LPG: Jak jezdit za polovinu
Možností, jak ušetřit na provozování vlastního auta moc není. Jistou naději skýtají alternativní paliva, kde hraje prim LPG (Liquefied Petroleum Gas). Jedná se o palivo, které sníží náklady na polovinu a navíc není velký problém s hledím místa, kde ho pořídíte.
Nezkoušejte to doma
Velká výhoda je, že na toto palivo lze přestavět takřka jakýkoliv automobil, ať už s motorem na benzin nebo na naftu. Na internetu lze najít informace také o přestavbě elektromobilu Kaipan na pohon LPG. Nicméně pokud se vrátíme zpět do reality, zjistíme, že na tento pohon se nejčastěji přestavují škodovky (Škoda Felicia, Fabia a Octavia).
Přestavba vozu na LPG má jistá pravidla, která není radno opomíjet. V první řadě by měla tuto činnost dělat firma, která přestavbu udělá odborně a použije pouze komponenty s platnou homologací podle předpisu EHK 67 E 01, je dobré si najít i nějaké reference od zákazníků. Přestavby doma v garáži u nejrůznějších kutilů byli sice v módě někdy před třiceti lety, ale jeden nikdy neví…
LPG: Levnější, čistější
Předem je potřeba si promyslet, jaká bude návratnost investice, jinými slovy jestli se přestavba vozu na LPG vůbec vyplatí. Cena celého systému a jeho schválení se pohybuje od deseti do čtyřiceti tisíc. Navíc je potřeba každý rok projít revizí plynového systému, což vyjde na nějakých 250 korun.
Jestliže průměrný vůz má spotřebu 7 litrů benzinu na 100 km, vyjdou nám asi dvě koruny na kilometr. U plynu je kilogram (zjednodušeně se litr benzinu rovná 1,1 kg LPG) za deset až čtrnáct korun a spotřeba je stejná. Zjednodušeně tak lze říct, že poté, co řidič najezdí tolik kilometrů, kolik ho přestavba stála, se systém zaplatí a od té doby již šetří.
Další pozitivum je spíše ekologického charakteru – u LPG jsou nižší emise. S tím však úzce souvisí prodloužení životnosti motoru, protože se nevytváří karbonové usazeniny a chod je celkově tišší, kultivovanější. Plusem také je, že lze bez obavy prodloužit servisní intervaly mezi výměnou oleje.
Pohon na plyn sice bere z výkonu nějakých pět procent, ale není problém – a naopak se to doporučuje – občas ujet nějakou vzdálenost také na benzín. Palivo, na které chce motorista jet si lze zvolit díky tlačítku umístěnému poblíž volantu. Tento přepínač se již dělá jako designový prvek zapadající do stylu interiéru a řidiči se s ním rádi chlubí. S tím souvisí i dojezd – díky druhé nádrži auto dojede dál v případě, že není v dosahu civilizace.
A propos – oproti jiným alternativním palivům LPG natankujete v Česku doslova na každém rohu. Mnoho řidičů už se dostalo do paradoxní situace – jeli po českém venkovu, kontrolka paliva svítila a benzinka nikde, naopak čerpaček s LPG hned několik…
Článek LPG: Jak jezdit za polovinu byl publikován 5. října 2016 v 15.30 v rubrice PR články. Autorem článku je Martin Singr. Pro diskusi slouží komentáře (0).
Podobné články
- LPG má stále dost příznivců 10.11.2012 00.00
- Subaru Forester 17.05.2008 23.13
- Kia Forte LPi Hybrid: Tak trochu jiná alternativa 25.06.2012 00.00
- Subaru Outback – spojení limuzíny a crossoveru 29.07.2009 20.00
- Dacia Jogger: dynamický sedmimístný rodinný vůz 07.09.2021 00.00
Top 10
- Renault Espace - facellift velkého MPV
- Jawa 350
- Nová Škoda KAROQ odhalena
- Koncept Think Blue od VW: Jezděte levněji!
- Moje recenze na Dovez to dál, služba na dovoz aut ze zahraničí
- Chrysler Grand Voyager - americké rodinné MPV
- SKV Germany: Kvalitní díly za lidovou cenu
- Kia Sorento uspěla v soutěžích Red Dot a iF Design Awards
- Spotřebu paliva ovlivňuje filtr pevných částic
- Ofuky oken a homologace
Tagy
autopůjčovna VW autoservis Povinné ručení Škoda Renault Ford pneumatiky zimní pneu