Tatra 815: Nestárnoucí speciál

Tagy:  Tatra 815, Dakar, Loprais, Kolomý, náhradní díly

Tatra 815: Nestárnoucí speciál

Když Karel Loprais vyhrál v roce 1988 poprvé Rallye Paříž – Dakar, jistě netušil, že kamion Tatra 815 bude sbírat úspěchy ještě za pětadvacet let. Ale je tomu tak, Tatra 815 byla v cíli i letos a stejně tak stále spolehlivě slouží po celém světě…

Na letošním Dakaru bylo historicky nejvíce tatrovek a hned dvě z nich se vešly do první desítky pořadí kamionů. Závod se sice jede již pátým rokem v Jižní Americe, ale to nic nemění na jeho náročnosti. Na startu se objevili celkem tři „ostré“ Tatry 815. Všechny s pohonem 4×4, s posádkami Aleš Loprais/Serge Bruynkens/Radim Pustějovský, Martin Kolomý/René Kilián/David Kilián a Tomáš Vrátný/Jaroslav Miškolci/Milan Holáň. Další Tatry 815 s dvěma či třemi nápravami jely trasu jako asistenční vozy. Ty vezou na korbě náhradní díly na nákladní vozy, které by mohly závodící posádky během rallye potřebovat.

Aleš Loprais jel letos s červenou Tatrou a připsal si několik dílčích úspěchů v etapách. Foto: www.loprais.czAleš Loprais jel letos s červenou Tatrou a připsal si několik dílčích úspěchů v etapách. Foto: www.loprais.cz

Aleš Loprais, synovec Karla, se prezentoval několika dílčími úspěchy v etapách, ale srážely jej problémy, naopak Kolomý jel opatrně a spolehlivá jízda ho v jedné fázi vynesla až na druhé místo pořadí. V závěru se ale neubránil ataku rychlých Kamazů ani Ivecu s de Rooyem za volantem a dojel pátý. O jednu pozici za ním skončil Aleš Loprais. Pikantní byla hádka, která během závodu probíhala mezi oběma týmy, kdy má každý z aktérů vlastní vysvětlení.

Někteří dobrodruzi ale zůstali věrní závodům v Africe, kde se koná Africa Eco Race. Zde s Tatrou 815 vybojovali po loňském vítězství druhé místo Tomáš Tomeček s Vojtěchem Morávkem. Je zajímavé, že jako pořadatelské zabezpečovací kamiony jsou zde využívány dvě Tatry 815 v provede­ní 6×6.

Nejen pro závodní účely

Je k neuvěření, že Tatra 815 byla na trh uvedena již v roce 1983. Stalo se tak po důkladném vyzkoušení nejen na zkušebním polygonu Tatry, ale i na ruské Sibiři v těžkých podmínkách. Tento vůz mohl mít teoreticky jakýkoliv typ podvozku s několika řiditelnými nápravami. Proto byly nabízeny podvozky typu 4×4, 6×6, 8×8, 10×10 a 12×12 a případně i 10×8 nebo 12×8. Motory jsou v průběhu let dále vyvíjeny a ty nejnovější pak splňují i emisní normu EURO V. Převodovka má 6 stupňů pro jízdu vpřed a jeden pro jízdu vzad a je namontována na přírubě přídavné sestupné převodovky se dvěma rychlostními stupni. To znamená, že vůz má čtrnáct stupňů pro jízdu vpřed a dva pro „zpátečku“.

Martin Kolomý se vyvaroval větších problémů a dojel na pátém místě jako nejlepší z Čechů. Foto: bonverdakarproject.comMartin Kolomý se vyvaroval větších problémů a dojel na pátém místě jako nejlepší z Čechů. Foto: bonverdakarproject.com

Tatra 815 je známá v mnoha provedeních. Nejčastější nástavby jsou pravděpodobně jednostranné nebo třístranné sklápěče označované jako S1 a S3. Dalšími modifikacemi byly valníková plošina, cisterna, autojeřáb, rýpadlo, domíchávač betonu, pumpa na beton, tahač návěsů, těžkých přívěsů, soupravy pro svoz dřeva a mnoho dalších speciálních nástaveb včetně verzí pro vojenské účely.

Samozřejmě je občas potřeba něco vyměnit, či opravit a pak se hodí internet, kde lze na dotaz náhradní díly tatra 815 nalézt přesně to, co je potřeba, navíc v odpovídající kvalitě a za výhodnou cenu. Kdo by to byl v roce 1983 tušil…

Článek Tatra 815: Nestárnoucí speciál byl publikován 4. února 2013 v 15.45 v rubrice PR články. Autorem článku je . Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...