Krabice na kolech? EU chce kulatější kamiony
Dnešní kamiony mají vesměs všechny tvar „krabice“. Kapotovaných vozů jako je třeba Tatra Jamal moc není to se nelíbí Evropské komisi. Ta chce, aby měly kamiony lepší aerodynamiku, díky které by bylo možné ušetřit…
Lepší aerodynamika by mohla podle Evropské komise znamenat výrazné úspory paliva. Přitom nejde o velké změny, náhradní díly na nákladní vozy by zůstaly vesměs stejné. Stačilo by jen vyrábět zaoblené kabiny a přidat aerodynamické nástavce na návěs. Podobné prvky za zádi se v USA již používají a jejich cena se pohybuje v řádech desítek tisíc korun.
Bylo dokonce spočítáno, že úspory jednoho nákladního vozu by mohly být až 5 000 Eur ročně (při ujetí 100 000 kilometrů). Vedle desetiprocentní spotřeby paliva by se snížilo i množství emisí. Efekt by mohl být i v bezpečnosti, kdy nebudou tak tragické následky střety s nejzranitelnějšími účastníky silničního provozu – s lidmi.
Ale v podstatě nejde o žádnou převratnou změnu, například legendární Multicar – ač nikdy nebyla krabicí – se zakulatila a zároveň náhradní díly multicar tak razantní změnou neprošly. Zakulacené jsou i vozy avia, ale ty nebyly nikdy krychle.
Pryč ze silnic s krychlemi!
Stávající předpisy je naléhavě potřeba aktualizovat, aby odpovídaly technickému pokroku. V praxi totiž dnes stávající pravidla vlastně brání zavádění inovativních návrhů. Komise proto chce usnadnit zavádění vozidel s lepší aerodynamikou – umožnit konstruovat zaoblené kabiny a vybavit auta aerodynamickými křidélky na zádi přípojného vozidla. Ač jsou to drobné změny, při jízdě na dlouhé vzdálenosti mají velký význam.
„Krychle má vůbec nejhorší aerodynamické vlastnosti, a proto musíme dát nákladním automobilům na našich silnicích lepší tvar,“ vysvětluje eurokomisař pro dopravu Siim Kallas, proč je třeba zabývat se tématem designu nákladních vozů.
Změna se dotkne asi milionu kamionů z celkového počtu 6 500 000 nákladní vozů po Evropě a evropští výrobci patří mezi světovou špičku v inteligentní a inovativní konstrukci vozidel. Předpoklad je, že by první kamiony konstruované podle tohoto hlediska mohly vyjet okolo roku 2020.
Článek Krabice na kolech? EU chce kulatější kamiony byl publikován 6. června 2013 v 19.45 v rubrice PR články. Autorem článku je Martin Singr. Pro diskusi slouží komentáře (1).
Podobné články
- Pneumatiky na nákladní vozy 25.02.2016 21.15
- Scania: Nákladní vozy s dlouhou tradicí 04.10.2013 00.00
- Nákladní vozy z Čech: Léty prověřená kvalita 31.10.2013 23.00
- Tip na koupi náhradních dílů na nákladní vozy 16.11.2012 13.15
- S vozy Hyundai bezpečně na cestách 07.11.2015 00.00
Top 10
- Co je potřeba pro správné zapojení autorádia?
- Volkswagen Golf 6 – lepší vrabec v hrsti...
- Vyhřívané autopotahy: příjemné, ale nebezpečné
- Koncept Think Blue od VW: Jezděte levněji!
- Nová Škoda KAROQ odhalena
- Škoda 100
- Kia Sorento uspěla v soutěžích Red Dot a iF Design Awards
- Ofuky oken a homologace
- Zámek řadicí páky: Problém pro zloděje
- S očistou vozu vám pomohou chytré nanotechnologie
Tagy
autopůjčovna VW autoservis Povinné ručení Škoda Renault Ford pneumatiky zimní pneu