SEAT: Španělský temperament láká

Tagy:  SEAT, Ibiza, Toledo, VW, Škoda, Španělsko

Sponzorované odkazy:

SEAT: Španělský temperament láká

SEAT se v mnohém podobá české Škodě. Je motoristickým symbolem Španělska, spadá pod koncern VW a také se dokázal prosadit v automobilových soutěžích. Na následujících řádcích si projdeme historii značky.

Psal se rok 1950 a ve Španělsku se prodávalo 3,1 vozu na 1 000 obyvatel. To bylo vzhledem k rozvoji automobilové dopravy tristní a zemi bylo třeba motorizovat. Proto byla 9. května založena Sociedad Española de Automóviles de Turismo, S. A. První vůz – SEAT 1400 – vyjel do světa v listopadu 1953. Elegantní a prostorný vůz byl považován za luxusní automobil a stal se oblíbeným taxíkem. Továrna produkovala pět vozů denně a brzy nestačila uspokojit vysokou poptávku. V roce 1956 již byla produkce 42 vozů denně.

Malý SEAT 600 měl úspěch, prodalo se 800 000 kusů. Foto: www.seat.czMalý SEAT 600 měl úspěch, prodalo se 800 000 kusů. Foto: www.seat.cz

V roce 1957 dokázal SEAT odpovědět na rostoucí poptávku po ekonomičtějších vozech pro střední třídu obyvatel – vznikl model SEAT 600 (lidově nazývaný pelotilla – míček), který byl vzhledově výrazně podobný Fiatu 500. SEAT 600 se později stal španělským symbolem mobility a svobody a během šestnácti let se ho prodalo 800 000 kusů.

SEAT v dalších letech stavěl vozy, které koncepčně navazovaly na předchozí modely, v roce 1968 pak představil prostornou limuzínu s moderním motorem, SEAT 124. V tomtéž roce dosáhla výroba značky SEAT milionu kusů. Dva miliony vozů byly vyrobeny do roku 1974 a prodej vynesl španělskou automobilku na osmou příčku mezi evropskými automobilkami. I nadále byla patrná inspirace Fiatem – vznikají modely SEAT 127, 128, Ritmo a Panda, které se podobají nejen jménem, ale i vzhledem.

Volkswagen přinesl preciznost

V září 1982 byly podepsány dohody se společností Volkswagen o průmyslové a hospodářské spolupráci. O čtyři roky později koupil VW 75 % akcí SEAT a španělské vozy si získávaly pozornost díky lehkého sportovního designu a německé důkladnosti a preciznosti. V roce 1990 získala německá automobilka akcie ve výši 99,99 % základního jmění, automobilka se přejmenovala na SEAT a vyrobilo se více než půl milionu aut – to byl rekord.

Vozy SEAT se v minulosti podobaly fiatům. Foto: www.seat.czVozy SEAT se v minulosti podobaly fiatům. Foto: www.seat.cz

Roku 1984 byl vyroben první SEAT Ibiza, výsledek spolupráce technologů SEAT a italského návrháře Giugiara, německé strojírenské společnosti Karmann a prestižní německé sportovní automobilky Porsche. Auto je považováno za revoluční a nejvíce charismatický vůz v historii značky. Ibiza se dodnes modernizuje a vyrábí, ve verzi Ecomotive je velmi úsporným vozem, nicméně představen byl již i koncept SEAT IBE – sportovní kupé na elektřinu.

V roce 1991 byl představen SEAT Toledo, první model vyvinutý v rámci skupiny Volkswagen Group. Další rok byla v Barceloně olympiáda a SEAT se podílel na zajištění programu, když poskytl 2 000 vozů, většinou model Toledo. V roce 1996 pak vznikl SEAT Alhambra, výsledek spolupráce značek SEAT, VW a Ford – vznikly tak tři stejné vozy MPV, avšak každé s jiným logem na kapotě.

SEAT sází na sportovní image. Foto: www.seat.czSEAT sází na sportovní image. Foto: www.seat.cz

Na přelomu tisíciletí značka vyměnila dříve používanou kombinaci žluté a modré barvy za červenou a stříbrnou. Vznikl i nový slogan značky „SEAT auto emoción“, který vyzdvihuje design a sportovní charakter.

Závodní úspěchy

V roce 1996 se SEAT vrhl na automobilové soutěže a hned v prvním roce vyhrál ve World Rally Championship FIA 2L s modelem Ibiza Kit Car. Velmi rychlé byly i české Felicie Kit Car. Možná i proto se vžilo pro ibizu označení „španělská felicie“. V dalším roce se podařilo titul obhájit a rok 1998 přinesl debut v nejprestižnější třídě World Rally Championship s vozem kategorie WRC (World Rally Car). Mimo to získal SEAT třetí titul v dvoulitrové třídě. V kategorii WRC se však značce nedařilo dle představ a automobilka tyto závody opustila.

Vrhla se pak na závody na okruzích, kde byla s vozem SEAT Leon SuperCopa úspěšná. V roce 2005 pak byl představen vůz SEAT Leon WTCC, který dva měsíce po nasazení vyhrál ve Valencii a celkově obsadil v Mistrovství světa cestovních vozů WTCC třetí místo. O tři roky později vůz vyhrál poprvé pohár konstruktérů a Yvan Muller se Leonem se stal šampionem. V dalších sezónách se dařilo úspěchy zopakovat.

Článek SEAT: Španělský temperament láká byl publikován 2. dubna 2013 v 00.00 v rubrice Značky aut. Autorem článku je . Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...

Podobné články

Prosím čekejte ...