Tuning: Okřídlená monstra vypadají dravě
Sponzorované odkazy:
Stovky českých motoristů touží po tom, aby jejich auto bylo nejen spolehlivé, úsporné a bezpečné, ale aby také vypadalo co nejlépe. Kdo jde do extrému, zvolí tuning. Auto, které dostane pořádné spojlery, totiž vypadá úplně jinak než „sériovka“…
Tuningem proti unifikaci!
Unifikace různých dílů napříč automobilkami (například Peugeot 106, Toyota Aygo a Citroen C1) sice dělá výrobu jednodušší a efektivnější, ale motorista ztrácí pocit výjimečnosti. Pak má možnost vše změnit instalací nejrůznějších doplňku, často právě křídel, která se vyrábí z laminátu nebo z plastu. Většinou lze sehnat doplněk přímo pro konkrétní vůz, v horším případě lze koupit univerzální nebo je možností vše objednat individuálně. Je ale radno vše si promyslet předem a ne dát na vůz vše, co člověku přijde pod ruku. Každý díl navíc totiž ovlivňuje přítlak a stabilitu, zejména ve vyšších rychlostech.
Dalo by se namítnout, že tuning přece musí být úprava, která má za následek zlepšení funkčních vlastností. Ale to je pořádku, vhodně zvolené „křídlo“ na zádi vozu nebo „lízátko“ na předním nárazníku může zlepšit proudění vzduchu okolo auta, přítlak a tak i bezpečnost motoristy i spolucestujících.
Přítlačná křídla ale nemívají obvykle velký význam. Bývají dokonce montována na vozy s přední hnanou nápravou a přítlak na záď automobilu pak může paradoxně snižovat přítlak na přední část vozu. A tím i zhoršovat celkové chování automobilu. A podobná situace je při protažení nárazníků směrem dolů. Nevýhody této úpravy každý řidič pozná ve chvíli, kdy musí překonat příčný prah nebo se na nějaké horší silnici objeví díry.
Jen decentní úpravou je pak namontovat tzv. stříšku, tedy drobné křidélko plynule navazující na konec střechy nad zadním oknem. Ta snižuje víření vzduchu za odtokovou hranou střechy. Zmenšuje se tím znečištění zadního skla a i přítlačný efekt zde není zanedbatelný. Některé automobily mají tento doplněk již z výroby.
Při pořizování různých stylingových doplňků je radno nakupovat u kvalitních výrobců, i decentní křídlo by mělo mít certifikáty a TÜV atest, aby jeho používání pak nebylo příčinou v krajním případě i havárie. Pochybní výrobci nabízí doplňky, které sice nějaké certifikáty mají, ale přesto nejsou schváleny právě z důvodu bezpečnosti pro provoz na českých silnicích. Je tedy radno obrátit se ohledně tuningu na autorizované firmy nebo na doplňku hledat značku TÜV, ta je dostatečnou zárukou.
Nejsou jen spojlery
Se vzhledem vozidla souvisí i mnoho ryze estetických úprav – mnoho samolepek od pruhů přes plameny a šachovnice až po imitaci designu závodních vozů, efektivní koncovka výfuku podobná těm ze závodních vozů, stejně jako ryze esteticky vypadající víko nádrže benzinu. Kapitolou sama pro sebe je pak karbon. Ten má výborné vlastnosti, velmi nízkou váhu a pevnost a proto ho lze využít pro mnoho karosářských dílů. Je ale velmi drahý a tak se často nahrazuje samolepicí fólií se stejným vzhledem. A třeba zavařené kliky dveří pak jsou vyloženě nebezpečná a nepovolená úprava.
Článek Tuning: Okřídlená monstra vypadají dravě byl publikován 17. října 2013 v 00.00 v rubrice Informace. Autorem článku je Martin Singr. Pro diskusi slouží komentáře (0).
Podobné články
- Tuning auta 21.08.2007 11.44
- Daewoo Nexia "LeMans" 16.04.2008 21.42
- Škoda Favorit 28.01.2008 21.25
- Audi TT 04.11.2007 20.30
- Peugeot 306 06.01.2008 21.46
Top 10
- Koncept Think Blue od VW: Jezděte levněji!
- Zámek řadicí páky: Problém pro zloděje
- Jawa 350
- Honda NSR 125
- Nissan Micra
- Renault Espace - facellift velkého MPV
- Moje recenze na Dovez to dál, služba na dovoz aut ze zahraničí
- SKV Germany: Kvalitní díly za lidovou cenu
- Kia Sorento uspěla v soutěžích Red Dot a iF Design Awards
- Co je potřeba pro správné zapojení autorádia?
Tagy
autopůjčovna VW autoservis Povinné ručení Škoda Renault Ford pneumatiky zimní pneu