Hybrid: Slepá ulička nebo pohon budoucnosti?
Sponzorované odkazy:
Slovo hybrid je v českém slovníku vnímáno spíše hanlivě. Nenechte se ale zmást, v automobilové branži se jedná o moderní způsob pohonu. Jaké má tento alternativní způsob výhody a je to skutečně začátek cesty, na jejímž konci bude nulová závislost na ropě?
Hybrid v podstatě kombinuje výhody elektromobilu a „obyčejného“ auta. Nejčastější kombinací vedoucí k úspoře nákladů a zachování vysokého dojezdu je elektromotor a spalovací agregát. Hybridy se nejvíce hodí ve městech, kde vůz často zastavuje a opět se rozjíždí. Energie vytvářená při brzdění je totiž „odchycena“ a použije se při rozjíždění. To při jízdě na dálnici je to jinak, tam může být finančně výhodnější jízda s úsporným dieselovým motorem.
Japonské vozy vedou
Zatímco ještě před pár lety bylo těchto vozů na českém trhu jako šafránu, dnes je již nabídka celkem slušná. Nejdál jsou v této oblasti automobilky z Japonska, konkrétně Toyota, které je však v patách Honda. Nejlevnější verze Toyoty Prius je pod 600 000 a její majitelé se mohou těšit na mnoho let vyvíjenou a zdokonalovanou technologii Hybrid Synergy Drive. Při jízdě ve městě může být díky pomoci elektromotoru spotřeba i pod 4 litr benzínu na 100 km.
A co víc – hybridní Toyota Yaris, která přišla na český trh na jaře, se cenou 359 990 Kč již vyrovnala yarisu s konvenčním pohonem. Pod Toyotu spadá také značka Lexus nabízející luxusnější vozy, rovněž i v hybridní verzi. Jejich vyšší ceny jsou naprosto opodstatněné.
Druhý nejúspěšnější producent hybridních aut na světě je Honda, angažující se v hybridním světě od roku 1999 (Toyota začala o dva roky dříve). Milion prodaných vozů s hybridním pohonem je hezký výsledek, ale Toyota má již čtyřikrát více.
Chevrolet, Peugeot a další
Jiný způsob, jak využívat elektromotor, se uplatnil v „zeleném“ autě roku 2011, v Chevroletu Volt. Jedná se o plug-in hybrid, který využívá generátor poháněný benzinem. Reklamní sdělení o elektromobilu, který ujede i 600 km, nejsou tak docela košér. V ČR lze pořídit dvojče tohoto vozu, Opel Ampera. Cena je sice přes milion, ale za ní dostane motorista skutečný technologický skvost. Pokud je baterie nabitá, jezdí Opel jen na elektřinu (zvládne zhruba 80 km), pak přichází ke slovu spalovací motor, který však nepohání samotné auto, ale vyrábí elektřinu pro pohon vozu.
Na poli hybridních vozů se angažuje také koncern PSA. Peugeot 3008 Hybrid4 využívá řešení, kdy elektromotor pohání zadní kola a diesel přední. Vůz je oproti verzi s konvenčním pohonem podstatně dražší, i přesto se ale počet prodaných aut v Evropě rychle zvyšuje. Co na tom, že se vyšší pořizovací cena v provozních nákladech prostě nemůže vrátit? Mít hybrid je prostě dneska in. V ČR lze pořídit také vozy Peugeot 508 RXH a Citroën DS5.
K dostání je i luxusní Mecedes-Benz E300 BlueTEC, tedy hybrid, který využívá diesel nebo BMW s modely ActiveHybrid 5 a ActiveHybrid 7. Vyrábí se třeba i VW Touareg Hybrid a mnoho aut, které se v ČR nedají koupit jako nová v hybridní verzi, lze sehnat v zahraničí.
Článek Hybrid: Slepá ulička nebo pohon budoucnosti? byl publikován 30. srpna 2013 v 00.00 v rubrice Informace. Autorem článku je Martin Singr. Pro diskusi slouží komentáře (0).
Podobné články
- Nový Hyundai Kona Hybrid 16.07.2019 00.00
- Nový Fiat 500 & Panda Hybrid 29.04.2020 00.00
- Opel Ampera – hybrid poháněný ampéry 18.06.2009 07.29
- Kia Niro: Hybrid se sporty fasádou 21.01.2016 14.30
- Toyota Yaris Hybrid 2017: chytrolín z Japonska 05.10.2017 00.00
Top 10
- Zámek řadicí páky: Problém pro zloděje
- Koncept Think Blue od VW: Jezděte levněji!
- Výměna autobaterie: Pozor na kabely
- VW Sharan - rodinný velikán
- Wartburg
- Nissan Micra
- Moje recenze na Dovez to dál, služba na dovoz aut ze zahraničí
- Co je potřeba pro správné zapojení autorádia?
- Kia Sorento uspěla v soutěžích Red Dot a iF Design Awards
- Ofuky oken a homologace
Tagy
autopůjčovna VW autoservis Povinné ručení Škoda Renault Ford pneumatiky zimní pneu