Škoda Spartak - 4. díl seriálu Vozy poválečného Československa
Sponzorované odkazy:
Je tu další pondělí a s ním i další díl našeho poznávání historických škodovek. Minulý týden jsme si povídali o Škodě 1200/1201, která byla pro běžného člověka příliš velká a reprezentativní a hlavně také drahá. Širším masám byla přístupnější Škoda Tudor, která měla kořeny v předválečném popularu a kvůli zastaralosti konstrukce byla její výroba zastavena roku 1951. Probíhal tedy vývoj jejího nástupce – Škody Spartak Ten se vyráběl v letech 1955 – 1959.
Vývoj názvu nového typu
Během předvýrobního vývoje vůz neměl žádné typové označení, až v červnu 1954, čili rok před zahájením prodeje, se KSČ dohodla na pojmenování Spartak. Tento název ovšem dělal problémy na zahraničních trzích. Docházelo totiž k záměnám s nizozemským výrobcem motocyklů Sparta. Experimentovalo se s náhradními označeními Orlík nebo Rival, ty se ale příliš neujaly, proto se přistoupilo k číselnému označení 440. První čtyřka znamená počet válců a zbytek trojčíslí je potom výkon motoru udávaný v koňských silách. Silnější provedení 445 pak mělo podle tohoto klíče rovněž čtyři válce, ovšem výkon byl 45 koní. Toto číselné označení se ale také příliš nevžilo, a tak se mezi lidmi neustále používalo přiléhavé označení „Spartak“. Interní tovární označení potom bylo typ 970.
Pohonné ústrojí
Vůz má klasickou koncepci pohonu, tzn. motor najdeme vpředu a přes kardan pohání kola zadní nápravy. Motor je čtyřtaktní čtyřválec o objemu 1 089 ccm a výkonu 29,4 kw čili 40 koní. Silnější provedení 445 bylo potom poháněno agregátem o objemu 1221 ccm a výkonu 33 kw, tedy 45 koní. Tato verze se vyráběla od roku 1957 do konce výroby spartaku. Většina těchto vozů byla určena na export, u nás se jich tedy moc nedochovalo a jsou pro sběratele vzácností. Maximální rychlost vozu byla lehce přes 110 km/h. Spartak byl vybaven čtyřstupňovou přímo řazenou převodovkou se synchronizací druhého, třetího a čtvrtého rychlostního stupně. Řadicí páka byla nově umístěna na podlaze vozu (nikoli pod volantem).
Karoserie
Poznávacím znamením spartaku je velmi zvláštní a členitá maska chladiče. Pomocí ní jej nejlépe odlišíme od novější octavie. Karoserie je výhradně dvoudveřová a má rozměry 4065 mm × 1600 mm × 1430 mm. Rozvor náprav činí 2400 mm a rozchod kol 1210 mm v případě přední nápravy, resp. 1250 mm vzadu. Karoserie často bývala dvoubarevná.
Článek Škoda Spartak - 4. díl seriálu Vozy poválečného Československa byl publikován 3. října 2011 v 00.00 v rubrice Auta. Autorem článku je Marek Pouzar. Pro diskusi slouží komentáře (0).
Podobné články
- Škoda Fabia 06.08.2007 11.59
- Škoda Yeti 08.10.2007 17.20
- Škoda Octavia 01.09.2007 08.00
- Škoda Felicia 13.04.2008 16.00
- Škoda Roomster 03.02.2008 19.22
Top 10
- Volkswagen Golf 6 – lepší vrabec v hrsti...
- Vyhřívané autopotahy: příjemné, ale nebezpečné
- Co je potřeba pro správné zapojení autorádia?
- Koncept Think Blue od VW: Jezděte levněji!
- Nová Škoda KAROQ odhalena
- Škoda 100
- Ofuky oken a homologace
- Zámek řadicí páky: Problém pro zloděje
- Kia Sorento uspěla v soutěžích Red Dot a iF Design Awards
- S očistou vozu vám pomohou chytré nanotechnologie
Tagy
autopůjčovna VW autoservis Povinné ručení Škoda Renault Ford pneumatiky zimní pneu