Offroad: Revoluce v oblasti tlumičů je tady
Přichází nová koncepce, tlumič Nitrocharger Sport skládající se celkem z šestadvaceti regulačních disků lze nastavit ve třech bodech, přičemž tloušťku i průměr každého disku lze upravit a tím ovlivnit jízdní vlastnosti automobilu. Jízda a ovládání tak může být buď komfortnější, nebo spíše sportovněji laděná.
Testy měly smysl
Vyvinout tlumiče pro offroad není jen tak a je nasnadě, že to vyžaduje dlouhé testování. To probíhalo na silnicích s kvalitním asfaltem, na horších asfaltových cestách i na horských cestách. Jezdí se s plným zatížením i bez zatížení a to vše s jediným cílem – změnit nastavení ventilů tak, aby zlepšení na jednom povrchu neznamenalo zhoršení na jiném. Při zkouškách přichází ke slovu i zatěžovací pytle a těžké pružiny, které se nabízí pro větší zatížení v běžném provozu. Na jediném voze se zkusilo celkem 64 různých konfigurací nastavení ventilů, než byli technici spokojeni.
„Zatímco při jízdě na zvlněné vozovce jsme s použitím těchto tlumičů zaznamenali významné zlepšení, na dálnici mělo vozidlo sklon se kolébat. Vrátili jsme se tedy s tlumiči zpátky do laboratoře, zaměňovali v nich postupně jednotlivé disky za tlustší nebo menší, a simulací zjišťovali, jak se tím změní jejich reakční vlastnosti,“ vzpomíná jeden ze specialistů na tlumiče Stuart Fooks ze společnosti Old Man Emu (OME). Ladění jízdních vlastností bylo prý neuvěřitelně komplikované, kompresní i odpružovací ventily musely projít řadou změn.
Tlumiče Nitrocharger Sport také i při vysoké provozní teplotě zajišťují plný výkyv kol a po zdolání výraznější nerovnosti se rychle vrací do původního stavu. Co se týká pohodlí a ovladatelnosti, je při jízdě na nerovném povrchu tlumič celkem dlouho v blízkosti nula G, což značí komfortní jízdu. Tlumič Nitrocharger Sport zkrátka nabízí lepší ovladatelnost, větší pohodlí a kratší reakční časy než jiné značky. Navíc lze tyto přednosti díky nejjemněji nastavitelnému ventilovému systému na trhu individuálně přizpůsobit konkrétnímu autu a jezdeckému stylu řidiče.
Jak to funguje?
Celkem dvacet šest regulačních disků se dělí do tří samostatně laditelných skupin. Tou první je šestidisková skupina kompresních ventilů umístěná u základny tlakové trubky uvnitř tlumiče. Zde disky přinášení významné regulační výhody díky kombinaci vypouštěcího a pěti tenčích disků. Na nerovných silnicích je tak jízda hladší. Rovněž se zde vytvoří vícestupňová kompresní skupina, která zajistí pohodlí a lepší kontrolu v drsných podmínkách.
Jen v tlumiči Nitrocharger Sport je pak umístěna desetidisková skupina kompresních ventilů, umístěná nad vysokoprůtokovým pístem. „Aby se v tlumiči dosáhlo dynamicky vyvážené distribuce oleje, nastavuje se tato stlačovací oblast ve spojení s kompresními ventily v základně,“ vysvětluje OME a dodává, že tím lze také jemně doladit tlumič pro každý vůz. Také je díky tomu reakce na povrch okamžitá a přesná.
Další desítka odpružovacích ventilů je umístěna pod vysokoprůtokovým pístem. Tyto ventily zajišťují odstupňovanou odezvu při všech rychlostech, počínaje jízdou na silnici s jen malými nerovnostmi a konče náročnějším ovládáním v drsnějších podmínkách. Disky různých velikostí omezují množství oleje, které může kolem jejich skupiny protéct, a tím určují jízdní vlastnosti vozidla.
Pro komplexní řešení bylo třeba vyvinout také nový vysokoprůtokový píst, jehož méně omezující konstrukce a otevřené prostupy zajišťují rovnoměrnější průtok oleje přes skupiny disků a tím i plynulejší ovládání vozidla. Vše doplňuje speciální olej a mnoho komponentů, jako třeba trubka z masivní oceli tlustá 1,6 mm, která ochrání vše před poškozením kameny.
Tlumiče Old Man Emu mají i přes mnoho výhod konkurenceschopnou cenu a tak budou zájemci jistě mile překvapení. Kromě toho se na tlumič Nitrocharger Sport poskytuje záruka tří let, resp. 60 000 kilometrů. Tlumič se dodává pro široké spektrum vozidel s náhonem na čtyři kola (4×4, 4WD).Tlumiče pro offroad musí obstát na silnici i v terénu. Nitrocharger Sport to zvládá. Foto: Martin Singr
Článek Offroad: Revoluce v oblasti tlumičů je tady byl publikován 15. října 2013 v 21.00 v rubrice PR články. Autorem článku je Martin Singr. Pro diskusi slouží komentáře (0).
Podobné články
- MAN F2000 01.04.2008 21.16
- Tlumiče: Revoluční novinka přichází do Čech 31.05.2013 13.15
- Jeepy: Z války do garáží po celém světě 18.06.2014 20.45
- Nákladní automobily: Kvalita je na prvním místě 08.08.2012 15.00
- Jak zvýšit výkon auta? 04.01.2016 21.45
Top 10
- Koncept Think Blue od VW: Jezděte levněji!
- Výměna autobaterie: Pozor na kabely
- Zámek řadicí páky: Problém pro zloděje
- Moje recenze na Dovez to dál, služba na dovoz aut ze zahraničí
- Nissan Micra
- SKV Germany: Kvalitní díly za lidovou cenu
- Co je potřeba pro správné zapojení autorádia?
- Kia Sorento uspěla v soutěžích Red Dot a iF Design Awards
- Zařizujete autodílnu? Poradíme vám, jak na to levně, jednoduše a ekologicky
- Nová Škoda KAROQ odhalena
Tagy
autopůjčovna VW autoservis Povinné ručení Škoda Renault Ford pneumatiky zimní pneu