Odborná kontrola vozu: Má to smysl?
Sponzorované odkazy:
Servisů je dnes v každém městě hned několik. Vedle soukromníků jsou to i pobočky celorepublikových sítí. Například BestDrive není jen pneuservis, jak si mnoho lidí myslí. Jak jsem se přesvědčil v pobočce v Rychnově nad Kněžnou, zde rozumí nejen pneumatikám, ale i autům.
Začátek byl podobný jako při každé jiné návštěvě servisu. Snad jen s tím rozdílem, že mi mechanik Vojtěch Kunc ochotně nabídl, že s autem zajede do dílny. Musím se pochlubit, zvládl jsem to sám. Pak dostala sedačka řidiče slušivý obleček v barvách BestDrive a začala prohlídka.
Stěrače stírají, ostřikovače stříkají, blinkry blikají… „Divil byste se, kolika vozům nefunguje zadní stěrač nebo osvětlení zadní registrační značky “ říká Štěpán Purm, který pobočku vede a pokračuje: „Ale to je to nejmenší, často sem jezdí auta s propadlou technickou. Jiná jí mají, ale aktuální stav tomu neodpovídá. Časté jsou i opotřebované brzdy, podvozkové díly, koroze nosných částí karoserie nebo překročené intervaly výměn rozvodů a provozních kapalin. “
Zkrátka, mít v areálu vrakoviště, jistě by se uživilo.
Ozon zničí všechno
Třebaže je zde dobrým zvykem zkontrolovat, zda vůz funguje, jak má, důvod návštěvy byl trochu jiný. Dnes jsme tu totiž hlavně kvůli vyzkoušení novinky, dezinfekce ozonem. „Ozon je známý přes padesát let, používá se v lékařství nebo v potravinářství, jen do automobilového průmyslu přišel až v posledních letech,“ vysvětluje Štěpán Purm a dodává, že je skvělý i třeba pro zbavení se plísně v bytech. Akorát nesmí být v místnosti pokojové květiny a po použití je třeba vždy důkladně vyvětrat.
Pak přijde s malou „krabičkou“, která vyrábí pomocí keramické destičky a malého ventilátoru ozon. A objevuje se problém související s mým Peugeotem 206. „Ventilátor v autě funguje, jen když je nastartovaný motor. To by bylo značně kontraproduktivní,“ říká mechanik. Navrhuje, že dezinfekce proběhne při vypnutém ventilátoru vozidla, což je sice méně účinné, nicméně funguje to také. Jen se musí prodloužit doba působení ozónu na dvojnásobek. Samozřejmě souhlasím.
Důkladná kontrola všeho
Poté, co se zavřou všechny dveře i okna a generátor ozonu ničí všechny bakterie v autě, je na čase podívat se pod kapotu. Nejdříve jde na řadu výměna kabinového filtru. Starý je tmavě šedý plný směsice nečistot z ovzduší a vedle nového zářivě bílého vypadá jako úplně jiný. Zde má naopak Peugeot 206 výhodu, filtr má své místo za pravým uchycením tlumiče a mění se snadno. „Každý model to má řešené jinak, často se k filtru lze dostat z vozu od pozice spolujezdce. Ale třeba Ford C-Max má kabinový filtr za plynovým pedálem a to je práce na dobrou hodinku,“ přibližuje vedoucí pobočky.
Nechybí ani připojení baterie na nabíječku. Je slabá, což odpovídá tomu, že vůz jezdí jen krátké vzdálenosti. Naopak kontrola chladicí kapaliny je v pořádku, stejně tak brzdová kapalina, brzdové destičky opotřebované na 40 % prý ještě rok vydrží. Pneumatiky jsou jeté jednu sezonu, takže prakticky nové.
Akorát olej by bylo dobré po roce, tedy právě teď, vyměnit, třebaže najeté kilometry se dají počítat jen na tisíce. Samozřejmostí je výměna filtrů. Jak olejového, tak i vzduchového. Rozumné prý bude i v brzké době vyměnit rozvody. Pod vozem se zjistí ještě koroze výfuku, který bude potřeba za pár let vyměnit, ale zatím to není tak akutní.
Musí se vyvětrat
Během hodinové prohlídky vozu se interiér vydezinfikoval a tak je načase spustit auto na zem. Po otevření dveří je cítit dezinfekce, člověk má pocit jako by šel do bazénu, kde je cítit chlor na každém kroku. Na cestu domů si ale musí člověk ještě počkat. „Kdybyste si do toho teď sedl, tak vás po chvilce začne bolet hlava“ vysvětluje mechanik a auto s otevřeným kufrem i dveřmi na půl hodiny parkuje před dílnou.
Vzhledem k tomu, že bylo v zásadě vše v pořádku a mechanik se musel hodně snažit, aby našel alespoň nějaké nedostatky, odjížděl jsem ze servisu s dobrým pocitem a v kapse s „lejstrem“, kde jsem měl zaznamenán výsledek prohlídky i s doporučením, na co se v nejbližších měsících zaměřit. Vyplatí se obětovat jedno dopoledne a nechat si zkontrolovat vůz od odborníků!
Článek Odborná kontrola vozu: Má to smysl? byl publikován 8. června 2015 v 00.00 v rubrice Informace a Novinky. Autorem článku je Martin Singr. Pro diskusi slouží komentáře (0).
Podobné články
- Proč voskovat auto? 25.07.2021 00.00
- Příprava auta na jaře - úpravy po zimě 12.05.2019 22.15
- Moderní automobil: Co a jak sledovat? 31.07.2015 00.00
Top 10
- Koncept Think Blue od VW: Jezděte levněji!
- Zámek řadicí páky: Problém pro zloděje
- SKV Germany: Kvalitní díly za lidovou cenu
- Výměna autobaterie: Pozor na kabely
- Jawa 350
- Nissan Micra
- Renault Espace - facellift velkého MPV
- Honda NSR 125
- Moje recenze na Dovez to dál, služba na dovoz aut ze zahraničí
- Kia Sorento uspěla v soutěžích Red Dot a iF Design Awards
Tagy
autopůjčovna VW autoservis Povinné ručení Škoda Renault Ford pneumatiky zimní pneu