Škoda Octavia: Historické skvosty ve skvělé kondici
Sponzorované odkazy:
I letos proběhl v Hradci Králové již tradiční sraz vozů Škoda Octavia s páteřovým rámem. Byl to jubilejní pětadvacátý ročník, na kterém byly k vidění Škody Octavia v mnoha variantách i vozy, které tomuto modelu předcházely…
Pohodové prostředí v okolí Stříbrného rybníku nabídlo dostatečnou plochu pro desítky vozů většinou starších než půl století. „Perlami“ byly modely Popular a Rapid s tradičním prvorepublikovým vzhledem. Zatímco před čtvrt stoletím byla účast na akci pořádané Škoda historic fan klub Hradec Králové „jen“ deset posádek, letos se sjelo již sto třicet historiků.
Do Hradce Králové se sjeli majitelé těchto vozů ze všech koutů republiky. Vozy se začaly v kempu objevovat již v pátek odpoledne a ani dešťová přeháňka náladu moc nekazila. Naštěstí další den, kdy celé dopoledne přijížděly desítky historických skvostů, již bylo krásně slunečno.
Sobotní dopoledne se nejen historické oktávie na sraz doslova valily. A co víc, účast byla dokonce mezinárodní, což prozradila SPZ na jedné ze sanitek a samolepka odkazující na holandský klub na karoserii jiného vozu. Majitel sanitky slovenštinou vyprávěl, jak neměl při zakoupení na voze originální štítek a jistá ochotná úřednice mu šest hodin dohledávala, jaké výrobní číslo jeho atypický vůz vlastně má.
Atmosféru jen dokreslovalo, že mnoho majitelů vozů přijelo v dobovém oblečení. V sobotu zvládla drtivá většina všech účastníků vyjížďku po okolí, která dala dohromady nějakých 75 kilometrů a na trase byly nachystané i různé úkoly. V neděli se na závěr akce rozdávaly ceny za nejrůznější „nej“.
Na srazu se objevily i další historické skvosty, které však stály opodál – Tatra 603, maketa závodní Škody 130 LR v továrních barvách nebo Opel Ascona. Jiní obdivovali „budku“, tedy přívěs za vůz, kam se ale vešla jen matrace a tranzistorák. Prý při likvidaci oblastní ČSAD stál zapomenutý v kopřivách, tak ho současný majitel koupil.
Dalším unikátem byla Škoda 120 LS Furgonet z roku 1982. Jedná se o dodávkový vůz vycházející z model Škoda 105/120, který vznikl v Bratislavě. Jeho nevýhodou však byl vzadu umístěný motor. Vyrobily se pouhé čtyři kusy.
Jak to tehdy vlastně bylo…
Škoda Octavia, která se začala vyrábět v roce 1959, byla v podstatě jen modernizací modelu Škoda 440 přezdívaného Spartak. Zatímco vzhled vozu se příliš nezměnil (jiná přední maska či zadní světla), proměnou prošla přístrojová deska a na přední nápravě již nebylo příčné listové pero, ale vinuté pružiny. U zadní nápravy zůstalo dvojité listové pero, pružiny zůstaly pouze u prototypu. Postupem času dostal vůz elegantní „křidélka“ na zádi.
Rok poté přišla verze kombi s plochou podlahou zavazadelníku a prostorným interiérem. Vznikly také ostřejší verze Škoda Octavia Super a Škoda Octavia TS (Touring Sport), stejné konstrukční řešení využívá i sportovní kabriolet Felicia.
Na svou dobu byla Škoda Octavia levný, spolehlivý a dobře ovladatelný vůz. Navazoval na něj pak model 1000 MB, který byl v mnoha směrech revoluční. Na dlouhých dvacet let se pak přestěhoval motor dozadu a to prakticky znemožnilo vznik nástupců Octavie Combi, na tento model navázala až Škoda Forman v roce 1990.
Článek Škoda Octavia: Historické skvosty ve skvělé kondici byl publikován 11. června 2015 v 00.00 v rubrice Novinky, Auta a Informace. Autorem článku je Martin Singr. Pro diskusi slouží komentáře (0).
Podobné články
- Škoda Octavia 01.09.2007 08.00
- Škoda Fabia 06.08.2007 11.59
- Škoda Yeti 08.10.2007 17.20
- Škoda Octavia - hit autobazarů 18.12.2013 21.15
- Škoda Felicia 13.04.2008 16.00
Top 10
- Volkswagen Golf 6 – lepší vrabec v hrsti...
- Vyhřívané autopotahy: příjemné, ale nebezpečné
- Co je potřeba pro správné zapojení autorádia?
- Koncept Think Blue od VW: Jezděte levněji!
- Nová Škoda KAROQ odhalena
- Škoda 100
- Ofuky oken a homologace
- Zámek řadicí páky: Problém pro zloděje
- Kia Sorento uspěla v soutěžích Red Dot a iF Design Awards
- S očistou vozu vám pomohou chytré nanotechnologie
Tagy
autopůjčovna VW autoservis Povinné ručení Škoda Renault Ford pneumatiky zimní pneu