Fólie na okna aut aneb jak snadno dostat pokutu
Sponzorované odkazy:
Mezi vyznavači tuningu je pár „vychytávek“, které jsou v podstatě nutné. Jsou to třeba fólie na skla aut. To se ale může stát snadno příčinou pokuty, policie totiž kontroluje, jestli nejsou okna příliš tmavá…
Policie se na základě několika nehod, které zřejmě zapříčinila tmavá skla vozů, rozhodla jednat – koupila měřáky a kontroluje. Kdo má skla více tmavá, než povoluje zákon, může čekat pokutu až 10 000 Kč a zákaz řízení na šest až dvanáct měsíců. Auto navíc může být uznáno nezpůsobilým k provozu a motorista jej bude nucen odstavit. Měřicí zařízení pro zjištění propustnosti skel se stává po vzoru západních zemí součástí výbavy nejen u dopravní policie, ale také na stanicích technické kontroly (od května povinné).
Zákon je zákon
A jaká tedy může být propustnost? Zákon udává, aby přední boční skla měla propustnost minimálně 70 procent, u čelního skla je to 75 procent a u zadního skla nesmí fólie zakrývat třetí brzdové světlo, které je umístěno právě za oknem. Ostatní skla mohou být zatmavená, jak se majiteli líbí, na ně se zákon nevztahuje. U aut na českých silnicích však lze nalézt i fólie, které mají propustnost u bočních oken i pod 20 procent, z takového auta není pak v podstatě vůbec vidět ven. A to je na křižovatkách hazard. Například na webu auto-fólie.cz se však píše, že „okenní fólie, které propouštějí 35% a více viditelného světla obecně nesnižují zásadně průhled ve dne ani v noci.“
Ani nákup certifikované fólie přitom nemusí být návodem, jak se vyhnout potížím. Některé vozy totiž mají skla ztmavená už z výroby a pak se hodnoty ztmavení sčítají. Další problém může být ve faktu, že atest u některých fólií může znamenat, že fólie v případě nehody nezraní posádku a propustnost vůbec neřeší. Diskutéři na internetu přidávají k dobru i příhody, jak jim byly namontovány fólie, vystaven certifikát o jejich propustnosti a zároveň uděleno poučení, že jak budou mít policisté měřák, znamená to problémy…
Motoristi s fóliemi se bouří
Vyznavači fólií na sklech se ale bouří. Kromě vzhledu auta prý mají fólie kvůli ochraně před sluncem nebo proto, aby jim nikdo neukradl cenné věci, které často nechávají v autě. A někdo prostě chce v autě soukromí a není zvědavý na to, aby ho ostatní řidiči v koloně okukovali. Někteří i argumentují tím, že přes auto s fóliemi je vidět alespoň obrys jiného auta, zatímco přes dodávku nebo autobus není vidět nic. Považují proto takové měření za šikanu.
Samozřejmě, že nikdo nechce platit pokutu. Někdo se proto rozhodne se s policisty domluvit na tom, že hned folie z oken odstraní. Podle těch, kteří to zkusili, to jde dobře a snadno, akorát pak na okně někdy zůstanou zbytky lepidla. To lze odstranit toulenem. Stačí potřít, nechat pár minut působit a pak setřít hadrem. To je osvědčená rada od zkušených motoristů. Jen je třeba s ním pracovat venku a ne v uzavřených prostorech. Druhá možnost je použít hodně jaru s vodou a potom žiletku nebo speciální škrabku na skla. Profesionálové pak používají napařovací přístroje, které lepidlo prostě roztaví a to pak jde dolů „samo“. Kdo si tedy není jistý, zda fólie sundá sám, měl by vyhledat toho, kdo mu je na okna umístil.
Článek Fólie na okna aut aneb jak snadno dostat pokutu byl publikován 28. května 2012 v 00.00 v rubrice Informace. Autorem článku je Martin Singr. Pro diskusi slouží komentáře (0).
Podobné články
- Budoucnost patří LED světlům 22.02.2018 23.15
- Fotoseriál: Jak se vyrábí Škodovky? 19.12.2012 21.45
Top 10
- Koncept Think Blue od VW: Jezděte levněji!
- Zámek řadicí páky: Problém pro zloděje
- Jawa 350
- Renault Espace - facellift velkého MPV
- Moje recenze na Dovez to dál, služba na dovoz aut ze zahraničí
- Honda NSR 125
- Nissan Micra
- SKV Germany: Kvalitní díly za lidovou cenu
- Kia Sorento uspěla v soutěžích Red Dot a iF Design Awards
- Ofuky oken a homologace
Tagy
autopůjčovna VW autoservis Povinné ručení Škoda Renault Ford pneumatiky zimní pneu