Spotřebu paliva ovlivňuje filtr pevných částic
Kdo by v dnes neřešil spotřebu paliva a vysoké náklady na provoz. Často však za vysokou spotřebou nemusí být pouze městský režim jízdy nebo vaše těžká noha řidiče.. Jednou z nejčastějších příčin zvýšení spotřeby bývá špatná funkce filtru pevných částic označovaných také jako DPF (Diesel Particulate Filter) popř. FAP (Filtre a Particules).
Někteří majitelé moderních naftových vozidel ani netuší, co to filtr pevných částic je a zda je v jejich vozidle přítomen. Přitom se tyto DPF filtry montují do některých vozidel se vznětovým motorem již od roku 2000 kdy toto zařízení začala ve svých vozech používat francouzská společnost PSA. V posledních šesti letech, po zpřísnění požadavků Evropské unie na plnění vyšších emisních limitů automobilů, zavedli jejich výrobci montáž těchto zařízení do většiny nově prodávaných vozů. Všechny, kdo vozidlo s DPF filtrem vlastní, čeká dříve či později vlivem provozu snížení jeho životnosti a následná oprava se pohybuje v ceně až několika desítek tisíc korun.
Jak funguje filtr pevných částic
Než se dostaneme k možnostem opravy filtrů pevných částic, pojďme si shrnout, jak takový filtr funguje a jak poznat, že je jeho funkce na konci své životnosti? Filtr pevných částic je keramická vložka ve výfuku, která je ve většině případů umístěna za oxidačním katalyzátorem a její jediná funkce spočívá v zachytávání prachových částic produkovaných během spalovacího procesu ve válci motoru.
V průběhu provozu dochází k tzv. regeneracím, kdy je umělým zvýšením teploty výfukových plynů dosaženo vypálení všech nahromaděných sazí, které jsou přeměněny na popel. Tento popel se ukládá do útrob filtru pevných částic a postupně jej zaplní. Životnost je výrobcem uváděna přibližně okolo 150 tisíc kilometrů.
S blížícím se koncem životnosti pak dochází k pozvolnému snížení výkonu, což jde ruku v ruce i se zvýšením spotřeby. Pro dosažení stejné pružnosti jako s dobře fungujícím čistým filtrem pevných částic je totiž vozidlo nuceno vynaložit větší objem paliva. Spotřebu zvyšuje samozřejmě také častější spouštění regenerací filtru řídící jednotkou. Tušení, že něco není zcela v pořádku, se pak obvykle potvrdí rozsvícením chybového hlášení, popř. omezením výkonu motoru do náhradního režimu a donutí tak majitele přistavit vůz do servisu.
Renovace filtru pevných částic metodou HeatAir
Až donedávna bylo jediným ekologickým a fungujícím řešením vyměnit filtr pevných částic za nový. Pro většinu majitelů naftových vozidel jsou však částky za výměnu filtru natolik vysoké, že není téměř nikdo ochoten zaplatit částky běžně se pohybující v rozmezí 40 – 100 tisíc korun. Hlavně z tohoto důvodu byla nově v roce 2012 společností DPF Technology s.r.o. uvedena na trh profesionální několikastupňová patentovaná metoda čištění HeatAir, o které mohli dosud slyšet pouze uživatelé vozů na západ od našich hranic. Jedná se o obnovení funkce použitého DPF do stavu srovnatelného se stavem filtru nového. Ceny prováděných renovací se pohybují oproti cenám nových dílů ve velmi dostupných relacích a proto je zde zcela na místě heslo „Nekupujte něco, co již máte“. Renovovat lze téměř jakékoliv filtry pevných částic, nabídka se tak netýká pouze osobních vozidel, ale lze ji úspěšně aplikovat i pro nákladní vozidla a autobusy.
Princip této metody čištění je podobný jako v případě regenerace filtru přímo vozidlem, ale díky profesionální technologii mnohem efektivnější. Díky ní se opět uvolní veškeré kanálky filtru a dojde plnému obnovení jeho funkce.
Díky specializovaným diagnostickým přístrojům je možné vyhodnotit propustnost filtru i mimo vůz a zjistit jeho aktuální stav před samotnou renovací, v průběhu i následně po ukončení čištění. Výhodou této služby je i fakt, že pokud nelze čištění provést, společnost DPF Technology za samotnou diagnostiku filtru neúčtuje žádný poplatek. Při využití této technologie tedy nemáte co ztratit.
„Levná“ řešení
I přes to, že je renovace filtru pevných částic již nějakou dobu na českém trhu, najdou se jedinci, kteří se snaží DPF filtry řešit „levnějšími“ metodami. Většinou se jedná o malé autoservisy bez proškoleného personálu, kteří zákazníkovi nevysvětlí, že levná řešení obvykle nebývají tak výhodná, jak se na první pohled zdá. Typickým příkladem je vymývání filtrů tlakovou vodou a různé vodičky, které mají na základě chemické reakce zajistit výplach filtru pevných částic a obnovu propustnosti jeho kanálků. Tento postup u velké části takto renovovaných filtrů končí fiaskem v podobě kompletního zalepení kaší ze směsi popela a nalité chemie.
Preventivní renovace DPF
Renovace filtrů je možné provádět u vozidel jak preventivně, tak samozřejmě i pokud jsou už v náhradním režimu a není možné provést nucenou regeneraci diagnostikou. I v takových případech je možné provádět čištění technologií HeatAir od společnosti DPF Technology a obnovit tak funkci filtru s garantovaným výsledkem za přijatelnou cenu.
Ať již tedy máte s filtrem pevných částic problémy nebo je reálné, že by vás mohli v budoucnu potkat, rozhodně se návštěva ve firmě DPF-TECH vyplatí.
Článek Spotřebu paliva ovlivňuje filtr pevných částic byl publikován 5. února 2014 v 16.15 v rubrice PR články. Autorem článku je redakce. Pro diskusi slouží komentáře (0).
Podobné články
- Co ovlivní špatný DPF filtr? 20.02.2018 23.00
- Filtr pevných částic není nutné zlo 22.08.2018 23.30
- Jsou filtry DPF opravdu takovým strašákem a jak zvýšit jejich životnost? 14.02.2018 22.30
- Čištění DPF filtru: Ne všechny alternativy jsou výhodné 17.02.2018 22.15
- Filtry pevných částic pro vozy Volkswagen a SEAT za snížené ceny 11.06.2020 00.00
Top 10
- Koncept Think Blue od VW: Jezděte levněji!
- Zámek řadicí páky: Problém pro zloděje
- Jawa 350
- Honda NSR 125
- Nissan Micra
- Renault Espace - facellift velkého MPV
- Moje recenze na Dovez to dál, služba na dovoz aut ze zahraničí
- SKV Germany: Kvalitní díly za lidovou cenu
- Kia Sorento uspěla v soutěžích Red Dot a iF Design Awards
- Co je potřeba pro správné zapojení autorádia?
Tagy
autopůjčovna VW autoservis Povinné ručení Škoda Renault Ford pneumatiky zimní pneu