Moderní automobil: Co a jak sledovat?
Sponzorované odkazy:
I když sofistikovaná moderní technika pod kapotou aut dovolí jen máloco opravit doma v garáži, je stále pár oblastí, o které se může každý motorista zajímat. Díky servisu BestDrive v Rychnově nad Kněžnou máme pár tipů a zajímavostí, které jsme seřadili podle abecedy.
Akumulátor: „Říká se, že po každém nastartování by měl vůz ujet alespoň 20 kilometrů, aby se baterie nabila do stavu, v jakém byla před nastartováním,“ přibližuje mechanik. Kdo tedy jezdí krátké vzdálenosti, měl by sledovat stav baterie a třeba jednou za čtvrt roku akumulátor nabít na nabíječce na maximum. Stačí několik hodin (ale někdy i jen třicet minut) pro plné nabití a oživení baterie.
Brzdová kapalina: BestDrive doporučuje měnit jí zhruba po 60 000 km nebo alespoň jedenkrát za dva roky – bez ohledu na najeté kilometry. Končí v ní totiž různé nečistoty z brzdového systému a také se díky absorpci vody z ovzduší snižuje bod varu. „Viděli jsme univerzální brzdovou kapalinu, na které bylo uvedeno, že je pro všechny typy vozidel. Pokud si ji někdo dal do starého Favorita nebo i vozidla s nejmodernějšími bezpečnostními prvky, asi se pak hodně divil,“ vyvrací jeden z mýtů Štěpán Purm, vedoucí pobočky. Brzdové kapaliny jsou rozděleny do několika tříd podle daných specifikací a je nutné dodržet daná pravidla výrobce vozidla.
Dalším omylem, který se prý stává, je měření bodu varu přímo v nádržce pro brzdovou kapalinu, protože brzdová kapalina je nejvíce namáhána přímo u brzd. Mnoho servisů vymění brzdovou kapalinu jen v nádržce a nezatěžuje se propláchnutím celého brzdového systému.
Diagnostika: Různé soukromé servisy mívají akci na diagnostiku motoru. V praxi to vypadá tak, že si tam člověk dá auto, v servisu to připojí na diagnostický přístroj, uvidí tam spoustu chyb, kterým nerozumí, tak je smažou a řeknou: „Chyby jsme odstranili, bude to za pětistovku.“ Zákazník zaplatí, po pár kilometrech se tam chyby začnou znovu objevovat, ale reklamaci už nikdo neuzná. „Přitom by stačilo se zeptat, co s tím vlastně bylo, kdy se závada objevila a následně jak byly závady odstraněny,“ usmívá se mechanik .
Elektronika: Moderní elektronické systémy jsou příjemné, ale vše má své hranice. To poznali v servisu nedávno. „Přijelo nám sem nejnovější SUV od BMW. Hezké auto s projekcí rychlosti na čelní sklo a podobně. Ale při dezinfekci ozonem musí být spuštěný ventilátor klimatizace a to auto je tak ´chytré´, že po nějakém čase stání se zhasnutým motorem vypínalo všechnu elektroniku. Museli jsme k tomu pořád běhat a kontrolovat, jestli to ještě běží,“ směje se mechanik servisu Vojtěch Kunc.
Náhradní díly: Poslední dobou se stává, že přijede zákazník, který si koupí díly na internetu a chce je pouze namontovat. V BestDrive na to přistoupí, pokud se jedná o kvalitní, značkové díly. „Pokud by měl díly nehomologované , odmítli bychom. Když se s autem pak naneštěstí něco stane, máme za to zodpovědnost i my,“ vysvětluje Štěpán Purm a dodává, že zákazníci často v e-shopech koupí díly dráže, než za kolik by je měli v BestDrive. Navíc, trefit ten správný díl pro konkrétní auto – to je většinou práce pro odborníky.
Olej: Servisní interval až 60 000 km, který uvádí jeden z výrobců, má podle mechanika rychnovského servisu za cíl „oddělat“ motor, aby si zákazník brzy koupil nový vůz nebo investoval do finančně nákladných oprav. Jako rozumné se mu jeví vyměnit olej po deseti až patnácti tisících kilometrů. Ideální je také dodržet interval výměny 1× ročně. Pochopitelně se mění i filtr a dohromady je to investice za pár stovek či tisíce, která však ochrání motor od škod za desetitisíce. Doporučujeme současně i měnit vzduchový filtr, jehož pravidelná výměna zvyšuje účinnost sání.
Palivový filtr: Vyplatí se měnit pravidelně po zhruba 50 000 km. Kdo tankuje „výhodnou“ naftu u soukromníků, měl by se měnit i častěji. „Měli jsme tu starší Citroen Berlingo, kde majitel tankoval všude možně. Pak mu auto vždycky po dvaceti, třiceti kilometrech signalizovalo závady palivového systému . Byl ucpaný palivový filtr, který nebyl schopen dodat potřebné množství paliva “ vzpomíná s úsměvem vedoucí servisu Štěpán Purm.
Pneumatiky: Špatná geometrie má často za následek, že se pneumatiky sjíždí nerovnoměrně a dřív jsou k ničemu. „Často přijedou auta, která mají vnitřní nebo naopak vnější polovinu vzorku sjetou a argumentují, že na druhé polovině požadovanou hloubku dezénu splňují, “ říká mechanik Vojtěch Kunc. „Jsou i tací, kteří si koupí nové gumy, ale už na kontrolu a seřízení geometrie nemají a pak přijedou, že ty nové gumy nic nevydrží“, dodává vedoucí prodejny Štěpán Purm.
Článek Moderní automobil: Co a jak sledovat? byl publikován 31. července 2015 v 00.00 v rubrice Informace. Autorem článku je Martin Singr. Pro diskusi slouží komentáře (0).
Podobné články
- Zimní servis Volkswagen: zima se blíží 16.10.2020 00.00
- Vaše BMW si zaslouží specializovaný servis 01.11.2022 00.00
- Chcete být se svým vozem spokojeni? Využijte autorizovaný servis Škoda 27.08.2023 23.30
- Operativní leasing u Srba Servis – Nový Fiat Tipo již za 4999 Kč měsíčně 13.07.2016 21.30
- Autofólie pomohou proti vedru i zlodějům 03.08.2015 22.00
Top 10
- Koncept Think Blue od VW: Jezděte levněji!
- Zámek řadicí páky: Problém pro zloděje
- Jawa 350
- Honda NSR 125
- Nissan Micra
- Renault Espace - facellift velkého MPV
- Moje recenze na Dovez to dál, služba na dovoz aut ze zahraničí
- SKV Germany: Kvalitní díly za lidovou cenu
- Kia Sorento uspěla v soutěžích Red Dot a iF Design Awards
- Co je potřeba pro správné zapojení autorádia?
Tagy
autopůjčovna VW autoservis Povinné ručení Škoda Renault Ford pneumatiky zimní pneu