Péče o autobaterii v létě i zimě

Péče o autobaterii v létě i zimě

Autobaterie je akumulátor a je potřeba se o ní pravidelně starat a kontrolovat. Jinak se může stát, že auto jednoho dne nenastartujete. Kritické jsou pro baterii zimní měsíce, kdy teplota klesá pod bod mrazu a také v létě, kdy jsou naopak teploty velmi vysoké. Jak se o autobaterii starat v těchto ročních obdobích? Pokračujte ve čtení.

Co je autobaterie?

Autobaterie je akumulátor a je zdrojem elektrické energie. Tradiční (údržbová) baterie se skládá z několika částí:

  • plastové nádoba
  • deskové elektrody – kladná PbO2, záporná – houbovité olovo
  • separátor – deska z elektricky nevodivého materiálu vložená mezi dvě elektrody
  • elektrolyt – H2SO4 + H2O, při hustotě 1,285 kg/dm3

Moderní baterie jsou bezúdržbové, mají větší stabilitu, menší samovybíjení a uživatelé už nemusí kontrolovat stav hladiny elektrolytu a pravidelně doplňovat odpařenou vodu.

Zima

V zimě se velmi často stane, že dorazíte ke svému automobilu a nenastartujete. Je to kvůli slabé baterii. Autobaterie v zimě a hlavně v mrazu velmi rychle ztrácí svou kapacitu, což pak způsobuje to nemilé překvapení v podobě nenastartované­ho auta.

Pokud je autobaterie vybitá, pak může zamrznout, a to už při několika málo stupních pod nulou, ve větším mrazu pak dokonce hrozí její roztržení. Pokud je ovšem baterie dostatečně nabitá, tak ji ani mrazy sahající pod několik desítek stupňů pod nulou nemohou ohrozit.

Při ježdění delších tras se baterie zvládá dobíjet sama prostřednictvím alternátoru. Problém nastává pokud v zimě jezdíte kratší trasy a často startujete. Baterie se nestíhá doplnit na celou kapacitu, kterou vydá na nastartování motoru.

V případě takového užívání vozidla je potřeba baterie kontrolovat a dobíjet. Nejjednodušším způsobem kontroly je orientační test kapacity baterie. Ten je možný prostým změřením napětí baterie a vyhodnotit ho pomocí této tabulky:

  • 100 % > 12,6V
  • 75 % 12,4 – 12,54V
  • 50 % 12,24 – 12,4V – nutné dobít
  • 25 % 11,88 – 12,18V – nutné dobít

Léto

Ani v létě není baterie v bezpečí, vysoké teploty jsou často příčinou toho, že se baterie začne samovybíjet. V případě, že není baterie dobíjena dlouhou jízdou nebo se pravidelně nekontroluje a nedobíjí nabíječkou, může nastat vybití baterie až na nízké hodnoty.

Sulfatace desek hrozí pokud se baterie hluboce vybije a není hned nabitá. Tento jev vzniká tím, že se na elektrodách článků usazuje síran olova a vytvoří nepropustnou vrstvu na deskách a baterie začne ztrácet svou kapacitu.

To, že dostala baterie “zabrat” v létě, se může projevit až v zimě, kdy motor potřebuje větší vnitřní motor a potřebuje maximální výkon baterie. Stejné zacházení vyžaduje také motobaterie.

Rady na závěr:

  • je-li baterie starší 5 let – vyměňte ji,
  • je-li automobil během zimy delší dobu mimo provoz – baterii jednou za 14 dní dobijte nebo ji odpojte,
  • nenechávejte v autě zapnuté žádné spotřebiče – nabíječka mobilu, rádio světla, navigace,
  • jezdíte krátké trasy (do 10 kilometrů) dobíjejte v mrazech autobaterii 1 x měsíčně,
  • dobíjení baterie v zimě při nízkých teplotách není efektivní,
  • vybírejte autobaterie od kvalitních a vyzkoušených výrobců například autobaterie Varta.

Článek Péče o autobaterii v létě i zimě byl publikován 5. září 2016 v 17.45 v rubrice PR články. Autorem článku je Inzerce. Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...