblastech
Ride-hailing
- Integrovaná platforma pro objednávky taxislužby a ride-hailingu Karhoo s více než 150 000 vozidly v Belgii, Francii, Německu, Irsku, Nizozemí, Španělsku a Spojeném království, kde její uživatelé mohou objednávat, měnit, sledovat a platit své jízdy.
- Ride-hailingová služba Marcel, působící v Paříži a oblasti Velké Paříže a nabízející objednávání a přivolávání vozidel po 24 hodin denně a 7 dní v týdnu.
Car-sharing
- Madridská služba pro sdílení elektromobilů Zity (500 ZOE), zavedená ve spolupráci s Ferrovialem v říjnu 2017.
- Pařížská služba pro sdílení elektromobilů Moov’in.Paris (100 ZOE a 20 Twizy), která je zaváděna ve spolupráci s ADA.
- Aplikace pro samoobslužný pronájem automobilu Renault Mobility, dostupná po 24 hodin denně a 7 dní v týdnu pro fyzické osoby i firmy.
Experimentální provoz
- v oblasti robotických vozidel Groupe Renault zkouší v rámci Rouen Normandy Autonomous Lab experimentální provoz první služby sdílené autonomní mobility na vyžádání na veřejných komunikacích v Evropě, zaměřené na zajištění obsluhy „první a poslední míle“.
Zdroj foto: Renault
Článek Renault EZ-ULTIMO: robotické vozidlo sdílené mobility byl publikován 19. října 2018 v 00.00 v rubrice Auta, Informace a Novinky. Autorem článku je Pavla Jelínková. Pro diskusi slouží komentáře (0).
Podobné články
- Renault Scénic 19.12.2007 17.00
- Renault Megane 03.10.2007 21.00
- Renault Espace 01.03.2008 22.12
- Renault má nový Renault Koleos 2021 25.12.2020 00.00
- Nový Renault Espace 18.02.2020 00.00
Top 10
- Koncept Think Blue od VW: Jezděte levněji!
- Zámek řadicí páky: Problém pro zloděje
- Jawa 350
- Honda NSR 125
- Nissan Micra
- Renault Espace - facellift velkého MPV
- Moje recenze na Dovez to dál, služba na dovoz aut ze zahraničí
- SKV Germany: Kvalitní díly za lidovou cenu
- Kia Sorento uspěla v soutěžích Red Dot a iF Design Awards
- Co je potřeba pro správné zapojení autorádia?
Tagy
autopůjčovna VW autoservis Povinné ručení Škoda Renault Ford pneumatiky zimní pneu