Autovlaky: Na dovolenou trochu jinak
Sponzorované odkazy:
Léto, to jsou mimo jiné také dovolené. Jak to ale udělat, když motorista nechce nebo nemůže jet autem, a přesto chce dovolenou trávit se svým vozem? Řešení je jednoduché – autovlak uveze nejen rodinu, ale i jejich auto.
Nejen na dovolenou
Existují sice i kyvadlové autovlaky, které se používají na kratší vzdálenosti v místech, kde není vhodná silniční infrastruktura, ale to není v našich zeměpisných šířkách příliš obvyklý jev. Setkat se s nimi lze například u Hinderburgovy hráze na Severofírské ostrovy v Německu, některé průsmyky a tunely v Švýcarsku a další. V Česku jsou ale autovlaky využívány zejména k cestám na dovolenou. Kdo tuto službu využije, může dostat speciální tarif od dopravce a bude mít vyhrazená místa v určitých částech vlaku.
V ČR mají autovlaky tradici od devadesátých let minulého století, kdy začaly v letní sezóně jezdit mezi Prahou a Popradem. Pokud byl připojen autovůz, musel být upraven jízdní řád. V sousedním Německu měl v té době tento způsob dopravy za sebou již téměř 70 let. Dnes jezdí tyto vlaky denně, akorát jsou dost omezené cílové destinace – Poprad a Košice. Je ale možné jet ve dne nebo v noci, častěji se jezdí na noc.
Auta stojí, řidiči se baví a vlaky jedou
Autovlak má několik výhod – motorista může po dobu cesty odpočívat, věnovat se plně rodině nebo kamarádům a v případě cesty třeba do Košic je to v podstatě skoro celý den dovolené navíc. Rovněž je třeba zmínit, že jsou eliminována i bezpečnostní rizika spojená s delšími cestami. Do kupé se berou jen nezbytné věci, během cesty vlakem ale cestující do auta nedostanou. Ostatní zavazadla v nich ale mohou cestující nechat.
Naložit a vyložit automobil je zpravidla možné pouze ve výchozí a cílové stanici vozu pro automobily. V Praze lze vůz naložit na Hlavním nádraží a řidič tam musí být 90 minut před odjezdem vlaku. Příjezd do terminálu autovlaku v železniční stanici Praha – Hlavní nádraží je z ulice Italská, což je nějakých 300 metrů od podjezdu u Bulhara.
Zájem o cestování autovlakem od zavedení před patnácti lety stále stoupá. Zatímco v roce 1997 bylo přepraveno jen lehce nad stovku vozů, nyní jsou tyto počty v řádech tisíců a každoročně je mnoho řidičů, kteří by rádi jeli na dovolenou tímto způsobem, ale prostě se nevejdou. A tak se doporučuje využít možnost koupit lístek 60 dní před odjezdem. Ten, kdo spoléhá, že využije druhý extrém – koupi dvě hodiny před odjezdem vlaku, většinou neuspěje.
Před jízdou autovlakem je nutné znát rozměry svého vozu, nejeden motorista už z nádraží volal technicky zdatnějšímu kamarádovi nebo přímo do servisu, jak velký je vlastně ten jeho automobil. Problémy občas bývají hlavně s výškou auta. Auta musí také splnit limity ohledně váhy a to včetně nákladu. A propos, náklad – cestující zodpovídá za dodržení platných celních zákonů a formalit, takže nemůže vyvážet nebo dovážet zboží. Pak je už důležité jen vypnout alarm a zatáhnout ruční brzdu.
Vést lze také motocykl, naopak ti, kteří chtějí na autovůz dostat čtyřkolku, přívěsný vozík nebo vlek za automobily, odejdou s nepořízenou. A stejně dopadne i ten, kdo bude chtít přepravovat jen vůz – s autem musí jet i řidič. Cesta pro řidiče a auto se pohybuje v řádech stovek a noční autovlaky jsou o něco dražší. Takže, jak pojedete na letošní dovolenou?
Článek Autovlaky: Na dovolenou trochu jinak byl publikován 7. srpna 2013 v 00.00 v rubrice Informace. Autorem článku je Martin Singr. Pro diskusi slouží komentáře (0).
Top 10
- Koncept Think Blue od VW: Jezděte levněji!
- Zámek řadicí páky: Problém pro zloděje
- Jawa 350
- Honda NSR 125
- Nissan Micra
- Renault Espace - facellift velkého MPV
- Moje recenze na Dovez to dál, služba na dovoz aut ze zahraničí
- SKV Germany: Kvalitní díly za lidovou cenu
- Kia Sorento uspěla v soutěžích Red Dot a iF Design Awards
- Co je potřeba pro správné zapojení autorádia?
Tagy
autopůjčovna VW autoservis Povinné ručení Škoda Renault Ford pneumatiky zimní pneu