Sdružení SOVA bojuje (nejen) proti stočeným tachometrům

Tagy:  Sdružení SOVA, podvody, dovoz aut, ojeté vozy, stáčení tachometrů

Sdružení SOVA bojuje (nejen) proti stočeným tachometrům

Již desetiletí své existence slaví Sdružení na ochranu vlastníků automobilů – SOVA. Za tuto dobu pomohlo stovkám zákazníků oklamaných bazary a publikovalo pět vydání příručky pro koupi ojetého automobilu. Tvrdě bojuje například proti stáčení tachometrů.

Všechno začalo, když bylo pár přátel zklamáno zkušeností s nákupem ojetiny. V té době bylo také zrušeno věkové omezení pro dovoz ojetých aut ze zahraničí a Česko se tak začalo stávat vrakovištěm Evropy. Průměrné stáří vozů na našich silnicích je podle předsedy sdružení Zbyňka Veselého čtrnáct let.

Stočené tachometry jsou problém

Sdružení SOVA poskytuje poradenství občanům, kteří se stali oběťmi triků nepoctivých prodejců ojetin. „Největšími problémy, které řešíme, jsou zejména přetočené tachometry, nedostatečně řešené reklamace a kriminální aktivity spojené zpravidla se zcizením vozů nebo peněz,“ poodlahuje Veselý. Největší kriminální kauzou byla situace, kdy se z pražského bazaru Globus Car ztratilo téměř 200 aut a většina byla okamžitě prodána přes bazar Auto ESA.

Celá kauza skončila podle Sdružení SOVA tak, že původní vlastníci nedostali zaplaceno. Jen několik z nich, kteří se nejhlasitěji domáhali svých práv (např. vyhráli soudy), se dočkalo částečné kompenzace, zjistilo sdružení. „Soudy totiž v několika případech rozhodly, že původním majitelům auta nikdy nepřestala patřit. Tito zákazníci dostali peníze od Auto ESA, ale museli podepsat dohodu o mlčenlivosti,“ říká Veselý a pokračuje: „Je na místě položit si otázku, proč nepostupoval autobazar Auto ESA vůči všem poškozeným stejně, proč musejí odškodnění mlčet, a proč bazar takto diskriminuje několik desítek lidí.“ Během celé kauzy proběhla i žaloba bazaru Auto ESA na Sdružení SOVA, ale ta byla následně stažena.

Veselý varuje, že přístup autobazaru Auto ESA se od této kauzy příliš nezlepšil, sdružení je v kontaktu se zákazníkem, který koupil Škodu Octavii stočenou z 311 000 kilometrů na 155 000. Díky takovému podvodu lze za vůz dostat až o 70 000 korun více. Sdružení SOVA má indicie, že takovéto vozy pocházejí zejména z dovozů ze zahraničí, každý rok je to asi 12 000 ojetých aut a většina z nich je prý stočených. Proto SOVA vyvinula speciální systém ověřující údaje o historii najetých kilometrů v zahraničí. Již brzy bude tento systém na webu www.sdruzeni-sova.cz. Každý zde může po zadání VIN kódu zkontrolovat svůj vůz. „Doporučujeme každému, kdo by si chtěl koupit ojetý vůz ze zahraničí, aby si v našem systému ověřil, zda nemá stočený tachometr,“ míní Veselý.

Škoda Octavia je častým cílem podvodů se stočenými tachometry.Škoda Octavia je častým cílem podvodů se stočenými tachometry.

Opora v legislativě chybí

Situace ale není nijak růžová ani na domácí půdě. Loni bylo v Poslanecké sněmovně ustanovení o zákazu manipulace s tachometrem, ale tento zákon neprošel a tak jsou podle sdružení na internetu stále firmy, které veřejně nabízí manipulace s tachometrem. Sdružení SOVA proto žádá o zásah Českou obchodní inspekci nebo policii. Na opatřeních proti těmto podvodům ale už pracuje Evropský parlament.

„Pokud je na automobilu přetočený tachometr, vystavuje se řidič takového vozidla velkému riziku poškození zdraví či ohrožení života. Automobil a jeho důležité díly jsou totiž výrazně jinak opotřebené, než by majitel podle stavu tachometru předpokládal. A to by si měli uvědomit jak prodávající, tak kupující,“ zdůraznil Veselý.

Článek Sdružení SOVA bojuje (nejen) proti stočeným tachometrům byl publikován 7. dubna 2014 v 10.45 v rubrice PR články. Autorem článku je . Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...