Filtr pevných částic není nutné zlo
Filtr pevných částic, neboli DPF filtr, je dnes nedílnou součástí vozů s dieselovými motory. A většina motoristů jim nemůže přijít na jméno.
Filtr pevných částic má úkol zachytávat nebezpečné částice vznikající při spalování nafty. Následně je promění na neškodné CO2. Výrobci uvádí, že je za ideálních okolností filtr bezúdržbový a čistí se sám. Mechanici servisů s tímto ale rezolutně nesouhlasí, podle nich se jedná o jednu z nejvíce problematických součástek současných aut. Zejména po jejich zavedení, které přišlo současně s emisní normou Euro 5, měly tyto filtry ještě své „mouchy“ a nevydržely ani sto kilometrů. Ty v dnešních vozech by měly zvládnout i více než dvojnásobnou porci.
Problémy s DPF značí problémy s motorem, pro mnoho servisů je ale jednodušší několikrát vyměnit filtr než bádat, o jaký problém asi půjde. Často přitom může jít i banální netěsnost v přívodu vzduchu k motoru nebo jakoukoliv jinou chybu, která dává do motoru příliš mnoho paliva.
Existuje přesto pár prostých rad, jak ochránit filtr pevných částic. Vůbec mu nedělá dobře, pokud vůz jezdí zejména po městě. Pomalá jízda v kolonách, neustálé brzdění a rozjíždění se klade na filtr vysoké nároky, částice se nestíhají spalovat a filtr se zanese. Ti, kteří z nějakého důvodu trápí svůj diesel v městském provozu, by tak měli alespoň jednou za čas vyrazit na dálnici a dopřát vozu trochu té svižnější jízdy. Nicméně technologie jde stále kupředu a nové filtry umí regenerovat i za pomalé jízdy, jen nesmí řidič v tu chvíli zastavit a už vůbec vypnout motor.
Zatímco třeba špatně fungující zadní stěrače s adaptéry umí koupit a vyměnit každý doma, u DPF filtru je to složitější. Někteří domácí kutilové přesto prostě DPF vyjmou. To je ale řešení nejen nezodpovědné s ohledem ke zdraví, ale vůz také neprojde technickou a u nových aut lze očekávat potíže s případnými reklamacemi. Naopak zájemci o ojetý vůz by si měli dát velký pozor, jestli mu právě tato součástka nechybí.
Příliš šetřiví motoristé pak často doplácí na používání nekvalitního motorového oleje, je třeba pořídit speciální s nízkým podílem popela. Ti samí motoristé musí mít na paměti, aby vždy tankovali alespoň deset litrů paliva, jinak dokonale zmatou celý systém. A ve chvíli, kdy filtr přeci jen doslouží, není třeba hned platit nový. Často pomůže podstatně levnější čištění DPF filtru.
Článek Filtr pevných částic není nutné zlo byl publikován 22. srpna 2018 v 23.30 v rubrice PR články. Autorem článku je Martin Singr. Pro diskusi slouží komentáře (0).
Podobné články
- Co ovlivní špatný DPF filtr? 20.02.2018 23.00
- Co s ucpaným DPF filtrem? 13.11.2018 23.15
- Spotřebu paliva ovlivňuje filtr pevných částic 05.02.2014 16.15
- Čištění DPF filtru: Ne všechny alternativy jsou výhodné 17.02.2018 22.15
- Jsou filtry DPF opravdu takovým strašákem a jak zvýšit jejich životnost? 14.02.2018 22.30
Top 10
- Citroën C4 Cactus: Revoluční plasty
- Kaipan 57
- Volkswagen Golf 6 – lepší vrabec v hrsti...
- Vyhřívané autopotahy: příjemné, ale nebezpečné
- Nový Ford C-MAX Sport
- Suzuki Samurai
- Začal předprodej nového modelu Volkswagen T-Roc R na českém trhu
- Ofuky oken a homologace
- Moje recenze na Dovez to dál, služba na dovoz aut ze zahraničí
- Rovnání a opravy alu disků
Tagy
autopůjčovna VW autoservis Povinné ručení Škoda Renault Ford pneumatiky zimní pneu