Jeepy: Z války do garáží po celém světě
Vůz kategorie off-road člověk jen tak nepřehlédne. Tyto automobily mají velké pneumatiky s výrazným dezénem, pružné tlumiče. Neztratí se v terénu a na rozdíl od traktorů ale mohou bez problémů jezdit i po dálnicích…
Válka pomohla rozvoji jeepů
Historie těchto vozů je stará téměř jako automobilový průmysl sám. Kégresse track posloužil jako návrh pro první off-road vozy a vojenské vozy Citroën. Úspěšnější byl ale americký Willys-Overland, který vyhrál v roce 1940 soutěž US-Army a dokázal postavit vůz s pohonem 4 kol a dalšími technickými specifiky. Jeep Willys MB byl prvním jeepem a stal se nejznámějším vozem druhé světové války. Používali ho američtí vojáci i spojenci, třebaže v SSSR byl stavět GAZ 64. Kuriózní je, že již v roce 1938 byl dokončen americký Bantam BRC-40, který tak byl de facto úplně prvním jeepem. V předválečné době ale nebyly jeho výhody zcela doceněny.
Po druhé válce bylo na trhu hodně použitých, ale stále funkčních jeepů i nákladních aut. To způsobilo raketový růst popularity aut kategorie off-road. Americkou značku Jeep brzy následovaly také britský Land Rover a japonské značky Toyota, Datsun/Nissan, Suzuki a Mitsubishi.
Z venkova do měst
Všechny vozy měly stejnou koncepci – kompaktní rozměry, pohon všech čtyř kol a často chybějící střecha. Oblibu si získaly zejména na venkově, kde našly stoprocentní využití. Postupem let byly tyto vozy čím dále pohodlnější a začaly se prosazovat i ve městech. V devadesátých letech se ale výrobci začaly předhánět v tom, kdo offroad přiblíží co nejvíce osobním vozům a tím vznikly dnes populární SUV, resp. vozy kategorie crossover. Jsou to auta vhodná do terénu i do města, ale klasickým off-roadům jsou už poměrně vzdálené.
I offroady lze „tunit“
S vozy do terénu pochopitelně souvisí nepřeberné množství doplňků, které dodají vozu dravější vzhled nebo se postarají o ještě dokonalejší vlastnosti v terénu. Stačí najít solidní offroad obchod a vybrat si. Například takový Safari šnorchl není jen ozdobou auta, jeho hlavní funkcí je zásobování motoru studeným, čistějším vzduchem v prašném terénu a omezení problémů s vniknutím vody do míst, kam by se dostat neměla, při brodivosti. Není divu, že jsou tyto doplňky vyráběny vždy přesně na určitý model vozidla.
Oblíbené jsou i navijáky, díky kterým lze auto relativně snadno vytáhnout z hluboké vody, z písku nebo z bláta. Naviják lze využít také při stahování dřeva nebo jakýchkoliv jiných rozměrných předmětů. Zde je při výběru důležité zvolit optimální tažnou sílu navijáku, doporučuje se zvolit váhu vozidla krát dva.
Co se ovšem týká vlastností v terénu, zde pomůže zejména pořídit kvalitní offroad tlumiče. Špičku v oblasti off road tvoří značka OLD MAN EMU (OME) – skvělé provozní vlastnosti díky možnosti specifického nastavení, dlouhá životnost a příjemná cena, to je krátká charakteristika těchto součástek. Hodně udělají také pneumatiky nebo správně odstupňovaná převodovka, ale tlumiče – to je základ.
Článek Jeepy: Z války do garáží po celém světě byl publikován 18. června 2014 v 20.45 v rubrice PR články. Autorem článku je Martin Singr. Pro diskusi slouží komentáře (0).
Podobné články
- Tlumiče: Revoluční novinka přichází do Čech 31.05.2013 13.15
- Offroad: Revoluce v oblasti tlumičů je tady 15.10.2013 21.00
- Audi Q3 - nejmenší z rodiny SUV 17.11.2011 12.15
- Škoda Superb Scout 25.03.2020 00.00
- Jak zvýšit výkon auta? 04.01.2016 21.45
Top 10
- Koncept Think Blue od VW: Jezděte levněji!
- Výměna autobaterie: Pozor na kabely
- Zámek řadicí páky: Problém pro zloděje
- Moje recenze na Dovez to dál, služba na dovoz aut ze zahraničí
- Nissan Micra
- SKV Germany: Kvalitní díly za lidovou cenu
- Co je potřeba pro správné zapojení autorádia?
- Kia Sorento uspěla v soutěžích Red Dot a iF Design Awards
- Zařizujete autodílnu? Poradíme vám, jak na to levně, jednoduše a ekologicky
- Nová Škoda KAROQ odhalena
Tagy
autopůjčovna VW autoservis Povinné ručení Škoda Renault Ford pneumatiky zimní pneu