Kruhové objezdy: Žádné změny?
Sponzorované odkazy:
České motoristy nedávno vyděsila zpráva o změně v přednosti na kruhových objezdech. Podle novely vyhlášky upravující provoz na těchto křižovatkách měla být v určitých situacích přednost zprava, tedy pro vozidla vjíždějící na kruhový objezd.
Novela totiž umožnila označit objezd jen modrobílou kulatou značkou bez povinnosti doplnit ji značkami přikazujícími dát přednost autům přijíždějícím po kruhovém objezdu zleva. Každá obec by se pak sama mohla rozhodnout, zdali značky upravující přednost před „kruháč“ umístí. To by s sebou neslo povinnost, aby řidiči na kruhovém objezdu sledovali značky umístěné v protisměru na vjezdech a v extrémních situacích se mohlo stát, že každý nájezd na jeden objezd měl jiný režim přednosti. Kocourkov.
Netřeba dodávat, že by přibylo dopravních nehod, neboť motoristé jsou zvyklý mít přednost při projíždění kruhovým objezdem. Málokdo si v danou chvíli uvědomí sledovat následující vjezd na kruhový objezd, zdali je tam kulatá značka doplněna tvarem značky „dej přednost v jízdě“ nebo „stůj, dej přednost v jízdě“. Sami motoristé se s jistou mírou nadsázky podivovali, zdali na Ministerstvu dopravy není jediný majitel řidičského průkazu.
Ačkoliv v drtivé většině po celém světě platí přednost pro vozidla projíždějící po kruhovém objezdu, není to tak vždy. Například na slavném kruhovém objezdu kolem Vítězného oblouku v Paříži platí přednost zprava, tedy pro přijíždějící auta. A tento kruhový objezd je mnohdy označován za jeden z nejhorších na světě.
Metodický pokyn řeší problémy
Ministerstvo dopravy však nyní tuto nesmyslnou změnu opravilo – na úřady již míří metodický pokyn, který nařizuje označovat kruhové objezdy takovým způsobem, aby auta, která po něm jedou, měla přednost. I nadále tedy budou před „kruháči“ značky „dej přednost v jízdě“ nebo STOP. Tedy všechno jako v minulosti.
Ministr dopravy Dan Ťok vysvětluje, že značením nesmí být ohrožena bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích. „Mrzí mě, že k takovým nejasnostem vůbec došlo. Úředníci dávali do pořádku vyhlášku k silničnímu zákonu a bohužel u některých částí vznikly nejasnosti až po uvedení do praxe. Řidiči se proto nemusí bát, vydáním metodického pokynu zůstává potvrzena dosavadní praxe, na kterou jsou řidiči zvyklí,“ dodal Ťok. Přesto se mohou vyskytnout výjimky, tyto situace budou příslušné úřady důkladně posuzovat individuálně, konzulovat je s Policií ČR a nebude jich mnoho.
Země kruhových objezdů
Kruhové objezdy se v Česku začaly objevovat v devadesátých letech minulého století a těší se velké oblibě, v porovnání s jinými zeměmi je jich tady opravdu mnoho a často i na místech, kde by byla vhodnější klasická křižovatka.
Mimochodem, ve chvíli, kdy se dostaly kruhové objezdy do zájmového pole veřejnosti, přišla na přetřes také otázka, zdali je opravdu nutné doplňovat značku kruhový objezd i předností. Stačilo by totiž uzákonit povinnost dát přednost autu projíždějícím po kruhovém objezdu a výrazně by ubylo značek. De facto bez jakéhokoliv vlivu na silniční provoz v praxi.
Článek Kruhové objezdy: Žádné změny? byl publikován 12. dubna 2016 v 00.00 v rubrice Informace a Novinky. Autorem článku je Martin Singr. Pro diskusi slouží komentáře (0).
Podobné články
- Volkswagen Polo 07.09.2008 22.00
- Mazda RX-8 03.12.2007 17.46
- Mazda3: Odvážně jiný hatchback 14.06.2014 00.00
Top 10
- Volkswagen Golf 6 – lepší vrabec v hrsti...
- Vyhřívané autopotahy: příjemné, ale nebezpečné
- Koncept Think Blue od VW: Jezděte levněji!
- Příběhy mně známé: Škoda typ 998 „Agromobil“
- Příběhy méně známé: Škoda typ 990 „Hajaja“
- Škoda 100
- Nová Škoda KAROQ odhalena
- Ofuky oken a homologace
- Co je potřeba pro správné zapojení autorádia?
- Zámek řadicí páky: Problém pro zloděje
Tagy
autopůjčovna VW autoservis Povinné ručení Škoda Renault Ford pneumatiky zimní pneu