Co ovlivní špatný DPF filtr?
Filtr pevných částí může být odpovědí hned na několik možných potíží vozu. Když nefunguje, jak má, vozu klesne výkon nebo se mohou prudce zvýšit emise. A když se ještě nasvítí kontrolka filtru pevných částic, je to jasné.
Naštěstí není nutné hned kupovat nový filtr, stačí jen objednat čištění DPF filtru u odborníků. Je skutečně třeba pečlivě zvážit, kde si necháte tuto záležitost udělat. Některé servisy filtry s nejlepším úmyslem „kuchají“, vypalují, případně použijí nejrůznější čističe a nebojí se vyrukovat na filtr ani s wapkou nebo ultrazvukem. Takhle tedy ne.
Kvalitní čištění je nutné provést na certifikovaném továrním stroji. Ten je na bázi patentovaného roztoku a tlaku vody. Zde je na místě zdůraznit, že stroj musí být testovaný v případě slovenských servisů Slovenskou legálnou metrológiou Na závěr by měl majitel vozu dostat přesně naměřené hodnoty před a po čištění. To snad pro jistotu, kdyby neměl pocit, že vůz už zase jede jako dřív.
S něčím si ale vůz poradí sám, potřebuje jen trochu pomoci od motoristy. Konstrukce a smysl filtru totiž nahrává jeho zanesení – jedná se v podstatě o dutinové keramické těleso s mnoha kanálky. Jeho úkolem je zachytávat pevné částice a dále pustit jen výfukové plyny. Po čase je tak nutná regenerace, tedy vypálení filtru. Vůz si ale poradí sám – řídící jednotka zvýší teplotu výfukových plynů minimálně na 500 stupňů. Je vhodné dlouhodobě plynule jet ve středních otáčkách. Tento proces je nutné dodržet v celém rozsahu, jeho opakované přerušení by mohlo vytvořit usazeniny v kanálcích a znatelné ztrátě výkonu.
Ptáte se, co to vlastně DPF je? Zkratka vychází z anglických slov Diesel Particulate Filter. Tyto součástky nemají ve svých útrobách všechny vozy. Nicméně moderní dieselové motory se bez něj už neobejdou, první vozy je měly od roku 2000 a od roku 2006 se začaly instalovat ve velkém.
Zavádění DPF filtrů byla odpověď na stále přísnější podmínky emisních norem Euro. Ta kontinuálně tlačí dolů limity škodlivin vycházejících z výfuku vozů. Od normy Euro 3 pomáhají vejít se do limitů právě filtry pevných částic, od zavedení normy Euro 4 jsou pak v podstatě nezbytné.
Filtrační systém může být v dvojím provedení – otevřený nebo uzavřený. První varianta byla dodatečně montovaná zejména do užitkových vozidel, aby splnily normu Euro 4. Uzavřený filtr je pak standardní součástí velkých dieselových agregátů splňujících emisní normu Euro 5. Třebaže provedení filtrů může být odlišné, funkčnost je stejná. Přesto jsou uzavřené systémy mnohem účinnější než otevřené.
Článek Co ovlivní špatný DPF filtr? byl publikován 20. února 2018 v 23.00 v rubrice PR články. Autorem článku je Martin Singr. Pro diskusi slouží komentáře (0).
Podobné články
- Spotřebu paliva ovlivňuje filtr pevných částic 05.02.2014 16.15
- Filtr pevných částic není nutné zlo 22.08.2018 23.30
- Filtry pevných částic pro vozy Volkswagen a SEAT za snížené ceny 11.06.2020 00.00
- Jsou filtry DPF opravdu takovým strašákem a jak zvýšit jejich životnost? 14.02.2018 22.30
- Čištění DPF filtru: Ne všechny alternativy jsou výhodné 17.02.2018 22.15
Top 10
- Koncept Think Blue od VW: Jezděte levněji!
- Zámek řadicí páky: Problém pro zloděje
- SKV Germany: Kvalitní díly za lidovou cenu
- Výměna autobaterie: Pozor na kabely
- Jawa 350
- Nissan Micra
- Renault Espace - facellift velkého MPV
- Honda NSR 125
- Moje recenze na Dovez to dál, služba na dovoz aut ze zahraničí
- Kia Sorento uspěla v soutěžích Red Dot a iF Design Awards
Tagy
autopůjčovna VW autoservis Povinné ručení Škoda Renault Ford pneumatiky zimní pneu