Hybridní pohon: pro vyšší výkon i spotřebu
Sponzorované odkazy:
Porsche 918 Spyder, McLaren P1 a LaFerrari jsou klenoty mezi supersporty a pochopitelně tak představují i špičku automobilové vyspělosti vůbec. Kuriózní je, že všechny tyto vozy využívají hybridní pohon. Zatímco u běžných vozů elektromotory pomáhají šetřit palivo, zde přidávají ještě více koňských sil, které jsou navíc k dispozici s okamžitou odezvou.
Co kus to unikát
Zajímavé je, že hybridní technologii pojal každý výrobce po svém a za vznikem každého z modelů stojí roky příprav. Například první studie Porsche 918 Spyder s unikátní technikou byla představena již před pěti lety. Společné pro všechny tyto supersporty je bohaté využití uhlíkových vlákem, aktivní aerodynamika, dvouspojková převodovka i výkonný spalovací motor doplněn o několik elektromotorů, ale to je asi tak všechno.
Konkrétně Porsche má jako jediné pohon všech kol, jeho konkurenti mají jen poháněná zadní kola. McLaren má jako jediný přeplňovaný motor a Ferrari jako jediné neumí jezdit čistě na elektřinu. I agregáty vozů jsou diametrálně odlišné, Ferrari burácí pod kapotou nejvýkonnější atmosférický motor světa – dvanáctiválec do V s objemem 6,3 litru a 800 koňmi.
Díky pohonu všech čtyř kol má Porsche srovnatelný čas z nuly na sto jako soupeři, třebaže jen nejtěžší a má nejnižší výkon – méně než tři sekundy. Dvě stě kilometrů za hodinu však dosáhne za 9 vteřin, soupeři to umí za sedm.
McLaren P1 sází na přeplňovaný osmiválec o objemu 3,8 litru s výkonem 737 koní. Porsche má v této konkurenci nejslabší motor, atmosferický osmiválec o objemu 4,6 litu a výkonu 570 koní. Naopak elektrickou výzbroj má německý supersport nejsilnější – zadní elektromotor přidává ve spolupráci se spalovacím agregátem až 90 kW, přední funguje i samostatně a dává 80 kW. Celkový špičkový výkon je tak okolo 770 koní, ale spekuluje se, že automobilka chce výrazně zvýšit výkon a bude to prostřednictvím elektromotorů.
Již nyní je hybridní systém zde z této trojice nejpropracovanější: Li-Ion akumulátory mají kapacitu 6,8 kWh a váží 135 kg, vůz zvládne čistě na elektřinu až 40 km a maximální rychlost je v tomto režimu 150 km/h. Výhodou elektromotorů je vektorování tahu, v zatáčkách je tak vůz stabilnější
McLaren pak má elektromotor jediný, přímo spřažený s hlavním agregátem, který přidává 179 koní na celkovou hodnotu 916 koní. Ferrari má také jen dva elektromotory – jeden zvyšuje výkon o 120 kW až na 963 koní, druhý se stará o pohon elektrických systémů.
Brzdy (někdy) ani nejsou potřeba
Propracovaný je u Porsche i brzdový systém, zde se totiž maximálně využívá brzdná síla elektromotorů a dokud nejsou baterie plně nabité, klasické brzdy plní jen jakousi pomocnou funkci – v tom je vůz unikátní, třebaže i další dva supersporty umí do jisté míry rekuperovat.
Co se jízdního projevu Porsche týká, nabízí se plně elektrický režim, hybridní mód, ostřejší „Sport Hybrid“ v podstatě využívá elektromotorů místo turbodmychadla, „Race Hybrid“ pak agresivně využívá elektromotory a spalovací motor více dobíjí baterie, aby byl tah elektromotorů stále k dispozici.
McLaren sice zvládne také jet čistě na elektřinu, ale po dvou hodinách na nabíječce zvládne jen nějakých deset kilometrů, ve městě až dvacet. Elektromotor je zde zčásti integrován do bloku spalovacího motoru a vzájemně si vykrývají výkonové mezery (spalovací motor táhne lépe ve vyšších otáčkách, elektromotor při nízkých), převodovka je až za těmito agregáty. Díky tomuto řešení má motor nejlepší možnou odezvu na sešlápnutí plynového pedálu.
Ferrari: Konvenční motor pracuje pořád
Vlastní cestou šli i u Ferrari. Italský hřebec čistě na elektřinu jezdit neumí, dvanáctiválec je nastartovaný stále a spotřeba se tu tedy nijak neřeší. Akumulátory váží jen 60 kg, elektromotory ale jen vylepšují jízdní projev hlavního motoru. Pro prémiový model LaFerrari by se prý jízdní projev čistě na elektřinu nehodil.
Zatímco větší elektromotor o výkonu 120 kW pomáhá výkonu, ten menší s výkonem 6 kW jen udržuje stav energie v akumulátorech a vyrábí elektřinu pro palubní systémy jako klimatizace nebo osvětlení. Zde ale umí elektromotor v zatáčkách, které nejsou projížděny pod plynem, držet hlavní motor v otáčkách a na výjezdu je tak k dispozici maximální výkon prakticky hned.
Spotřeba od tří do čtrnácti litrů na 100 km
A spotřeba? Zde vítězí Porsche – v jízdním cyklu NEDC je to těsně pod tři litry paliva na sto km a emise CO2 70 gramů na kilometr. McLaren hovoří o emisích 200 g/km, což přestavuje spotřebu okolo osmi a půl litru na 100 km a Ferrari, ač spotřebu nijak neřeší, bude brát nijak závratných 14 litrů na 100 km s emisemi pod 330 g/km. Porsche i McLaren si ale v testech pomáhají využíváním elektromotorů maximálně, co to jde.
Nicméně u aut za miliony asi jejich majitelé nějaké „drobné“ za palivo vůbec neřeší…
Článek Hybridní pohon: pro vyšší výkon i spotřebu byl publikován 29. listopadu 2015 v 00.00 v rubrice Novinky, Auta a Informace. Autorem článku je Martin Singr. Pro diskusi slouží komentáře (0).
Podobné články
- Toyota Prius – hybridní pohony jedou 29.03.2009 11.15
- Honda CR-Z - první hybridní sportovní vůz 05.09.2010 00.00
- Nový Fiat 500 & Panda Hybrid 29.04.2020 00.00
- Nový Renault Arkana: otevření objednávek pro český trh 21.05.2021 00.00
- Lexus LS - japonský koráb silnic 15.12.2010 00.00
Top 10
- Koncept Think Blue od VW: Jezděte levněji!
- Výměna autobaterie: Pozor na kabely
- Zámek řadicí páky: Problém pro zloděje
- Moje recenze na Dovez to dál, služba na dovoz aut ze zahraničí
- Nissan Micra
- SKV Germany: Kvalitní díly za lidovou cenu
- Kia Sorento uspěla v soutěžích Red Dot a iF Design Awards
- Co je potřeba pro správné zapojení autorádia?
- Ofuky oken a homologace
- Zařizujete autodílnu? Poradíme vám, jak na to levně, jednoduše a ekologicky
Tagy
autopůjčovna VW autoservis Povinné ručení Škoda Renault Ford pneumatiky zimní pneu