LPG má stále dost příznivců
Sponzorované odkazy:
Milovníci alternativních paliv mají poslední dobou obrovské možnosti – mohou si koupit elektromobil, hybrid, vůz na CNG nebo na LPG. Zatímco alternativní pohony jsou stále populárnější, LPG stagnuje či spíše ustupuje do pozadí.
Zkapalněná směs propanu a butanu (Liquified Petroleum Gas), která se jako směs uhlovodíkových plynů používá pro zážehové motory, byla populární zhruba před deseti, patnácti lety, kdy to byla jediná alternativa k zdražujícímu se benzinu. Další výhody oproti stlačenému zemnímu plynu (CNG) jsou citelné zejména při přestavbách. Přídavná nádrž totiž nezabere v kufru tolik místa a celá montáž nevyjde majitele tak draze, návratnost se pohybuje v řádu měsíců až let.
Co to stojí?
Moderní auta se dají přestavit za 30 až 60 tisíc korun, starší auta s karburátorem, například Škoda 120, je možné upravit i za deset tisíc. Jedná se zkrátka o daleko méně sofistikovanou technologii než v případě CNG. Stejně jako v případě CNG se pak musí každý rok na revizi. Ta vyjde na několik set, firma, která přestavbu prováděla, pak dává svým zákazníkům obvykle na revizi slevu.
A jaká je úspora na provozních nákladech? Zatímco standardní motor bere zhruba 6,5 litrů Naturalu 95 na 100 km, motor na LPG bere šest a půl m3 na stejnou vzdálenost. Vzhledem k tomu, že benzin stojí okolo 38 Kč a LPG asi 18 korun, je úspora jasná na první pohled. Kilometr ve voze na benzin stojí asi 2,50, v autě na plyn korunu dvacet.
Bezpečnější než benzin
Mezi další pozitiva patří i šetrnost paliva k motoru. LPG méně poškozuje mazací olej a chod motoru je také tišší, říkají zastánci tohoto paliva. Obecně panují obavy z bezpečnosti, ale to je dle firem, které přestavby dělají, přežitek z dob, kdy si motoristi přestavovali auta sami v garáži, ačkoliv to bylo nebezpečné. Není prý záznam, že by od 2. světové války jediné profesionálně přestavěné vozidlo explodovalo. V případě nehody je u nádrže několik ventilů, které plyn odvedou mimo automobil. Naopak kapalné palivo začne téct po vozidle a vhledem k jeho hořlavosti je problém blízko. Ale proto, že řidič stejně vozí v autě i benzin, je to celkem jedno. Samotná nádrž však vydrží tvrdé nárazy i vysoké teploty.
V souvislosti s tím, že LPG bylo v minulosti jedinou alternativou k ropě, je také více plnicích stanic na LPG než na CNG. A stejný poměr je i u aut – zatím je více těch, kteří používají zkapalněný plyn než stlačený. Rozhodně to tak ale nebude navždy, počet aut na CNG prudce roste, vozy poháněné LPG stagnují. „LPG bylo zajímavé v době, kdy to bylo jediné palivo, se kterým se mohlo jezdit za poloviční náklady,“ potvrzuje manažerka České plynárenské unie Markéta Schauhuberová.
Přestože je LPG odbornou motoristickou veřejností považováno za zastaralé palivo, někteří výrobci na něj stále sází. Například Kia Forte LPi Hybrid kombinuje pohon na LPG a na elektřinu. V ČR se však neprodává. Naopak i v Česku lze zakoupit několik modelů Dacia LPG (Duster, Sandero a Logan MPV), které jsou sice o 20 000 dražší než čistě benzínové verze, ale pak jezdí levněji. Nádrž je zde místo rezervního kola a je tak navíc zachován zavazadlový prostor.
Článek LPG má stále dost příznivců byl publikován 10. listopadu 2012 v 00.00 v rubrice Informace. Autorem článku je Martin Singr. Pro diskusi slouží komentáře (0).
Podobné články
- LPG: Jak jezdit za polovinu 05.10.2016 15.30
- Subaru Forester 17.05.2008 23.13
- Kia Forte LPi Hybrid: Tak trochu jiná alternativa 25.06.2012 00.00
- Subaru Outback – spojení limuzíny a crossoveru 29.07.2009 20.00
- Dacia Jogger: dynamický sedmimístný rodinný vůz 07.09.2021 00.00
Top 10
- Renault Espace - facellift velkého MPV
- Jawa 350
- Nová Škoda KAROQ odhalena
- Koncept Think Blue od VW: Jezděte levněji!
- Moje recenze na Dovez to dál, služba na dovoz aut ze zahraničí
- Chrysler Grand Voyager - americké rodinné MPV
- SKV Germany: Kvalitní díly za lidovou cenu
- Spotřebu paliva ovlivňuje filtr pevných částic
- Kia Sorento uspěla v soutěžích Red Dot a iF Design Awards
- Honda NSR 125
Tagy
autopůjčovna VW autoservis Povinné ručení Škoda Renault Ford pneumatiky zimní pneu