TPCA: Malá auta od Kolína
Sponzorované odkazy:
Česká republika si drží pozici velmoci co se výroby aut týká. Kromě Škody Auto a fabriky Hyundai v Nošovicích se na území republiky nachází i třetí velký výrobce aut – Toyota Peugeot Citroën Automotive (TPCA). Malá auta od automobilek Toyota a PSA Peugeot Citroën tak montují v průmyslové zóně Kolín – Ovčáry ve středních Čechách Češi.
První úvahy o spolupráci automobilek Toyota a PSA proběhly začátkem roku 2000. Necelé dva roky poté bylo oznámeno, že se auta budou montovat v České republice a v dubnu 2002 se začalo stavět. V únoru 2005 se pak rozeběhla komerční výroba, krátce poté přišlo přestavení modelů Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroen C1 na ženevském autosalonu. Městské vozy vyznačující se spolehlivostí a nízkou spotřebou tak vyjíždí z českého Kolína.
Nový vůz za 54 vteřin
Ještě před koncem roku 2005 mohla fabrika oslavit stotisící vyrobený vůz a v následujícím roce již dosáhla plánované kapacity 300 000 vyprodukovaných vozů za rok (1000 aut denně a 1 nový vůz za 70 vteřin). Rekordní byl roku 2009, kdy se jako reakce na rostoucí zájem o tyto automobily vyrobilo 332 489 vozů. To znamená, že za každých 54 vteřin vzniklo jedno nové auto. Automobilka samozřejmě nespí a probíhají inovace zde vyráběných modelů, dosud proběhly dvě, první v roce 2008 a další letos, v roce 2012 na jaře. "Inovované modely prolomily magickou hranici 100 g/km emisí, a nadále tak představují velmi ekologický vůz,“ řekl Satoši Tačihara, prezident automobilky k novým modelům, které se dočkaly technického vylepšení, ale jsou i více ekologické. Rovněž se zavedly nové odstíny barvy.
Ani to ale nezabránilo poklesům prodeje. Celý evropský trh automobilů je v propadu a nejhorší situace je v segmentu A, tedy u malých aut. V červnu proto proběhly jisté změny ve výrobě. „Naše klíčové trhy v západní a jižní Evropě zažívají těžké časy a naše výroba musí reagovat na očekávané nižší objednávky v druhé polovině letošního roku a v příštím roce. Udělali jsme hodně pro to, abychom pro naše zaměstnance našli náhradní aktivity. Bohužel musíme přijmout další opatření a nabízíme zaměstnancům možnost dobrovolných odchodů," komentoval situaci Tačihara.
99 % aut na export
S tržbami okolo 50 miliard ročně se fabrika stala jedním z největších exportérů v ČR. Do zahraničí jde 99 % vyrobených aut. Za samotnou výrobu v Kolíně zodpovídá Toyota, která zde používá ve světě uznávaný výrobní systém TPS (Toyota Production System), který zaručuje efektivní výrobu. Jak vše probíhá lze vidět na webových stránkách TPCA.
Díky poměrně nové fabrice používá TPCA technologie, které jsou ohleduplné k životnímu prostředí, zároveň se věnuje i rozvoji regionu – na podporu Kolínska prý TPCA věnovala již přes 80 milionů korun. Mimo to je 70 % zaměstnanců TPCA z regionu. Pozitivní je rovněž fakt, že čtyři pětiny objemu dílů, ze kterých se vozy staví, jsou z ČR. To znamená další pracovní místa pro zaměstnance těchto dodavatelů. TPCA patří mezi evropské automobilky s nejmenšími dopady výroby na okolí, což je mimo jiné dáno velikostí zde vyráběných vozů, které jsou lehké, s nízkým objemem motoru a malou spotřebou.
Článek TPCA: Malá auta od Kolína byl publikován 11. září 2012 v 00.00 v rubrice Značky aut. Autorem článku je Martin Singr. Pro diskusi slouží komentáře (1).
Podobné články
- Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroën C1: Trojčata z Kolína 19.09.2012 00.00
- Opel Adam: Každý z nás je originál 18.11.2013 00.00
- Autosalon v Ženevě 2014: České novinky i rakety na kolech 12.03.2014 00.00
Top 10
- Koncept Think Blue od VW: Jezděte levněji!
- Zámek řadicí páky: Problém pro zloděje
- Jawa 350
- Honda NSR 125
- Nissan Micra
- Renault Espace - facellift velkého MPV
- Moje recenze na Dovez to dál, služba na dovoz aut ze zahraničí
- SKV Germany: Kvalitní díly za lidovou cenu
- Kia Sorento uspěla v soutěžích Red Dot a iF Design Awards
- Co je potřeba pro správné zapojení autorádia?
Tagy
autopůjčovna VW autoservis Povinné ručení Škoda Renault Ford pneumatiky zimní pneu