Tatra 815: Nestárnoucí speciál
Když Karel Loprais vyhrál v roce 1988 poprvé Rallye Paříž – Dakar, jistě netušil, že kamion Tatra 815 bude sbírat úspěchy ještě za pětadvacet let. Ale je tomu tak, Tatra 815 byla v cíli i letos a stejně tak stále spolehlivě slouží po celém světě…
Na letošním Dakaru bylo historicky nejvíce tatrovek a hned dvě z nich se vešly do první desítky pořadí kamionů. Závod se sice jede již pátým rokem v Jižní Americe, ale to nic nemění na jeho náročnosti. Na startu se objevili celkem tři „ostré“ Tatry 815. Všechny s pohonem 4×4, s posádkami Aleš Loprais/Serge Bruynkens/Radim Pustějovský, Martin Kolomý/René Kilián/David Kilián a Tomáš Vrátný/Jaroslav Miškolci/Milan Holáň. Další Tatry 815 s dvěma či třemi nápravami jely trasu jako asistenční vozy. Ty vezou na korbě náhradní díly na nákladní vozy, které by mohly závodící posádky během rallye potřebovat.
Aleš Loprais, synovec Karla, se prezentoval několika dílčími úspěchy v etapách, ale srážely jej problémy, naopak Kolomý jel opatrně a spolehlivá jízda ho v jedné fázi vynesla až na druhé místo pořadí. V závěru se ale neubránil ataku rychlých Kamazů ani Ivecu s de Rooyem za volantem a dojel pátý. O jednu pozici za ním skončil Aleš Loprais. Pikantní byla hádka, která během závodu probíhala mezi oběma týmy, kdy má každý z aktérů vlastní vysvětlení.
Někteří dobrodruzi ale zůstali věrní závodům v Africe, kde se koná Africa Eco Race. Zde s Tatrou 815 vybojovali po loňském vítězství druhé místo Tomáš Tomeček s Vojtěchem Morávkem. Je zajímavé, že jako pořadatelské zabezpečovací kamiony jsou zde využívány dvě Tatry 815 v provedení 6×6.
Nejen pro závodní účely
Je k neuvěření, že Tatra 815 byla na trh uvedena již v roce 1983. Stalo se tak po důkladném vyzkoušení nejen na zkušebním polygonu Tatry, ale i na ruské Sibiři v těžkých podmínkách. Tento vůz mohl mít teoreticky jakýkoliv typ podvozku s několika řiditelnými nápravami. Proto byly nabízeny podvozky typu 4×4, 6×6, 8×8, 10×10 a 12×12 a případně i 10×8 nebo 12×8. Motory jsou v průběhu let dále vyvíjeny a ty nejnovější pak splňují i emisní normu EURO V. Převodovka má 6 stupňů pro jízdu vpřed a jeden pro jízdu vzad a je namontována na přírubě přídavné sestupné převodovky se dvěma rychlostními stupni. To znamená, že vůz má čtrnáct stupňů pro jízdu vpřed a dva pro „zpátečku“.
Tatra 815 je známá v mnoha provedeních. Nejčastější nástavby jsou pravděpodobně jednostranné nebo třístranné sklápěče označované jako S1 a S3. Dalšími modifikacemi byly valníková plošina, cisterna, autojeřáb, rýpadlo, domíchávač betonu, pumpa na beton, tahač návěsů, těžkých přívěsů, soupravy pro svoz dřeva a mnoho dalších speciálních nástaveb včetně verzí pro vojenské účely.
Samozřejmě je občas potřeba něco vyměnit, či opravit a pak se hodí internet, kde lze na dotaz náhradní díly tatra 815 nalézt přesně to, co je potřeba, navíc v odpovídající kvalitě a za výhodnou cenu. Kdo by to byl v roce 1983 tušil…
Článek Tatra 815: Nestárnoucí speciál byl publikován 4. února 2013 v 15.45 v rubrice PR články. Autorem článku je Martin Singr. Pro diskusi slouží komentáře (0).
Podobné články
- Tatra 815 17.12.2007 19.30
- Nákladní vozy z Čech: Léty prověřená kvalita 31.10.2013 23.00
- Tip na koupi náhradních dílů na nákladní vozy 16.11.2012 13.15
- Rally Show představila parádní podívanou 16.05.2016 00.00
- Engine Classic Cars Gallery opět otevřena! 09.10.2020 00.00
Top 10
- Volkswagen Golf 6 – lepší vrabec v hrsti...
- Koncept Think Blue od VW: Jezděte levněji!
- Zámek řadicí páky: Problém pro zloděje
- Nová Škoda KAROQ odhalena
- Vyhřívané autopotahy: příjemné, ale nebezpečné
- Jawa 350
- Auto blog - blog plný informací
- Kia Sorento uspěla v soutěžích Red Dot a iF Design Awards
- Levná autopůjčovna s dobrými podmínkami v Ostravě
- Jste příznivci moto? Pak jistě uvítáte tip na skvělý motocyklový obchod
Tagy
autopůjčovna VW autoservis Povinné ručení Škoda Renault Ford pneumatiky zimní pneu