Dovolená: Češi jezdí rádi auty
Sponzorované odkazy:
Opět začínají dovolené a oblíbenou destinací je Chorvatsko. Každý rok ho navštíví více jak milion Čechů a většina z nich jezdí vlastním nebo vypůjčeným vozem. Proto se zaměříme na tuto zemi. Jaká trasa je nejlepší a jaké nástrahy mohou člověka na cestě potkat?
Chorvatsko je pro Čechy nejen finančně přijatelné, jazykově blízké, ale nabízí také rychlou a pohodlnou cestu k moři s průzračnou vodou. Existují ale jisté „detaily“, které mohou celou dovolenou pokazit. Hlavní je před odjezdem pořádně zkontrolovat vůz. Kromě tlaku v pneumatikách, oleje v motoru a vody v chladiči překontrolujte také povinnou výbavu: autolékárničku, reflexní vestu, výstražný trojúhelník, rezervu, náhradní žárovky do světel a další. Pozor ale, v jiných státech může být povinná výbava jiná. Kdo si netroufá na podrobnější kontrolu technického stavu vozidla, může vše nechat profesionálům, třeba osvědčenému servisu ve městě nebo servisní síti BestDrive.
Kudy a za kolik do Chorvatska?
Otázku kudy do Chorvatska dnes v době GPS navigací zřejmě není třeba rozebírat, jen tedy zmiňme, že nejčastěji se jezdí přes hraniční přechod Mikulov. Dále se jede po rakouské dálnici do Vídně, Gratzu, pak přes slovinský Maribor do Záhřebu, hlavního města Chorvatska. Kdo zvolí tuto trasu, navštíví kromě domácího Česka další tři země. Druhou možností je jet na slovenskou Bratislavu a přes přechod Rajka do Maďarska. Tam je nejlepší jet na Gyor a za tímto městem sjet z dálnice směr Veszprém. Po napojení se zpět na dálnici u Balatonu se již celkem snadno dá dojet na hraniční přechod Goričan a rovněž po dálnici až do Záhřebu.
Zajímavá otázka je, kolik se zaplatí za používání dálnic. V Rakousku vyjde dálniční známka na 8 euro za 10 dní, pro delší dobu jsou potřeba dvě známky. Dvouměsíční známka za 25 euro se nevyplatí. Ve Slovinsku je ale používání dálnic dražší – za týdenní známku zaplatí motorista 15 euro, za měsíční dvakrát tolik. Není radno jezdit s neplatnou známkou, zde se totiž zrovna tohle kontroluje velmi přísně.
Pokud zvolí motorista cestu před Slovensko a Maďarsko, vyjde ho to pravděpodobně o něco levněji – zaplatí totiž za dálniční známky na Slovenku 10 euro (10 dní) nebo 14 euro (měsíční) a v Maďarsku 2 975 forintů (asi 250 Kč) za 10 dní nebo 4 780 (přibližně 430 Kč) za měsíční.
V Chorvatsku mají propracovaný systém, kdy řidič při vjezdu na dálnici dostane kartu, kterou při sjezdu z dálnice odevzdá a zaplatí podle délky cesty, zhruba 20 – 30 kun (přibližně 60 – 100 Kč) na 100 km. Dále se platí i mýtné. Je pozitivní, že v Chorvatsku je možné platit i v eurech nebo platební kartou.
Je třeba jet podle předpisů, naštěstí jsou ve většině zemí podobné jako v Česku – platí tedy povinnost svítit světly i za dne, zabezpečit děti v automobilu a používat bezpečnostní pásy i na zadních sedadlech, pokud jsou přítomny. Děti do dvanácti let musí sedět na zadním sedadle a být připoutány.
V Rakousku je pak povolená hranice alkoholu v krvi 0,5 promile, ve Slovinsku také, ale tam jen u řidičů nad 25 let. Avšak pozor – ve Slovinsku na kruhových objezdech platí přednost vozidel zprava. Podobné je to i v Chorvatsku, zde ale bude řidič potřebovat plnou moc, pokud není majitelem auta.
Článek Dovolená: Češi jezdí rádi auty byl publikován 1. července 2013 v 00.00 v rubrice Informace. Autorem článku je Martin Singr. Pro diskusi slouží komentáře (0).
Podobné články
- Dovolená: Chorvatsko je jistota 08.04.2017 22.30
- Dovolená: Každý čtvrtý jede svým autem 21.06.2018 00.00
- Autem na Jadran: Na co si dát pozor 17.06.2016 00.00
Top 10
- Koncept Think Blue od VW: Jezděte levněji!
- Zámek řadicí páky: Problém pro zloděje
- Jawa 350
- Honda NSR 125
- Nissan Micra
- Renault Espace - facellift velkého MPV
- Moje recenze na Dovez to dál, služba na dovoz aut ze zahraničí
- SKV Germany: Kvalitní díly za lidovou cenu
- Kia Sorento uspěla v soutěžích Red Dot a iF Design Awards
- Co je potřeba pro správné zapojení autorádia?
Tagy
autopůjčovna VW autoservis Povinné ručení Škoda Renault Ford pneumatiky zimní pneu