Citroën DS3 WRC: Nejlepší soutěžní vůz roku 2012
Sponzorované odkazy:
Názory fanoušků automobilových soutěží o nejlepším voze uplynulé sezóny se mohou lišit, nicméně řeč statistik je jasná. V královské kategorii WRC si to letos o první místa v závodech seriálu Mistrovství světa rozdávaly Ford a Citroën. Úspěšnější byla francouzská automobilka, která již popáté v řadě získala Pohár konstruktérů.
S vozem Citroën DS3 WRC jezdí tým od loňského roku, kdy vlivem změny pravidel připravil kompaktní vůz a opustil úspěšný model C4 WRC. Vůz je podle automobilky samotnou esencí „kreativní technologie“. Aerodynamické prvky byly dolaďovány v aerodynamickém tunelu.
Zahrnují mimo jiné rozšířené blatníky, pod kterými jsou osmnáctipalcová kola (asfaltová verze), nový tvar nárazníků nebo velký spojler na zádi auta naznačují hned na první pohled, jaké byly ambice tohoto vozu – vítězit. Dveře s pevnými okny z polykarbonátu a pěnovou výplní by měly absorbovat energii v případě bočního nárazu a ochránit posádku. O ochranu se stará také rám, který vznikl z více než 40 metrů dlouhé ocelové trubky.
Motor je revoluční
Jakási menší revoluce se ale odehrála pod kapotami vozů. Citroën DS3 WRC pohání čtyřválcový přeplňovaný motor o objemu 1600 ccm s přímým vstřikováním. To byla skutečná výzva, systém ještě doplňuje turbodmychadlo. Citroën Racing poprvé ve své historii vyrobil sám všechny díly motoru včetně bloku a hlavy válců. Agregát dosahuje výkonu 300 koní – to je maximum, kolik dovolují pravidla. Motor byl homologován na tři roky a měl by vydržet šest rally, tedy půl sezony.
Šestistupňová sekvenční převodovka Sadev je spojená s mechanickým diferenciálem vpředu a vzadu. Při použití ruční brzdy se odpojuje pohon zadních kol. Poloautomatické řazení páčkami pod volantem a mezinápravový diferenciál jsou zakázány. Řadicí páka i ruční brzda jsou proto umístěny co nejblíže volantu. Z ekonomických důvodů jsou stanoveny vlastnosti jako rozměry, hmotnost a cena hlavních součástí vozu.
Co se týká nápravového systému, vycházeli inženýři z koncepce, která se osvědčila u modelu C4 WRC. Odpružení jsou i nadále typu McPherson a rozsah umožňuje optimalizovat umístění upevňovacích bodů. Byl však homologován jen jeden typ těhlice, který je nyní totožný vepředu i vzadu, na šotolině i na asfaltu. Z Citroënu C4 pochází i čtyřcestné nastavitelné tlumiče, které se stlačují a roztahují při nízké a vysoké rychlosti a převzata byla rovněž elektronika.
Pilot vozu vidí na barevném LCD displeji umístěným za volantem hlavní informace (otáčky, zařazený rychlostní stupeň). Spolujezdec, sedící kvůli těžišti níž, má k dispozici vlastní displej umístěný na středovém tunelu.
Vůz navázal na úspěšné předchůdce
Vůz se začal vyvíjet na podzim 2009, když byly známy hrubé obrysy pravidel od roku 2011 a měl za úkol navázat na úspěchy modelů Xsara a C4 v královské třídě rallysportu. Od prvních testů byl piloty hodnocen jako výkonný, vyvážený a dobře ovladatelný. Měl tedy všechny vlastnosti, jaké jen může správný závodní speciál chtít. Premiéra vozu byla na prvním závodu roku 2011, na Švédské rally.
Již při druhém startu v Mexiku byl fenomenální Sébastien Loeb navigován Danielem Elenou nejrychlejší a spolu s týmovým kolegou Sebastianem Ogierem získali během roku deset vítězství. Další desítka vyhraných rally přibyla na účet vozu letos, kdy už byl ale týmovým kolegou Mikko Hirvonen. Loeb získal již neskutečný devátý titul mistra světa v rally a Citroën popáté v řadě dominoval mezi konstruktéry.
Článek Citroën DS3 WRC: Nejlepší soutěžní vůz roku 2012 byl publikován 31. prosince 2012 v 00.00 v rubrice Auta. Autorem článku je Martin Singr. Pro diskusi slouží komentáře (0).
Podobné články
- Citroën C5 04.09.2008 14.00
- Citroën C1 19.09.2008 23.02
- Citroën Xsara 18.10.2008 20.58
- Citroen DS3 - stylový hatchback 12.08.2010 00.00
- Nový Citroën C3 Aircross 13.07.2017 00.00
Top 10
- Koncept Think Blue od VW: Jezděte levněji!
- Výměna autobaterie: Pozor na kabely
- Zámek řadicí páky: Problém pro zloděje
- Moje recenze na Dovez to dál, služba na dovoz aut ze zahraničí
- Nissan Micra
- SKV Germany: Kvalitní díly za lidovou cenu
- Co je potřeba pro správné zapojení autorádia?
- Kia Sorento uspěla v soutěžích Red Dot a iF Design Awards
- Zařizujete autodílnu? Poradíme vám, jak na to levně, jednoduše a ekologicky
- Nová Škoda KAROQ odhalena
Tagy
autopůjčovna VW autoservis Povinné ručení Škoda Renault Ford pneumatiky zimní pneu