Výměna autobaterie: Pozor na kabely
Sponzorované odkazy:
Dříve uměl vyměnit baterii ve svém autě snad každý. Stejně tak si uměl téměř všechno sám opravit. Moderní doba však přináší moderní automobily a ani triviální výměna baterie už nemusí být prací na doma…
Pokud se motorista rozhodne vyměnit baterii, měl by se nejprve v servisu ujistit, že odpojení baterie nezpůsobí problémy s řídící jednotkou. U nových vozů je již tato problematika vyřešena, ty staré zase nemají řídící jednotku, nebezpeční tedy hrozí u průměrných automobilů v ČR. Nabití baterie pomocí externích přístrojů občas potřebují auta, která jezdí na krátké vzdálenosti – ty, co jezdí na dlouhé cesty, si zvládnou baterku nabít sami.
Jdeme měnit!
Před výměnou je nutné se obléci tak, aby byly chráněny oči a pokožka, co se automobilu týká, musí být vypnutý motor a všechny elektricky napájené přístroje, tedy rádio, klimatizace, ale třeba i světla. Pozor je třeba dát zejména na odkládání kovových předmětů, které by mohly autobaterii zkratovat. Důležité je, že při výměně se vždy první odpojí černý kabel, který se nazývá kostra a až jako druhý přichází na řadu kabel červený, tedy plusko. Před tímto úkonem by ale měl každý nahlédnout do manuálu svého vozu. Občas má nějaký model uchycení baterie jinak a přepólování by mělo fatální následky. Po odpojení a odšroubování držáku, který zajišťuje baterii proti pohybu, již nic nebrání vyjmutí baterie.
Zpětná montáž nové či nově nabité baterie zpět do vozu již není žádná věda. Nejprve je třeba místo, kde bude baterie, očistit a vysušit. Čisté musí být svorky a póly, nedoporučuje se ale oxidované usazeniny oškrabovat šroubovákem, jak by jistě mnohého domácího kutila napadlo. Kontaktní plochy totiž musí zůstat neporušeny. Po umístění baterie je nutné pořádně jí upevnit, ne však maximální silou, aby se nepoškodil obal baterie, který rozhodně nevydrží všechno. Samotné zapojení je pak naopak než při odpojování, tedy nejprve se zapojí červený kabel označený plus (pokud nesouhlasí barva, je důležité plus) a až poté černý, kde je důležité označení mínus. Svorky je potřeba pořádně utáhnout a i s kontakty namazat tukem k tomu určeným. Tím lze účinně oddálit oxidaci.
Jde to i ve voze
Není však nutné stále autobaterii tahat z vozu. Třeba stav hladiny elektrolytu lze zkontrolovat i pokud je baterie na svém místě. Tato činnost by měla probíhat dvakrát ročně, zejména v létě se voda (tedy elektrolyt) často odpařuje a pak e třeba dolít do jednotlivých článků „destilku“ a to klidně až na značku maximální výšky. Někteří motoristé zkusili dolít i kyselinu sírovou, ale to rozhodně nebyl dobrý nápad. Pokud má motorista moderní autobaterii, možná má v horní části indikátor nabití. Zelená barva znamená, že vše je v pořádku, tmavší ukazuje na potřebu nabití a u černé je to přímo nutnost. V nouzi lze automobil nastartovat přes startovací kabely z jiného vozu, ale je to jen provizorní řešení – baterie, ač motoristu doveze, musí jít na nabíječku.
Je vhodné zmínit, že nemá smysl opravovat autobaterie. Úspora pár korun je sice lákavá, ale daleko více se vyplatí odevzdat tu starou ve sběrném dvoře a zakoupit si novou.
Článek Výměna autobaterie: Pozor na kabely byl publikován 30. července 2012 v 00.00 v rubrice Informace. Autorem článku je Martin Singr. Pro diskusi slouží komentáře (2).
Podobné články
- Jak se nejlépe postarat o v zimě trpící baterii? 01.02.2012 00.00
- Autobaterie 20.04.2008 21.59
- Péče o autobaterii v létě i zimě 05.09.2016 17.45
- Hyundai IONIQ: elektromobil pro každého 31.03.2016 00.00
- Jak poznat a nabít vybitou autobaterii? 26.05.2015 23.00
Top 10
- Koncept Think Blue od VW: Jezděte levněji!
- Zámek řadicí páky: Problém pro zloděje
- Jawa 350
- Renault Espace - facellift velkého MPV
- Moje recenze na Dovez to dál, služba na dovoz aut ze zahraničí
- Honda NSR 125
- SKV Germany: Kvalitní díly za lidovou cenu
- Nissan Micra
- Kia Sorento uspěla v soutěžích Red Dot a iF Design Awards
- Ofuky oken a homologace
Tagy
autopůjčovna VW autoservis Povinné ručení Škoda Renault Ford pneumatiky zimní pneu