Škoda Octavia - 5. díl seriálu Vozy poválečného Československa
Sponzorované odkazy:
Po krátké odmlce je zde opět náš seriál o českých poválečných vozech. V minulém díle jsme si povídali o přelomovém modelu Spartak, který odstartoval novou epochu mladoboleslavské automobilky a přišel s mnoha moderními řešeními, kterými se odlišil od předcházejícího modelu Tudor, jenž měl kořeny již v předválečném popularu. Dnes se tedy pověnujeme Škodě Octavia. O nějakém zlomu se v tomto případě ovšem mluvit nedá, dnešní terminologií bychom řekli, že se jedná o facelift či průběžnou modernizaci. Octavia ovšem dosáhla daleko větších prodejních úspěchů. Její produkce trvala pět let, čili od roku 1959 do roku 1964, kdy ji nahradila Škoda 1000 MB. Vyrobilo se jí bezmála 280 000 kusů. „Embéčko“ nemělo variantu kombi, proto provedení kombi vydrželo dokonce do roku 1971.
Základní změny proti spartaku
I když jsme si řekli, že se jednalo spíše o facelift, k několika změnám došlo i pod karoserií vozu. Ty nejzásadnější proběhly na přední nápravě. Ta zůstala lichoběžníková, nicméně tehdejší půleliptická listová pera byla nahrazena dvojicí ramen. O komfort se staraly vinuté pružiny s teleskopickými tlumiči. O vzorné chování na silnici se potom staral příčný stabilizátor. V interiéru vozu si můžeme všimnout jiného volantu a přístrojové desky, která je nyní úhlednější a lépe zpracovaná. Řadicí páka byla z podlahy přesunuta pod volant. Na karoserii si můžeme povšimnout také několika změn. Ta nejmarkantnější se týká masky chladiče. Překombinované tvary ze spartaku zde byly nahrazeny jednoduchou oválnou maskou s mřížováním. Na předním i zadním blatníku se také objevil ozdobný nápis „Octavia“.
Různá provedení karoserie
Základní karosářskou variantou, která přišla na trh jako první, byl klasický dvoudveřový sedan. O rok později (1960) se objevilo provedení kombi s třídveřovou karoserií. V dnešní době se zdá jako velká kuriozita, že do karoserie typu kombi neměla dveře vedoucí k zadním sedadlům, ale muselo se dozadu nastupovat předními dveřmi jak do kupé. Někdo mezi karosářské varianty i krásný kabriolet Felicia. Já ho ale zahrnu do samostatného článku.
Mnoho typů motoru
Základní agregátem byl čtyřválec o objemu 1089 ccm a výkonu 29,4 kw ze spartaku. Při modernizaci roku 1961, kdy přibyly na zádi octavie i módní ploutvičky, byl výkon zvýšen na 30,9 kw. Pro náruživé řidiče zde byla Škoda Octavia Super s motorem o objemu 1221 ccm a výkonu 33,1 kw. Při již zmíněné modernizace výkon stoupl na 34,6 kw. Do vrcholné Octavie TS se dával motor s výkonem 36,8 kw, po modernizaci dokonce 40,5 kw. Foto: autor článku
Článek Škoda Octavia - 5. díl seriálu Vozy poválečného Československa byl publikován 31. října 2011 v 00.00 v rubrice Auta. Autorem článku je Marek Pouzar. Pro diskusi slouží komentáře (0).
Podobné články
- Škoda Octavia 01.09.2007 08.00
- Škoda Fabia 06.08.2007 11.59
- Škoda Yeti 08.10.2007 17.20
- Škoda Octavia - hit autobazarů 18.12.2013 21.15
- Škoda Felicia 13.04.2008 16.00
Top 10
- Volkswagen Golf 6 – lepší vrabec v hrsti...
- Koncept Think Blue od VW: Jezděte levněji!
- Zámek řadicí páky: Problém pro zloděje
- Nová Škoda KAROQ odhalena
- Vyhřívané autopotahy: příjemné, ale nebezpečné
- Jawa 350
- Kia Sorento uspěla v soutěžích Red Dot a iF Design Awards
- Levná autopůjčovna s dobrými podmínkami v Ostravě
- Auto blog - blog plný informací
- Jste příznivci moto? Pak jistě uvítáte tip na skvělý motocyklový obchod
Tagy
autopůjčovna VW autoservis Povinné ručení Škoda Renault Ford pneumatiky zimní pneu