Peugeot 205: Nestárnoucí malý dravec
Sponzorované odkazy:
Jsou auta, která se sice již kolik let nevyrábí, ale přesto jsou mezi motoristy oblíbená a vyhledávaná. Jedním z takových aut je Peugeot 205, který kdysi nahradil model 104 a vyráběl se od roku 1983 do roku 1998, pak ho vystřídal model 206…
Tento malý vůz byl určen hlavně pro začátečníky, pro které byl skvělým autem pro první kilometry za volantem. Cílem zavedení vozu, který zpočátku jezdil s motorem z modelu 104, bylo vstoupit do segmentu malých vozů. A to se podařilo bezezbytku. Celkem z výrobního pásu ve Francii sjelo více než pět milionů aut s tří nebo pětidveřovou karosérií v provedení hatchback, dělal se i dvoudveřový kabriolet navržený Pininfarinou. Peugeot 205 byl nejen úspěšný v rallye, ale dostalo se mu mimo dalších cen i prestižního ocenění Auto osmdesátých let od časopisu Car Magazine.
Jen decentní změny
Za téměř sedmnáct let, kterých se vůz vyráběl, nepřišel žádný významný facelift. Změny okolo roku 1990 byly vždy pouze v detailech či v interiéru. Změnila se dráha řazení (zpátečka před jedničkou a za pětkou), volant (dvouramenný a tříramenný), přední a zadní světla i zpátečka (od roku 1990 v nárazníku), změnou prošla stříška nad zadním oknem, halogeny, kola a budíky. Nejen pro svůj svérázný vzhled, ale také díky nízké ceně a slušným jízdním vlastnostem je Peugeot 205 dodnes prvním autem mnoha řidičů.
Když jsme u rychlosti, v roce 1994 se objevila verze 205D Turbo, kterou poháněl přeplňovaný motor. Po roce byla ale výroba zastavena a přišel model 205 GTI. U této sportovnější verze byly k dispozici motory 1,6 litrů o výkonu 76 a 85 kW, motor o objemu 1,9 litrů dával pak výkon až 96 kW. Ve výbavě byla sportovní sedadla, kotoučové brzy na všech kolech a nejsilnější auta měla také čtrnáctipalcové nebo patnáctipalcová kola z lehkých slitin. Objevilo se i několik speciálních edic, které bylo nutné postavit jako homologační sérii pro rallye.
Model 205 Rallye byl sportovní verzí pro běžné řidiče, která se ve spolupráci s oddělením Peugeot-Talbot sport vyráběla v letech 1989 až 1992 a po odmontování všech zvukových těsnění, elektroniky a zbytečně „luxusních“ součástek vážila pouhých 794 kilo. Zhruba třicet tisíc vozů se prodávalo ve Francii, Belgii, Nizozemí a ve Španělsku.
Skvělý vůz pro rallye
Jednoznačně nejdivočejší ale byl Peugeot 205 Turbo 16 Evo 2. Jednalo se o vůz, který závodil v rallye v později zakázané skupině B. Šestnáctiventilový motor s turbodmychadlem dával výkon 530 koní a byl umístěn za předními sedadly, dvě nádrže o objemu 110 litrů byly pod sedačkami, vůz měl laminátovou karoserii a pohon všech kol. Samonosná karoserie měla ocelovou střechu a okna byla z čirého plastu. Vůz vážící 1 125 kg hned v první sezóně v roce 1983 vyhrál tři závody.
V roce 1985 přišla vylepšená verze s váhou jen 910 kilo a dalšími inovacemi a bylo to znát – tým získal v letech 1985 a 1986 pohár konstruktérů a mistrovské tituly vybojovali Timo Salonen a Juha Kankkunen. Poté, co byla skupina B pro svojí přílišnou rychlost a nebezpečnost zrušena, přesunuly se vozy do závodu rallycrossu, vyhrály Rallye Dakar 1987 a 1988 a s jedním závodí Ari Vatanen do současnosti v závodě do vrchu Pikes Peak.
Článek Peugeot 205: Nestárnoucí malý dravec byl publikován 8. prosince 2012 v 00.00 v rubrice Auta. Autorem článku je Martin Singr. Pro diskusi slouží komentáře (0).
Podobné články
- Peugeot 406 14.02.2008 21.34
- Peugeot 206 26.08.2007 16.15
- Peugeot 106 30.04.2008 22.22
- Peugeot Bipper 02.03.2008 19.59
- Peugeot 306 06.01.2008 21.46
Top 10
- Koncept Think Blue od VW: Jezděte levněji!
- Výměna autobaterie: Pozor na kabely
- Zámek řadicí páky: Problém pro zloděje
- Moje recenze na Dovez to dál, služba na dovoz aut ze zahraničí
- Nissan Micra
- SKV Germany: Kvalitní díly za lidovou cenu
- Co je potřeba pro správné zapojení autorádia?
- Kia Sorento uspěla v soutěžích Red Dot a iF Design Awards
- Zařizujete autodílnu? Poradíme vám, jak na to levně, jednoduše a ekologicky
- Nová Škoda KAROQ odhalena
Tagy
autopůjčovna VW autoservis Povinné ručení Škoda Renault Ford pneumatiky zimní pneu