Nákladní vozy z Čech: Léty prověřená kvalita
Po českých silnicích jezdí spousty dodávek či nákladních vozů. Pochází snad z celého světa a je potěšitelné, že některé z nich postavili Češi. Asi nepřekvapí, že vozy Tatra nebo Avia, která denně potkáváme, mohou mít za sebou tou dobou již desítky let úspěšné historie.
Tatra 815: Třicet let na špici
Snad nejznámější český výrobce automobilů, pokud nepočítáme Škodu, je Tatra. Kopřivnické kamiony mají skvělou pověst, obstály v závodech na okruzích (Tatra Jamal) i v písku na Rallye Paříž – Dakar. První vítězství získala Tatra 815 v roce 1988 a i letos byla mezi nejrychlejšími. Za pětadvacet let však pochopitelně prošla mnoha modernizacemi. Na spočítání, kolik úspěchů na různých závodech tento vůz už nasbíral, by nestačily ani prsty obou rukou.
Přitom se jedná o vůz, který byl po důkladných testech na zkušebním polygonu Tatry, ale třeba i při extrémních podmínkách v Rusku na Sibiři, na trh uveden už v roce 1983. Zájemci si mohli vybrat z mnoha variant podvozku a z počtu řiditelných náprav. Pohon kol mohl být 4×4, 6×6, 8×8, 10×10 a 12×12 a případně i 10×8 nebo 12×8. Motory se stále vyvíjí a nejnovější již splňují přísnou emisní normu EURO V. Vůz má čtrnáct stupňů pro jízdu vpřed a dva pro „zpátečku“. Kladem je i údržba, když se náhodou něco porouchá, náhradní díly Tatra 815 jsou snadno dostupné a relativně levné. A to je důležité, protože náhradní díly na nákladní vozy nejsou vůbec za malé peníze.
V průběhu desítek let vzniklo mnoho provedení vozu Tatra 815. Nejčastější jsou k vidění nástavby jednostranných nebo třístranných sklápěčů označovaných jako S1 a S3. Dalšími modifikacemi byly valníková plošina, cisterna, autojeřáb, rýpadlo, domíchávač betonu, pumpa na beton, tahač návěsů, těžkých přívěsů, soupravy pro svoz dřeva a mnoho dalších speciálních úprav včetně verzí pro vojenské účely.
Avii se daří skvěle
Co se týká menších vozů, dodávek, tam jsou proslulé vozy Avia. A co je vysloveně skvělé je fakt, že tento výrobce jde s dobou. Hlásí zvyšující se prodej, zejména díky zacílení na perspektivní ruský trh, nicméně na českých silnicích stále nejčastěji potkáte starší, obvykle tradičně modré, vozy z Letňan. S plachtou na kabině nebo bez, občas k vidění i Avia jako obytný vůz. A stále bez problémů slouží již desítky let, k údržbě stačí s trochou nadsázky jen garáž a zručnost, navíc dnes lze spoustu rad najít na internetu, jako třeba videonávod ke kontrole baterie
Článek Nákladní vozy z Čech: Léty prověřená kvalita byl publikován 31. října 2013 v 23.00 v rubrice PR články. Autorem článku je Martin Singr. Pro diskusi slouží komentáře (0).
Podobné články
- Tuning auta 21.08.2007 11.44
- Jak zvýšit výkon auta? 04.01.2016 21.45
- Jak na financování ojetého auta? 19.10.2017 12.00
- TPCA: Malá auta od Kolína 11.09.2012 00.00
- 4 výhody dlouhodobého pronájmu auta 01.01.2020 23.00
Top 10
- Koncept Think Blue od VW: Jezděte levněji!
- Zámek řadicí páky: Problém pro zloděje
- Jawa 350
- Honda NSR 125
- Nissan Micra
- Renault Espace - facellift velkého MPV
- Moje recenze na Dovez to dál, služba na dovoz aut ze zahraničí
- SKV Germany: Kvalitní díly za lidovou cenu
- Kia Sorento uspěla v soutěžích Red Dot a iF Design Awards
- Co je potřeba pro správné zapojení autorádia?
Tagy
autopůjčovna VW autoservis Povinné ručení Škoda Renault Ford pneumatiky zimní pneu