Elektromobily a jejich budoucnost
Sponzorované odkazy:
Elektromobily a jejich budoucnost
Elektromobily a „zelené“ smýšlení na nás útočí ze všech. Je ale třeba si uvědomit, že se nejedná o žádný výstřelek moderní doby. První elektromobil se zrodil již roku 1881 ve Francii. Ujel tehdy několik desítek metrů, než dospěl napájecí kabel na cívce ke svému konci. Elektromobil byl také prvním vozem, který překonal rychlost 100 km/h. Stalo se tak roku 1900. Pojďme se ale podívat, jak to vypadá s elektromobily do budoucna.
Novodobí průkopníci
Elektromotory se větší míře dostaly do velkosériových vozů na konci devadesátých let, a to díky Toyotě Prius a Hondě Insight. To ale nebyly ryzí elektromobily. Byly to hybridní vozy vybaveny jak spalovacím, tak elektrickým motorem. Pod podlahou zavazadlového prostoru se nachází akumulátory, které jsou dobíjeny buď během brzdění nebo odebírají energii z benzínového motoru. Když chceme jet potichu a čistě, můžeme potom přepnout na elektromotor a neslyšně vyjet ze sídliště. Hlavní kouzlo systému ale tkví v rekuperaci brzdné energie a spolupráci obou motorů. Při lehkém zatížení má prioritu elektromotor, když se akumulátory vybijí, systém sám přepne na spalovací motor. Při potřebě razantního zrychlení mohou oba motory pracovat současně. Tato pružnost při předjíždění člověka velmi překvapí.
Současnost a budoucnost
V současné době se na trhu pohybuje mnoho podobných hybridů a objevují se i ryzí elektromobily. Jejich nedostatečný dojezd se mnohdy kompenzuje přítomností tzv. range extenderu. Tím bývá spalovací motor, který ale nemůže pohánět vůz sám od sebe, ale pouze vyrábí elektřinu pro elektromotor, a to když se nám vybijí akumulátory. Takovéto vozy mívají dojezd delší než 500 km, ovšem překvapí jejich vysoká spotřeba v režimu jízdy pomocí range-extenderu. Z ryzích elektromobilů bez jakéhokoli spalovacího motoru to nejdále dotáhnul Nissan Leaf. Ten nabízí velmi vyspělou techniku, skvělé jízdní vlastnosti díky nízkému těžišti tvořenému akumulátory pod kapotou a dojezd více než 100 km. Lze jej nabíjet i doma z běžné zásuvky.
Stále příliš mnoho nevýhod
Troufám si ale říci, že doba elektromobilů ještě nezačala a je otázkou, jestli vůbec začne. Hlavním problémem je cena elektromobilů. Tyto vozy zdaleka nejsou volbou ekonomů. Za cenu, kterou zaplatíme navíc proti srovnatelnému běžnému vozu, se můžeme opájet dynamikou spalovacího motoru co hrdlo ráčí a stejně nikdy nespálíme tolik benzinu, aby se nám elektromobil vyplatil. Ceny měsíčních značkových pronájmů jsou snad ještě absurdnější. Dále je nedostatek dobíjecích stanic, které by umožnily nabít akumulátor rychleji než za obvyklých osm hodin z domácí sítě. Navíc i ona elektřina z velké části pochází z tepelných elektráren, takže i šetření životního prostředí je poměrně diskutabilní. Závěrem lze říci, že elektromobily ano, ale ještě nenadešel správný čas a je otázkou, zda ryze pragmatickým pohledem na věc někdy nastane.
Článek Elektromobily a jejich budoucnost byl publikován 16. listopadu 2011 v 00.00 v rubrice Informace. Autorem článku je Marek Pouzar. Pro diskusi slouží komentáře (2).
Podobné články
- Elektromobily trpí technologickou inflací 23.06.2021 00.00
- Auta na alternativní pohon frčí stále více 12.12.2015 00.00
- Kde nabít elektromobil? Použijte mapu 16.05.2018 01.15
- Elektromobil Škoda už dnes? Není problém! 18.02.2012 00.00
- Škoda Vision E: Na skok do budoucnosti 14.04.2017 00.00
Top 10
- Co je potřeba pro správné zapojení autorádia?
- Volkswagen Golf 6 – lepší vrabec v hrsti...
- Koncept Think Blue od VW: Jezděte levněji!
- Vyhřívané autopotahy: příjemné, ale nebezpečné
- Zámek řadicí páky: Problém pro zloděje
- Kia Sorento uspěla v soutěžích Red Dot a iF Design Awards
- Ofuky oken a homologace
- Nová Škoda KAROQ odhalena
- Jste příznivci moto? Pak jistě uvítáte tip na skvělý motocyklový obchod
- Auto blog - blog plný informací
Tagy
autopůjčovna VW autoservis Povinné ručení Škoda Renault Ford pneumatiky zimní pneu