Lancia: Inovátor a rallyová legenda

Tagy:  Lancia, inovace, rallye, Stratos, Rallye 037, Delta, Ypsilon, Thema

Sponzorované odkazy:

Lancia: Inovátor a rallyová legenda

Lancia je pro fanoušky rallysportu pojem. Lancia Stratos, Lancia Rally 037 i Lancia Delta jsou zkrátka vozy, které psali historii rallysportu. A psali jí zlatým písmem. Možná i díky tomu byla Lancia tím, kdo udávat směr v automobilovém průmyslu

Neúnavný inovátor

Lancia je italská značka automobilů a založena byla v roce 1906 v Turíně. Zakladatelé, Vincenzo Lancia a Claudio Fogolin, začali vyrábět automobily mezi prvními na světě. Kromě tradice v rallye je Lancia známá také jako propagátor technických inovací. Není mnoho automobilek, které přispěly k pokroku v historii automobilového průmyslu tak jako Lancia.

Například v roce 1931 přišla Lancia se systémem flexibilních úchytů motoru bránících přenou vibrací na podvozek a karoserii vozu. V roce 1984 se stala Lancia Thema prvním sériově vyráběným vozem s přeplňovaným motorem. Lancia Y v roce 1995 byla první sériově vyráběný vůz, kde si mohl zákazník vybrat ze stovky různých barevných odstínů.

A že Lancia není s inovacemi u konce, naznačuje třeba model Thesis s roku 2002: tento vůz má bezklíčový systém, fotogalvanické střešní okno, elektrickou ruční brzdu, elektricky ovládaná komfortní sedadla s ventilací a masážními prvky, adaptibilní tempomat a odpružení s elektronickým ovládáním tlumičů (Sky-hook). Podle webu výrobce jsou Lancie vozy, které se neřídí současnými trendy, ale vytvářejí ty budoucí.

Lancia Thema se účastnila letošní ankety Auto roku. Foto: www.lancia.czLancia Thema se účastnila letošní ankety Auto roku. Foto: www.lancia.cz

Vše, co má kola

Lancia v historii vyráběla snad vše, co má kola – osobní auta, nákladní i užitková, autobusy, trolejbusy i vozy pro armádu. To vše však jen do roku 1975. Pak výroba „velkých“ aut přešla pod Iveco, které je v koncernu Fiat. Tedy ve stejném koncernu, pod který od roku 1969 patří i Lancia.

Dnes Lancia vyrábí jen osobní automobily. Většinou jde o luxusnější alternativu k modelům automobilky Fiat. To poznáte, ať již sáhnete po modelu Ypsilon, Delta, Thema nebo Voyager. Tyto čtyři modely jsou k dostání v ČR a Lancia Thema se dokonce účastnila ankety Auto roku 2012 v kategorii „střední a vyšší střední třída“.

Symbol rallysportu

Lancie se nejprve účastnila závodů formule 1, pak ale tým přešel pod Ferrari a Lancia se zaměřila na rallye. Prvním modelem byla Fulvia, mnohem známější je ale Lancia Stratos, která sbírala úspěchy v sezónách 1974, 1975 a 1976. V době ryzích závodních speciálů skupiny B krotili jezdci monstrum Lancia Rally 037 (poslední vůz s jednou poháněnou nápravou, který dokázal konkurovat německým vozům s pohonem 4×4). Po zákazu této skupiny zastavil tým vývoj vozu Delta S4 a upřel úsilí k vozu Lancia Delta ve skupině A.

Lancia byla mezi lety 1987 a 1992 neporazi­telnou, získala tehdy šest titulů mezi značkami v řadě. Mohlo by jich být i více, ale po sezóně 1992 tovární tým z mistrovství světa odešel. Poslední triumf přišel na domácí trati při Rally San Remo. Při derniéře za volantem Lancie Delta HF Integrale pod hlavičkou Martini Racing seděl Andrea Aghini.

Ačkoliv se Lancia již dvacet let v mistrovství světa v rallye neúčastní, stále v historických tabulkách zaujímá první příčky. Ať už jde o vítězství či mistrovské tituly.

Článek Lancia: Inovátor a rallyová legenda byl publikován 30. ledna 2012 v 00.00 v rubrice Značky aut. Autorem článku je . Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...

Podobné články

Prosím čekejte ...