Elektromobil Škoda už dnes? Není problém!
Sponzorované odkazy:
Nadšenci do elektromobilů, kteří nedají dopustit na domácí značku, již netrpělivě čekají na prodej Škody Octavia Green E Line. Málokdo ví, že elektromobil Škoda je v prodeji již dnes, přestavby provádí EVC Group.
Jsou v podstatě dvě možnosti, jak dnes získat škodovku na elektřinu – zákazník buď dodá mírně ojeté vozidlo do EVC Group sám, nebo je mu přestavěno úplně nové auto. Jednoduše se vyndá spalovací motor, nádrž na palivo, výfuk a další komponenty. Místo nich se do automobilu umístí elektromotor a baterie a další nutné komponenty. Zavazadlový prostor zůstává zachován, baterie jsou umístěny ve spodní části vozu.
Motorista, který se pro tento vůz rozhodne, musí počítat s dodací lhůtou od objednání a složení padesátiprocentní zálohy tři až čtyři měsíce. Výběr je však omezen, co se mladoboleslavské značky týká, pouze na vozy Škoda Roomster, Octavia a Superb.
Cena: kolem milionu
Cena nového vozu EVC se ale pohybuje kolem milionu. Samotná přestavba není pod půl milionu ani v nejnižším případě. Nejlevnější EVC R3 (Roomster), o který je největší zájem, stojí přes 800 000 Kč. Konvenční model je přitom za téměř 225 000 korun. EVC R7 s lepším motorem pak vyjde na téměř 1 055 000 korun.
Na EVC O7 (Octavia) si zákazník musí připravit přes 1 125 000 Kč, verze combi je o pár desítek tisíc dražší. Nejdražší je EVC S7 (Superb) – stojí přes 1 300 000 a o 30 000 více ve verzi combi.
Podobně jako u konvenčního pohonu, také u elektromotorů si může zákazník vybrat. První možnost je 15 kw jmenovitě a 30 kW špičkově, druhou variantou je 30 kW jmenovitě a 65 kW špičkově.
Dojezd u prvního motoru může být od 80 do 200 kilometrů, u výkonnějšího motoru pak 150 – 200 km. Ani maximální rychlost není špatná – 125 km/h a 160 km/h. Martin Jahn, zástupce společnosti EVC Group říká, že tyto parametry byly testovány na zkušebně i v reálu.
Jestliže je vyšší pořizovací cena, náklady na provoz jsou naopak výrazně nižší. Spotřeba je od 14 kWh do 16 kWh na 100 km. Převedeno na peníze tedy zhruba 70 až 80 korun. Takové spotřeby nedosahují ani nejúspornější konvenční motory.
Pokud se obáváte životnosti akumulátorů, jsou to liché starosti – až po 3 000 dobíjecích cyklech klesá kapacita asi o 20 %. A po definitivní skončení životnosti provede EVC Group recyklaci akumulátorů.
Spojka? Není potřeba
Elektromobily obvykle nemají spojku. Tyto přestavěné škodovky mají převodovku zachovanou, používají se však jen čtyři stupně – dvojka je do města, trojka mimo město do 90 km/h a čtyřku řidič používá jen na dálnici. Rychlostní stupeň 2 se zařadí za klidu a pak se jezdí jako v automatu, bez použití spojky. Spojku není třeba používat ani při zastavování. Pokud zákazník požádá, lze spojkový pedál demontovat a pak se řadí pouze dopředu a dozadu.
Topení je vodní, elektrické a snižuje dojezd pouze o procenta. Pokud si to zákazník přeje, může používat topení na diesel. Za příplatek lze objednat elektrický pohon klimatizace a nezávislé topení Webasto.
Nabíjení? Doma či venku
Stav kapacity akumulátoru je na barevném sloupci a číselně v procentech. Jakmile je sloupec červený a stav pod 20 %, je třeba dát vozidlo nabíjet.
To je možné buď ze standardní zásuvky (230 V 16 A) nebo přes tzv. rychlonabíjení. U druhé možnosti se nabízí nabíjení ze 400 V 32 A nebo 400 V 63 A. Od zvoleného režimu se pochopitelně odvíjí rychlost nabití. Zatímco u standardního nabíjení se čas nabití do 90 % pohybuje od 5 do 11 hodin (dle kapacity akumulátoru), nejrychlejší nabíječky dodají elektriku za hodinu a půl až tři a půl hodiny.
Vozy lze dobíjet i u veřejných dobíjecích stanic, které jsou umístěny na různých místech, nejčastěji v obchodních centrech. Tato služba je zatím k dispozici zdarma či za víceméně symbolický poplatek.
Není jen EVC
Na českém trhu se již dnes prodávají i jiné elektromobily – za všechny lze jmenovat „dvojčata“ Citröen C-Zero a Peugeot iOn nebo Tazzari Zero. Letos by měly přibýt minimálně Smart Ed a Renault Fluence Z. E. Zatím počkat si budeme muset na elektromobily Chevrolet (Opel), Nissan či Mini.
Článek Elektromobil Škoda už dnes? Není problém! byl publikován 18. února 2012 v 00.00 v rubrice Auta. Autorem článku je Martin Singr. Pro diskusi slouží komentáře (0).
Top 10
- Volkswagen Golf 6 – lepší vrabec v hrsti...
- Suzuki Samurai
- Vyhřívané autopotahy: příjemné, ale nebezpečné
- Koncept Think Blue od VW: Jezděte levněji!
- Citroën C4 Cactus: Revoluční plasty
- Začal předprodej nového modelu Volkswagen T-Roc R na českém trhu
- Kaipan 57
- Ofuky oken a homologace
- Moje recenze na Dovez to dál, služba na dovoz aut ze zahraničí
- Jste příznivci moto? Pak jistě uvítáte tip na skvělý motocyklový obchod
Tagy
autopůjčovna VW autoservis Povinné ručení Škoda Renault Ford pneumatiky zimní pneu