Škoda 1203 - 9. díl seriálu Vozy poválečného Československa
Sponzorované odkazy:
Je tu další pondělí a s ním i nový díl našeho seriálu o osobních vozech poválečného Československa. Stále zůstáváme u škodovky. Minulý týden jsme si povídali o „embéčku“ a dnes se přesuneme zpět do sféry užitkových vozů. Roku 1968 čili během výroby „embéčka“ přišla na trh užitková Škoda 1203. Zdroj: Wikimedia, autor: Midnight Runner
Stručný historický exkurs
Myšlenka vývoje lehkého užitkového automobilu pochází již z roku 1955, kdy tehdejší Ministerstvo pro automobilový průmyslu nařídilo vývoj takového vozu mladoboleslavské škodovce. Již o rok později byl na světě první prototyp – Škoda 979. Byl však v mnoha ohledech nevyhovující, proto se pokračovalo ve vývoji a vzniklo celkem 5 evolucí tohoto prototypu. Laborovalo se s provedením karoserie, ale hlavně s konstrukcí a umístěním motoru. První prototypy měly totiž motor umístěný až před přední nápravou, čímž ji neúměrně zatěžovaly a díky špatnému vyvážení měl pak vůz mizerné jízdní vlastnosti. Řešil se také problém, že původní 26kilowattový motor původem ze Škody 1200 byl příliš slabý a nedokázal „dvanáctsettrojce“ udělit ani základní dynamiku. Bohužel než došlo alespoň k přípravě výroby, ÚV KSČ vývoj prototypu zastavilo a nahradilo jej menší Škodou 1202. Po měsíci od zastavení vývoje se ale prototyp vzkřísil a začal se plnit další požadavek – maximum společných dílů s nastupující Škodou 1000 MB. Tyto prvky se ale designérům podařilo velmi dobře zakomponovat do vzhledu karoserie (např. reflektory). Shodná s „embéčkem“ bylo také palubní vybavení. Pohon nakonec obstaral modernizovaný motor o objemu 1 221 ccm a výkonu 34,6 kw. Tato fáze vývoje trvala plných 8 let.
Výroba trvá dodnes!
S výrobou se začalo roku 1968, a to ve Vrchlabí. Roku 1973 se potom část výroby přesunula do slovenské Trnavy, kam se v roce 1981 přesunula celá produkce vozu. Tímto okamžikem se automobil přejmenovává na Škodu TAZ. V roce 1994 dochází k prodeji TAZu firmě Roman Jirouš – OCELOT a výroba v Žacléři pokračuje dodnes. Vyrábí se zde kolem deseti kusů ročně.
Rozměry vozu
Škoda 1203 dosahuje délky 4520 mm, šířky 1800 mm a výšky 1900 mm. U dodávkového provedení činily rozměry nákladového prostoru 2780 × 1600 × 1340 mm. Hmotnost vozu záležela na provedení, pohybovala se kolem 1100 kg a nosnost byla asi 800 kg.
Pohonné ústrojí
Automobil poháněl osvědčený motor o objemu 1 221 ccm a výkonu 34,6 kw. Ten stačil na maximální rychlost asi 110 km/h. V roce 1985 se začala používat silnější „patnáctistovka,“ v devadesátých letech dokonce atmosferický naftový motor o objemu 1,9 litru z dílny Volkswagenu. Výkon motoru byl přenášen na zadní kola přes čtyřstupňovou, později pětistupňovou převodovku. Zdroj: Wikimedia, autor: Midnight Runner
Článek Škoda 1203 - 9. díl seriálu Vozy poválečného Československa byl publikován 6. března 2012 v 00.00 v rubrice Auta. Autorem článku je Marek Pouzar. Pro diskusi slouží komentáře (0).
Podobné články
- Škoda Fabia 06.08.2007 11.59
- Škoda Yeti 08.10.2007 17.20
- Škoda Octavia 01.09.2007 08.00
- Škoda Felicia 13.04.2008 16.00
- Škoda Roomster 03.02.2008 19.22
Top 10
- Volkswagen Golf 6 – lepší vrabec v hrsti...
- Vyhřívané autopotahy: příjemné, ale nebezpečné
- Co je potřeba pro správné zapojení autorádia?
- Koncept Think Blue od VW: Jezděte levněji!
- Nová Škoda KAROQ odhalena
- Škoda 100
- Kia Sorento uspěla v soutěžích Red Dot a iF Design Awards
- Ofuky oken a homologace
- Zámek řadicí páky: Problém pro zloděje
- Jste příznivci moto? Pak jistě uvítáte tip na skvělý motocyklový obchod
Tagy
autopůjčovna VW autoservis Povinné ručení Škoda Renault Ford pneumatiky zimní pneu