Plnění pneumatik: Dusík nebo vzduch?
Sponzorované odkazy:
Blíží se doba, kdy budou motoristé přezouvat letní pneumatiky na zimní. V této souvislosti zamíří i do pneuservisu či k benzínce, aby pneumatiky dohustili na doporučený tlak. Ale co takhle nahustit pneumatiky dusíkem?
Vlastně nejde o žádnou výraznou změnu. Vzduch, který je v pneumatikách běžně, je z více než tří čtvrtin (78 %) tvořen dusíkem. Oproti tomu tzv. dusík, jinými slovy inertní směs obsahuje tohoto plynu asi 95 %. Samozřejmě, dá se sehnat i stoprocentní dusík, tam ale není snadné si pravdivost tohoto tvrzení ověřit a také cena je velmi vysoká.
Standardně nabízená inertní směs není kdovíjak drahá, nahuštění čtyř kol vyjde zhruba na stovku. Co to pomůže? Podle výrobce inertní směsi SIAD dusík v pneumatice lépe tlumí nárazy, snižuje úniky vzduchu mezerou mezi ráfkem a pneumatikou, výrazně snižuje zahřívání pneumatika a zaručuje konstatní tlak v pneumatice. Jinými slovy je tlak v pneumatice stejný, ať je venku, s trochu nadsázky, plus třicet nebo mínus deset. Jízda je pak bezpečnější a komfortnější. Díky nižším únikům si tak pneumatika drží optimální tlak a díky tomu nehrozí finanční ztráty plynoucí z jízdy na podhuštěných pneumatikách. Rozdíly jsou však tak nepatrné, že je běžný motorista sotva rozpozná a odpůrci plnění kol dusíkem křičí, že se jedná pouze o fintu na důvěřivé zákazníky, kterým již v dnešní době lze bez nadsázky prodat i vzduch.
Akademická sféra, která má předpoklady k nezávislosti, se pak kloní spíše na stranu odpůrců dusíku. „My se domníváme, že naše silnice mají tolik děr, nerovností a hrbolů, že způsobí při každém nárazu pneumatiky do ráfku lehké odchlípnutí pneumatiky. Do pneumatiky se tak dostane, ať už prostou difúzí, nebo jakýmkoliv jiným dějem, kyslík. Tím se vlastně úplně ztrácí výhoda inertní směsi, a huštění touto směsí nemá žádný smysl. Na to by měl navazovat určitý pokus, zda jsme schopni měřit, jak dalece je inertní směs během několika měsíců ještě inertní, to znamená kyslíku prostá,“ říká Ondřej Prokeš z Vysoké školy chemicko-technologické v Praze.
Pro kamiony se dusík hodí
Velkým plusem je nižší zahřívání pneumatik, ale to ocení zejména řidiči nákladních aut, ale i třeba piloti letadel, automobiloví závodníci nebo majitelé těžkých stavebních automobilů. Osobní auta, která jezdí vesměs pár kilometrů za den, zahřívání pneumatik vůbec neřeší, ale řidiči kamionů, kteří denně urazí stovky kilometrů s nákladem za zády, jsou v jiné situaci. Jezdí dlouhé trasy, nároky na pneumatiky dále násobí těžký náklad, který je mnohdy naložen. Zejména u pneumatik s dušemi je proto dobrou volbou investovat pár set a naplnit pneumatiky dusíkem. Obavy z exploze pneumatik a s ní souvisejících problémů jsou pak naprosto liché.
A je zde i finanční rozměr, podle kanadské studie proveden u dálkového dopravce v roce 2006 měly pneumatiky plněné dusíkem nižší spotřebu než ty plněné vzduchem. A v oblasti životnosti pneumatik byl rozdíl – opět ve prospěch dusíku – ještě výraznější. Při plnění pneumatik dusíkem není ani potřeba tak často kontrolovat tlak, protože dusík utíká výrazně pomaleji než standardní vzduch.
Článek Plnění pneumatik: Dusík nebo vzduch? byl publikován 5. října 2012 v 00.00 v rubrice Pneumatiky. Autorem článku je Martin Singr. Pro diskusi slouží komentáře (0).
Podobné články
- Správně nahuštěné pneumatiky jsou základem 16.04.2010 10.00
- Opel Grandland X Ultimate: kompaktní SUV s maximálním komfortem 05.01.2018 00.00
- Nový Volkswagen Tiguan 23.07.2020 00.00
Top 10
- Koncept Think Blue od VW: Jezděte levněji!
- Zámek řadicí páky: Problém pro zloděje
- SKV Germany: Kvalitní díly za lidovou cenu
- Výměna autobaterie: Pozor na kabely
- Nissan Micra
- Honda NSR 125
- Moje recenze na Dovez to dál, služba na dovoz aut ze zahraničí
- Kia Sorento uspěla v soutěžích Red Dot a iF Design Awards
- Co je potřeba pro správné zapojení autorádia?
- Ofuky oken a homologace
Tagy
autopůjčovna VW autoservis Povinné ručení Škoda Renault Ford pneumatiky zimní pneu