Součástky, co v osobáku nenajdete
Motory se ukrývají v mnoha zařízeních, do kterých by to málokdo řekl. Přesto lidé, kteří s nimi přichází do styku, na ně nedají dopustit. Pojďme se blíže podívat na výběr z mnoha specifických zařízení využívajících motor, o jejichž existenci běžný motorista málokdy vůbec ví.
Je nesporné, že strojařina nabízí daleko více součástek a technických řešení, nicméně v jednom článku není ani možné všechny podrobně popsat. Jeden ze zajímavých pojmů jsou přímočaré pohony TMP pro nejrůznější zařízení, kde je potřeba vykovávat přímočarý pohyb, tedy konkrétně kontrolovaný zdvih, posunutí či vyklopení. Díky mechanickému propojení lze dosáhnout přesného synchronního zdvihu více jednotek zároveň a to i v případě, kdy je každá jinak zatížená. Celou jednotku si lze zakoupit bez pohonu nebo s elektromotorem.
Třebaže v každém automobilu je převodovka, nenechte se zmýlit. Paralelní převodovky pro práci s extrémním zatížením jsou opět něco trochu jiného. Vyznačují se vedle již zmíněné velké zatížitelnosti dále kompaktním tvarem, vysokou účinností a tichým chodem při práci. Konstrukce je neobyčejně robustní – litinové těleso převodovek spolupracuje s kolečky z ocele, které jsou cementované, kalené a broušené. I zde si lze zakoupit vyhotovení s motorem nebo bez a zároveň lze vybírat z několika velikostí přírub.
Nezapomínejme na ložiska
Nedílnou součástí strojírenského průmyslu pak jsou nejrůznější ložiska. A ta by se neobešla bez upínacích a stahovacích pouzder. Upínací pouzdra dodávaná s koncovou maticí a pojistnou podložkou i stahovací pouzdra se dodávají rozřezané s kuželovým vnějším povrchem. Tato pouzdra se však dodávají bez matice, ty se musí přiobjednávat. Samozřejmost je soulad s normami ISO.
Něco trochu jiného pak jsou upínací a stahovací kruhové matice, které se používají k zajištění vnitřních kroužků na upínacích pouzdrech nebo přímo na čepu. Případně je lze využít na montáž a demontáž na stahovacích pouzdrech. Díky drážkám na vnějším průměru je manipulace s kruhovými maticemi snadná. O zajištění těchto matic se pak starají pojistné podložky.
Článek Součástky, co v osobáku nenajdete byl publikován 19. března 2017 v 23.30 v rubrice PR články. Autorem článku je Martin Singr. Pro diskusi slouží komentáře (0).
Top 10
- Koncept Think Blue od VW: Jezděte levněji!
- Zámek řadicí páky: Problém pro zloděje
- Jawa 350
- Honda NSR 125
- Nissan Micra
- Renault Espace - facellift velkého MPV
- Moje recenze na Dovez to dál, služba na dovoz aut ze zahraničí
- SKV Germany: Kvalitní díly za lidovou cenu
- Kia Sorento uspěla v soutěžích Red Dot a iF Design Awards
- Co je potřeba pro správné zapojení autorádia?
Tagy
autopůjčovna VW autoservis Povinné ručení Škoda Renault Ford pneumatiky zimní pneu