Citroën DS3 WRC: Nejlepší soutěžní vůz roku 2012

Tagy:  citroën DS3 WRC, mistrovství světa, rally, Loeb, Hirvonen, úspěch, titul

Sponzorované odkazy:

Citroën DS3 WRC: Nejlepší soutěžní vůz roku 2012

Názory fanoušků automobilových soutěží o nejlepším voze uplynulé sezóny se mohou lišit, nicméně řeč statistik je jasná. V královské kategorii WRC si to letos o první místa v závodech seriálu Mistrovství světa rozdávaly Ford a Citroën. Úspěšnější byla francouzská automobilka, která již popáté v řadě získala Pohár konstruktérů.

S vozem Citroën DS3 WRC jezdí tým od loňského roku, kdy vlivem změny pravidel připravil kompaktní vůz a opustil úspěšný model C4 WRC. Vůz je podle automobilky samotnou esencí „kreativní technologie“. Aerodynamické prvky byly dolaďovány v aerodynamickém tunelu.

Zahrnují mimo jiné rozšířené blatníky, pod kterými jsou osmnáctipalcová kola (asfaltová verze), nový tvar nárazníků nebo velký spojler na zádi auta naznačují hned na první pohled, jaké byly ambice tohoto vozu – vítězit. Dveře s pevnými okny z polykarbonátu a pěnovou výplní by měly absorbovat energii v případě bočního nárazu a ochránit posádku. O ochranu se stará také rám, který vznikl z více než 40 metrů dlouhé ocelové trubky.

Devět titulů v řadě nezískal v historii nikdo, jen Sébastien Loeb. Foto: http://www.citroen-wrc.comDevět titulů v řadě nezískal v historii nikdo, jen Sébastien Loeb. Foto: http://www.citroen-wrc.com

Motor je revoluční

Jakási menší revoluce se ale odehrála pod kapotami vozů. Citroën DS3 WRC pohání čtyřválcový přeplňovaný motor o objemu 1600 ccm s přímým vstřikováním. To byla skutečná výzva, systém ještě doplňuje turbodmychadlo. Citroën Racing poprvé ve své historii vyrobil sám všechny díly motoru včetně bloku a hlavy válců. Agregát dosahuje výkonu 300 koní – to je maximum, kolik dovolují pravidla. Motor byl homologován na tři roky a měl by vydržet šest rally, tedy půl sezony.

Šestistupňová sekvenční převodovka Sadev je spojená s mechanickým diferenciálem vpředu a vzadu. Při použití ruční brzdy se odpojuje pohon zadních kol. Poloautomatické řazení páčkami pod volantem a mezinápravový diferenciál jsou zakázány. Řadicí páka i ruční brzda jsou proto umístěny co nejblíže volantu. Z ekonomických důvodů jsou stanoveny vlastnosti jako rozměry, hmotnost a cena hlavních součástí vozu.

Zejména na asfaltu byl Loeb vždy neporazitelný. Foto: http://www.citroen-wrc.comZejména na asfaltu byl Loeb vždy neporazitelný. Foto: http://www.citroen-wrc.com

Co se týká nápravového systému, vycházeli inženýři z koncepce, která se osvědčila u modelu C4 WRC. Odpružení jsou i nadále typu McPherson a rozsah umožňuje optimalizovat umístění upevňovacích bodů. Byl však homologován jen jeden typ těhlice, který je nyní totožný vepředu i vzadu, na šotolině i na asfaltu. Z Citroënu C4 pochází i čtyřcestné nastavitelné tlumiče, které se stlačují a roztahují při nízké a vysoké rychlosti a převzata byla rovněž elektronika.

Pilot vozu vidí na barevném LCD displeji umístěným za volantem hlavní informace (otáčky, zařazený rychlostní stupeň). Spolujezdec, sedící kvůli těžišti níž, má k dispozici vlastní displej umístěný na středovém tunelu.

Vůz navázal na úspěšné předchůdce

Vůz se začal vyvíjet na podzim 2009, když byly známy hrubé obrysy pravidel od roku 2011 a měl za úkol navázat na úspěchy modelů Xsara a C4 v královské třídě rallysportu. Od prvních testů byl piloty hodnocen jako výkonný, vyvážený a dobře ovladatelný. Měl tedy všechny vlastnosti, jaké jen může správný závodní speciál chtít. Premiéra vozu byla na prvním závodu roku 2011, na Švédské rally.

Již při druhém startu v Mexiku byl fenomenální Sébastien Loeb navigován Danielem Elenou nejrychlejší a spolu s týmovým kolegou Sebastianem Ogierem získali během roku deset vítězství. Další desítka vyhraných rally přibyla na účet vozu letos, kdy už byl ale týmovým kolegou Mikko Hirvonen. Loeb získal již neskutečný devátý titul mistra světa v rally a Citroën popáté v řadě dominoval mezi konstruktéry.

Fin Hirvonen si na nový vůz rychle zvykl a pomohl k titulu mezi značkami. Foto: http://www.citroen-wrc.comFin Hirvonen si na nový vůz rychle zvykl a pomohl k titulu mezi značkami. Foto: http://www.citroen-wrc.com

Článek Citroën DS3 WRC: Nejlepší soutěžní vůz roku 2012 byl publikován 31. prosince 2012 v 00.00 v rubrice Auta. Autorem článku je . Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...

Podobné články

Prosím čekejte ...