Vrchol anglické moto-sezony
Každoroční tradiční setkání milovníků vůně benzínu a spálených gum se nezadržitelně blíží i v tomto roce a plány na návštěvu několika tisíců diváků a fanoušků začínají nabírat konkrétní rozměry. Právě Isle of Man Tourist Trophy je jedním z nejoblíbenějších motocyklistických závodů, nejen proto, že se koná po dobu čtrnácti dní a cesta se opravdu vyplatí, ale také pro svou úžasnou atmosféru a okolní přírodu.
Jedná se totiž o závod na téměř 38 mil dlouhém okruhu z drtivé většiny na běžných komunikacích. Pro diváka je ovšem zajímavá hlavně přírodní scenérie anglické krajiny. Od zelených luk s typickými ovcemi či kozami až po pahorky s vřesovišti tak přírodně založeným divákům má ostrov co nabídnout. Navíc se zde nachází také některé skvosty anglického stavebnictví, ať se již má jednat o běžné kamenné domy obyvatel či starodávné kapličky a kostely, nebo stará keltská pohřebiště. Pro milovníky historie stojí každopádně za návštěvu Balladoole, naleziště starodávných pokladů, včetně vikingské lodě z 9. století nebo kaple z 10. Století a pohřebiště z doby bronzové. To vše doplněné nekonečnou sérií kamenných zídek a starých dřevěných telegrafních sloupů, které půvab místa dolaďují.
Hlavní událost – závod
Samotný závod se složený ze šesti závodech jednotlivců a dvou závodech sajdkár. Nejprestižnější závod seniorů, takzvaný závod modré stuhy sponzorovaný každoročně největším poskytovatelem online zábavy v oblasti pokeru PokerStars, který má své hlavní sídlo i technické centrum právě na ostrově Man, v loňském roce vyhrál severní Ir Michael Dunlop. Ten se svým motocyklem BMW s objemem 1000ccm dokázal porazit po hodinu a tři čtvrtě dlouhém závodu druhého domácího Conora Cumminse s Hondou o 14 vteřin. Průměrnou rychlost v závodě měl Dunlop 128,7 mil v hodině, tedy přes 200 kilometrů v hodině. Zároveň zajel i historicky nejrychlejší kolo v závodě a vytvořil v této kategorii nový rekord s časem 17 minut a 11,591 vteřin ve svém druhém kole, průměrně tak jel rychlostí téměř 212 km/h. Na třetím místě skončil Angličan Guy Martin se Suzuki a ztrátou 23 vteřin na vítěze.
Dunlop si však podmanil celou dvoutýdenní událost, jelikož dokázal zvítězit i v dalších třech závodech. Hned první z nich byl závod Dainese Superbike, kde o 20 vteřin předčil Guye Martina a o další 3 Conora Cumminse. V tomto závodě zajel vůbec nejrychlejší kolo všech dob nakonec čtvrtý Bruce Anstey, který s časem 17 minut a 6,682 vteřiny tedy jel průměrnou rychlostí blížící se ke 213 km/h. V dalším závodě Royal London 360 Superstock pak Dunlop porazil o 20 vteřin Deana Harrisona s Kawasaki a o tři čtvrtě minuty Bruce Ansteya. Vítězství si připsal ještě v závodě Monster Energy Supersport, kde měl na druhé Ansteya náskok deseti vteřin a na svého bratra Williana dalších 14 k tomu. Právě Willian Dunlop si vybral svou smůlu, když během seniorského závodu havaroval a se zlomenou nohou musel být transportován do nemocnice. Michael Dunlop pak ještě přidal třetí místo v závodě juniorských supersportů, kde se svou šestistovkovou Hondou dojel třetí.
Fenomén – sajdkáry
Co se závodu sajdkár týče, bylo vloni na co koukat. Oba tříkolové závody zabraly jezdcům okolo hodiny a dosahovali v nich průměrných rychlostí okolo 180 km/h. Nejúspěšnější byla dvojice Angličanů Conrad Harrison a Mike Aylott s šestistovkovou Hondou Shelbourne. Ti v prvním ze dvou závodů vyhráli o 15 vteřin před dvojicí John Holden a Andrew Winkle, ve druhém závodě skončili druzí, když se před ně o téměř tři čtvrtě minuty dostala dvojice Dave Molyneux a Patrick Farrance. Třetí příčku pak obsadili s minutovou ztrátou na vítěze Holden a Winkle.
Česká stopa
I přes masivní převahu závodníků z anglicky mluvících zemí se podařilo v konkurenci Angličanů, Irů, Skotů a Australanů našemu Michalu Dokoupilovi proklouznout na 10. příčku v kategorii Lightweight 650 Super-Twin. Ač měl na vítěze Deana Harrisona jedoucím na stejném stroji Kawasaki s objemem 650ccm téměř tříminutovou ztrátu, podařilo se mu zapsat do historických tabulek a spojit navěky své jméno s tímto legendárním závodem. Jeho čas v tříkolovém závodě na 113 mil byla jedna hodina a 31,019 vteřin. Mírně tak zaostal za svými tréninkovými časy, kde dosahoval v hodnocení nejlepších časů na jedno kolo devátou příčku. autor: A.G.Lloyd-Jones
Za zmínku stojí také srovnávací pokus Marka Higginse, který se svým vozem Subaru WRX STI 2015 zajel jedno kolo v čase 19 minut a 15,88 vteřin s průměrnou rychlostí okolo 190 km/h. Tím překonal svůj dřívější traťový rekord, ovšem na vrcholnou úroveň rychlosti motocyklistů se ani zdaleka nepřiblížil. Pro virtuální projetí po trati se podívejte na následující video.
Pokud se vám tedy líbí myšlenka kombinované dovolené, kde zažijete spoustu krásných okamžiků v přírodě, uvidíte nespočet hezkých a historických míst v anglickém stylu a hlavně vyplavíte hromadu adrenalinu při úžasných závodech, kde zatáčka míjí zatáčku, trať je plná skoků a zvlnění a jezdci dosahují maximálních rychlostí okolo 300 km/h, tak je v době od 30. května do 12. června o vašem místě pobytu rozhodnuto. Pokud však budete sledovat závody pouze v televizi, připravujete se o velkou podívanou.
Článek Vrchol anglické moto-sezony byl publikován 17. února 2015 v 23.15 v rubrice PR články. Autorem článku je redakce. Pro diskusi slouží komentáře (0).
Podobné články
- Model Octavia RS 120 let Motorsport 18.06.2021 00.00
- Nová výstava ve Škoda Muzeu: 120 let Škoda Motorsport 21.09.2021 00.00
- Škoda Fabia S2000 – Motorsport bude mít nový sportovní speciál 28.04.2009 07.42
- Kumho nabízí díky zkušenostem z motosportu kvalitnější pneumatiky 19.07.2010 00.00
- Rally Show představila parádní podívanou 16.05.2016 00.00
Top 10
- Volkswagen Golf 6 – lepší vrabec v hrsti...
- Vyhřívané autopotahy: příjemné, ale nebezpečné
- Koncept Think Blue od VW: Jezděte levněji!
- Příběhy mně známé: Škoda typ 998 „Agromobil“
- Škoda 100
- Nová Škoda KAROQ odhalena
- Ofuky oken a homologace
- Co je potřeba pro správné zapojení autorádia?
- Moje recenze na Dovez to dál, služba na dovoz aut ze zahraničí
- Plnění pneumatik: Dusík nebo vzduch?
Tagy
autopůjčovna VW autoservis Povinné ručení Škoda Renault Ford pneumatiky zimní pneu