Stopadesátka na dálnicích vzbuzuje emoce
Sponzorované odkazy:
Před pár dny poslanci schválili, aby se na vybraných dálničních úsecích zvýšila maximální povolená rychlost na 150 km/h. Nesouhlas však projevil mimo jiné ministr dopravy Dan Ťok a dnes ho vetoval i prezident Miloš Zeman. O co vlastně jde?
S myšlenkou, aby se na přehledných úsecích zvýšila za dobrého počasí a nízké intenzity pomocí elektronických dopravních značek maximální povolená rychlost o dvacet kilometrů v hodině, přišel Ivan Adamec (ODS). Návrh pak schválili poslanci napříč politickým spektrem. Kromě ministra Ťoka nesouhlasil ani bývalý ministr zdravotnictví Leoš Heger z TOP 09 a varoval před zdravotními riziky.
Zvyšování limitů je přelomové
Zatímco od revoluce se maximální povolená rychlost spíše snižovala kvůli bezpečnosti, nyní, zdá se, přichází ke slovu plynulost dopravy. Problematika zcela zastínila původní návrh novely zákona, kterou bylo zvýšení rychlosti z 90 na 110 kilometrů na vybraných úsecích I. třídy. Již je téměř jisté, že se limit posune například mezi Teplicemi a Bílinou, z Jihlavy k dálnici D1, z Chomutova do Křimova či z Pardubic do Hradce Králové. Tyto silnice jsou takřka na úrovni dálnic, míní Ťok. Naopak české dálnice podle něj nejsou na 150 km/h konstruovány.
Návrh dnes smetl ze stolu prezident Miloš Zeman. Prohlásil, že je třeba srovnat kvalitu českých a německých silnic. I pokud poslanci prezidentovo veto přehlasují, bude výběr konkrétních úseků v kompetenci Ministerstva dopravy. A to již avizovalo, že zvýšení nikde nepovolí. Nesouhlasí také dálniční policie.
Návrh má příznivce i odpůrce
Třebaže jde jen o kosmetickou úpravu a úspora času nebude vyšší než pár minut, téma budí bouřlivou diskuzi nejen na poli legislativním, ale také mezi motoristickou veřejností. „Kdo se bojí stopadesátky, ať vrátí papíry,“ říká jedna strana. „Už teď se jezdí 150 km/h, když se povolí více, bude se jezdit dvě stě,“ oponují odpůrci. „Než se to schválí, stejně se dálnice zase zvlní a nedovolí víc než stovku,“ zní další názor, tentokrát v zřejmé nadsázce. Podle anket na zpravodajských webech je to mezi motoristy 50:50.
Řada řidičů využívajících dálnice denně říká, že pro moderní, silná vozidla není 150 km/h žádný problém a je pravdou, že dnešní vozy jsou daleko bezpečnější než ty před dvaceti lety. Na druhou stranu je u nás průměrné stáří vozového parku okolo patnácti let a zvýšení povolené maximální rychlosti by zároveň zvýšilo rozdíl mezi rychlostí osobních aut a kamionů pohybujících se na dálnici.
Zvýšení kritizuje také Autoklub České republiky „Asi jen těžko se najde situace, kdy by vyšší rychlost byla nezbytně vyžadována bezpečností a plynulostí provozu na pozemních komunikacích nebo jiným důležitým veřejným zájmem,“ míní Václav Špička a dodává: „ Kvalita pozemních komunikací včetně dálnic většinou neodpovídá ani současným rychlostním limitům. Ve většině států Evropy platí nejvyšší dovolená rychlost 130, respektive 120 km/h, v řadě států je i nižší.“ Navíc, na devadesáti kilometrech se při změně rychlosti ze 130 km/h na 150 km/h uspoří asi pět a půl minuty.
Článek Stopadesátka na dálnicích vzbuzuje emoce byl publikován 30. dubna 2015 v 00.00 v rubrice Novinky. Autorem článku je Martin Singr. Pro diskusi slouží komentáře (0).
Podobné články
- Dálnice D1: Rekonstrukce začne letos 18.03.2013 00.00
- Dálniční známky: Loňské již neplatí 01.02.2015 00.00
- Autem na Jadran: Na co si dát pozor 17.06.2016 00.00
- Toyota Auris 25.05.2008 20.20
- Dovolená: Češi jezdí rádi auty 01.07.2013 00.00
Top 10
- Volkswagen Golf 6 – lepší vrabec v hrsti...
- Suzuki Samurai
- Vyhřívané autopotahy: příjemné, ale nebezpečné
- Koncept Think Blue od VW: Jezděte levněji!
- Citroën C4 Cactus: Revoluční plasty
- Začal předprodej nového modelu Volkswagen T-Roc R na českém trhu
- Kaipan 57
- Ofuky oken a homologace
- Moje recenze na Dovez to dál, služba na dovoz aut ze zahraničí
- Rovnání a opravy alu disků
Tagy
autopůjčovna VW autoservis Povinné ručení Škoda Renault Ford pneumatiky zimní pneu