Renault: Evropská jednička je oblíbená i v ČR

Tagy:  Renault, AAA Auto, Clio, Megane, Thalia, Laguna, Fluence, Francie, rallye, formule 1

Renault: Evropská jednička je oblíbená i v ČR

Jen málo automobilek má historii sahající do 19. století. Francouzský Renault byl založen roku 1899 a tak do této vybrané společnosti rovněž patří.

Automobilka vyrábí osobní a dodávkové automobily, její logo lze spatřit i na kamionech, autobusech či starších traktorech, zemědělských strojích nebo i na tancích. Automobilka vlastní také Dacii, Renault Samsung Motors a díky alianci s Nissanem je čtvrtou největší automobilkou na světě. Mezi evropskými výrobci přitom hraje prim.

Psal se rok 1899, když Louis Renault a jeho bratři Marcel a Fernand založili fabriku. Zatímco Louis byl zdatný konstruktér, jeho sourozenci rozuměli obchodování. Hned první vůz Voiturette 1CV byl úspěšný. Renault pak vyráběl v podstatě všechno – zemědělské a průmyslové stroje, malá i velká auta. Po válce, kdy se bombardování nevyhnula ani francouzská fabrika, byl zakladatel obviněn z kolaborace s Němci, zatčen a krátce poté ve vězení za nejasných okolností zemřel. Značku Renault získal stát.

Rallye i formule 1

Renault se od svých počátků angažuje v motoristickém sportu. Louis i Marcel Renaultovi závodili v městských závodech ve Švýcarsku do roku 1903, kdy Marcel zemřel při závodě Paris – Madrid. Louis pak pověsil závodní volant na hřebík, nicméně značka se ze závodů nestáhla.

V rallye se pak automobilka angažuje od samotných počátků. Klasický modrý Alpine-Renault patří k nejznámějším a nejúspěšnějším vozům historie. Úspěsný byl i model Renault Maxi 5 Turbo nebo Renault Mégane Maxi. V roce 1982 pak vyhrál Renault 20 Turbo 4×4 slavnou Rallye Paříž – Dakar a triumf zopakoval ještě v letech 1999 a 2000, kdy motory Renault poháněly vůz, který konstruoval a řídil Jean-Louis Schlesser. Vozy Renault Clio jsou dodnes oblíbeným závodním nářadím.

Aktivity sahaly i na okruhy. V sedmdesátých letech zřídila automobilka divizi Renault Sport a výsledkem bylo mimo jiné i vítězství ve čtyřiadacetiho­dinvce v Le Mans s vozem Renault Alpine A442. Na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let přišel Renault s turbodmychadlem ve vozech formule 1. V devadesátých letech se pak angažoval pouze jako výrobce velmi výkonných motorů a na začátku nového století se vrátil s vlastním týmem, který patřil ke špičce. Nyní Renault opět „pouze“ dodává motory, mimo jiné mistrovskému týmu Red Bull.

Renault Mégane je oblíbeným modelem už řadu let. Foto: www.aaaauto.czRenault Mégane je oblíbeným modelem už řadu let. Foto: www.aaaauto.cz

Úspěšné modely psaly historii

V roce 1946 byl představen Renault Frégate. Jeho silnou stránkou byl motor 4CV, který během války vyvinul Louis Renault. Tento model osazený dvoulitrovým čtyřválcem byl konkurencí pro britský Morris Minor nebo německý VW Beetle a do roku 1961 se ho prodalo více než půl milionu kusů.

V roce 1972 přišel kompaktní a ekonomický model Renault 5 s třemi nebo pěti dveřmi a zadními světlomety ve sloupku. Přišel právě včas, neboť o rok později celý svět zasáhla energetická krize. Přinesl nový design a napomohl expanzi na trhy v jihovýchodní Asii. V úpravě pro rallye získal tento vůz mnoho úspěchů a jeho novější verze byla oblíbeným vozem pro mladé po dlouhá desetiletí.

V roce 1990 se objevil vůz, který „pětku“ nahradil, Renault Clio. Jednalo se o první model nové generace, který získal hned na začátek titul Auto roku. Od Clia druhé generace se pak odvíjela podoba sedanu Thalia. Nejnovější je třetí generace, nutno však dodat, že každá generace zažila několik faceliftů, takže možností, jak může Clio vypadat, není rozhodně málo.

V ulicích lze potkávat i starší, nicméně velmi populární Renault 19, rovněž Twingo, které si svým revolučním designem v roce 1992 podmanilo Evropu, populární Mégane s několika verzemi karoserie nebo luxusnější vozy Laguna či Fluence.

Vozy Renault lze nalézt v nabídce autobazaru AAA Auto na stránkách www.aaaauto.cz

Článek Renault: Evropská jednička je oblíbená i v ČR byl publikován 17. září 2012 v 10.00 v rubrice Značky aut. Autorem článku je . Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...

Podobné články

Prosím čekejte ...